Norwegian dårlig dømmekraft

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av RoadKing, 14. febr 2016.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg må si jeg er skuffet over firkantet holdning hos Norwegian her, kanskje spesielt hos pressetalsmannen. Det er bedrøvelig å unngå å svare på det faktiske spørsmålet med å skryte av flex billetters fortreffelighet når det faktisk er de som ikke leverer.

    Hadde jeg vært Bjørn Kjos hadde jeg kalt inn gjøken til en samtale.

    Fy skam seg Norwegian!
    http://www.adressa.no/nyheter/nordt...roganse-i-skranken-til-Norwegian-12156477.ece
     
    Tazoslo, Petter B-C and samirunway like this.
  2. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Nja, det må ikke bli sånn att man kan grine seg til ombooking av billetter...
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, men når selskapet ikke leverer det de skal i første omgang?

    Til kontrast;
    Sitter på en tidligere avgang enn jeg egentlig skulle, med en billett som ikke kan endres.

    Det fikk jeg, av en hyggelig dame ved gaten med et smil og høflig spørsmål til henne om flyet var fullt.

    Det hjalp sikkert og at jeg er EBG og OT hadde slått til. Men likevel, kudod til SAS.
     
  4. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,103
    Likes mottatt:
    9,176
    Bonuspoeng:
    183
    Generelt svært lite fleksibilitet hos enhver LCC, inkl DY. Man får hva man betaler for.

    Har opplevd mye bra kundeservice hos SAS, men dessverre også mye av det motsatte, som også rapportert av andre her. Så dermed er det jo mer forutsigbart hos DY da.
     
  5. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,103
    Likes mottatt:
    9,176
    Bonuspoeng:
    183
    Hva ville SAS gjort for non status kunder i samme situasjon?

    Det er et spørsmål om når selskapene er pliktig til å booke om ved forsinkelse også. Spesielt på eget metall.
     
    RoadKing liker dette
  6. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,820
    Likes mottatt:
    2,237
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ser ikke helt problemet her. Her man en lowfare-billett, så har man en lowfare-billett, og da har man billett til en spesifikk flight. At det kan bli forsinkelser, må man bare regne med. At flighten denne vedkommende egentlig ville med i stedet hadde seks ledige plasser er så sin sak, men man kan også tenke seg at Norwegian holdt av disse i tilfelle noen med fullflex skulle dukke opp i aller siste liten.

    Man kan sikkert argumentere for at Norwegian i det minste burde ha latt kvinnen med barn bli med - noe man kanskje burde ha forventet som et slags minimum av goodwill fra selskapet - men å surve som personen i avisen gjør over at man selv ikke fikk bli med et (annet forsinket) fly fordi ens eget var noen skarve timer forsinket, blir for dumt. Hvis man har det så travelt eller har så hjemlengsel, så må man nesten booke en fleksibel billett.

    Man kan kanskje si det er dårlig PR, men jeg tipper SAS hadde fått enda verre PR dersom noen av de som ble overlatt til seg selv i Tokyo etter 24 timers forsinkelsen ut fra NRT for noen måneder siden hadde gått ut i pressen.
     
    RoadKing and milehigh like this.
  7. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Har opplevd akkurat det samme med SAS på en ungdomsbillett fra KRS til BGO (Da SAS fløy F50 mellom de to nevnte byene). SK hadde avgang 18.35 og 19.15. Kom på Kjevik og fant ut at 19.15 var kraftig forsinket. Fikk jeg plass på 18.35-avgangen som var halvfull? Nei.

    Dette er en ikke-sak.
     
  8. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Dersom du har oppgradert til Plus via optiontown er billetten din fleksibel, så overhodet ikke sammenlignbart.

    Jeg har blitt nektet å reise med tidligere avganger med SAS, BA, Lufthansa og mange andre tidligere, selv med toppstatus. Dette er definitivt en ikke sak.
     
    mhsalv and milehigh like this.
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er helt enig i at Norwegian formelt sett har opptrådd korrekt.

    Jeg gir meg på at har man ikke flex, så har man ikke flex. Men jeg syns jo det er et poeng at det er selskapet som ikke leverer i utgangspunktet når deres flight er forsinket, og så mye forsinket at en annen av deres flighter blir et tidligere alternativ. Da er tanken min at de kan vise smidighet tilbake.

    Jeg mener ikke at man skal gjøre flex ut av noe som ikke er flex. Men tenker at man kunne vært litt smidig slik situasjonen var. Flyet var klart til å gå, gaten på vei til å bli stengt, det eneste de ville oppnådd med å la 6 pax ta de ledige setene var goodwill.

    I mitt tilfelle på søndag, ville det vært helt riktig å avvise, for da kommer jeg selv for tidlig og flyene er i rute.
    Jeg skulle også vært avvist fordi billettypen man får med OT i prinsippet ikke er av slaget som skal kunne endres, selv om det er Plus. Det ser vi f.eks gjennom at det bare er app som lar deg endre.
    Det til side, jeg har også opplevd velvilje når jeg har kommet med Go billett.
     
  10. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,915
    Likes mottatt:
    10,290
    Bonuspoeng:
    183
    Hun fikk sin 15 minutes..... Hva gjorde at akkurat HUN skulle få bli med denne avgangen og ikke noen av de andre passasjerene på hennes avgang....?? Nettopp..!!
    Personlig synes jeg å stå fram slik er rimelig patetisk....
     
    BangkokBob, Larata and milehigh like this.
  11. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    En del detaljer som mangler her. Det står ingen ting om disse hadde sjekket inn bagasje eller ikke :rolleyes:
     
  12. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig viktig poeng ingen tenkte å spørre om. Med barn er vel sjansen for innsjekket bagasje stor.

    Begge flyene var sikkert ganske så fulle, så kan man spørre seg selv hvilke passasjerer skulle man plukke for de 6 ledige setene?

    Riktig avgjørelse spør du meg
     
    Scandipendler and milehigh like this.
  13. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fløy liksom "Norwegian" fra OSL til LAX sist uke.
    Damen som sjekker pass og boardingkortet med gaten: sorry I don't speak Norwegian.
    Komme ombord:
    Cabinpersonalet: sorry, we don't speak Norwegian.
    Sikkerhetsvideo: På engelsk.....teksten er på engelsk.

    Ehm.....er det ikke slik at språket skal være både på engelsk og nasjonalspråket til det landet du flyr fra?

    Når jeg flyr med UNITED fra Oslo så har de ihvertfall sikkerhetsvideoen med norsk tekst.
     
    Petter B-C and RoadKing like this.
  14. Tazoslo

    Tazoslo Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    18
    Totalt uenig. Jeg har ikke billett til en "flight", jeg har en billet som skal levere meg på et annet sted i landet til et gitt tidspunkt. Det jeg har kjøpt er en transport til Oslo fordi jeg skal være der kl.1700, JEG har ikke kjøpt en tur med LN-DYF eller DY646.

    Her mener jeg hun som klager faktisk har 100% rett, og at Norwegian gjemmer seg bak et billettsystem de selv har laget for å tjene penger på folk som ønsker å være fleksible da de kanskje møter opp tidligere, eller kanskje møter opp senere.

    Hvis jeg skulle med toget til Drammen, og det jeg hadde kjøpt billett med (f.eks. R11) er forsinket med 30 minutter, skal de da virkelig tvinge meg til å vente på R11, istedenfor å ta L12 som kommer 5 minutter etter R11 sin egentlig avgang? Selvsagt ikke!

    At Flex derimot skal ha førsterett, det sier seg selv, men når gaten stenger og det er igjen 6 plasser så bryter de faktisk sin del av avtalen overfor de seks som kunne vært med.
     
    Petter B-C, tmolvik, martilso and 3 others like this.
  15. cothom

    cothom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    371
    Likes mottatt:
    548
    Bonuspoeng:
    93
    Tidligere denne uken fløy jeg OSL - BGO med SAS på en GO-billett. Min avgang var forsinket med ca. en time pga. vintervær i Nord-Norge, så jeg tuslet bort til servicesenteret i avgangshallen for å høre om det var noen mulighet for å komme med en tidligere avgang. Vedkommende bak skranken ordnet dette uten innvendinger (er EBG).
     
    Misterix, RoadKing, Robamu and 2 others like this.
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Enig!
     
  17. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Spikern på hue!
     
  18. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,820
    Likes mottatt:
    2,237
    Bonuspoeng:
    113
    Totalt uenig. DU har helt riktig kjøpt en billett som skal ta deg til et gitt sted kl. 17, men rent faktisk har du kjøpt en lavpriset billett til en helt bestemt avgang og en bestemt rute som skal ta deg til dette stedet kl. 17. Det er en nyanseforskjell her som er nokså avgjørende, og det er også derfor man har særskilte regler og bestemmelser for rettigheter ved forsinkelser.

    Dette er både et søkt og ikke egentlig sammenlignbart eksempel, ettersom NSB ikke praktiserer billettyper av for eksempel DSBs 'Orange', men i stedet et nokså fleksibelt billettsystem som for så vidt kan være knyttet opp til en bestemt avgang, men hvor reisestrekningen er avgjørende. Hvis du derimot ser hen til DSBs billettsystem, som er vesentlig mer naturlig å sammenligne med både Norwegians og SAS', så vil du finne at vanlige standardbilletter gjelder en viss strekning, hvor du kan bruke billetten din når som helst på en bestemt dato, mens du også har en billigvariant, 'orange', som knyttes til en helt bestemt avgang. Kjøper du en 'orange'-billett, så må du bli med den avgangen, selv om det skulle oppstå forsinkelser og det går et annet tog i mellomtiden. Hvis DSBs standardbillett er 'fullflex', så er altså Orange 'lowfare', og reglene deretter. Samtidig er det verdt å merke seg at DSB refunderer billetten din eller gir deg en ny billett på samme strekning dersom toget ditt er over 30 minutter forsinket.

    Ethvert seriøst selskap vil naturligvis både forsøke å unngå forsinkelser og vise en viss smidighet når de oppstår. Det foreligger da også forbrukerregler og bestemmelser for rettigheter og prosedyrer ved større forsinkelser. Men ved å kjøpe Norwegians lavprisbilletter, så kjøper man ikke bare billett til en viss strekning til en viss tid, men avgjørende nok til en bestemt avgang.
     
    LN-FHU, milehigh and anders82 like this.
  19. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,905
    Likes mottatt:
    9,393
    Bonuspoeng:
    183
    Man kjøper da vitterlig billett på en gitt flight. Man får jo til og med ett bestemt sete! Å påstå at en flybillett ikke er på en bestemt flyvning er jo reinspikka tull. Man inngår en kontrakt om å fraktes fra a til B klokken XX:XX med flyvning XX.
    At hun i skranken kanskje var litt brå får så være, men når folk stiller opp i avisen og klager sin nød på et flyselskap blir jeg umiddelbart skeptisk. Som nevnt over så sier jo artikkelen ingenting om denne damen hadde sjekket inn bagasje eller ikke, noe som er av stor betydning. Og forsinkelser forekommer av og til, sånn er det bare
     
  20. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Som nevnt over så mangler det en del informasjon i saken. Har f.eks. paxen sjekket inn bagasje til en annen flight? I så tilfelle så kan man ikke ta med folk i gaten "last minute". Da må de i så fall inn i bagasjeanelgget/vogner for å finne bagasjen til vedkommende og laste dem ombord. her kan det også være spørsmål om man skal forsinke avgangen med 30-45 minutter for å få med seks personer, eller la den 180 som er ombord komme seg hjem i tide. Det er jo også en drøss folk i andre enden og resten av dagen som er interessert å komme seg hjem så en forsinkelse på ettermiddagen kan potensielt berøre ytterligere 500+ pax resten av døgnet.

    Sannsynligheten for at folkene med flex-billett kun har håndbagasje er stor, sannsynligheten for at de med lavpris, og unger på armen har innsjekket bagasje er stor. Det er flere som nevner eksempler på at det går bra i tilfelle X eller Y her, jeg har selv også fått bli med på andre avganger enn jeg har ufleksibel billett til (både hos DY og SK) når det er irr-ops og problemer, men det er alltid uten innsjekket bagasje.
     
    bor_i_en_koffert liker dette

Del denne siden