Norwegian slår SAS på kundetilfredshet

Tråd i 'Bonusfeber Lounge' startet av Henning, 09. des 2013.

  1. Henning

    Henning co-founder Offisiell Representant

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    1,814
    Bonuspoeng:
    113
    Les mer på forsiden.

    For våre medlemmer er det kanskje litt rart at Norwegian slår SAS på lojalitet. Kan det tyde på at verdi for pengene er mer viktig enn bonuspoeng? Har ikke folk forstått verdien av bonuspoeng, eller er ikke bonuspoeng verdifullt nok?

    Hva er årsaken til resultatene i denne undersøkelsen?
     
  2. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Skikkelig dårlig oppdeling "annet flyselskap: Widerøe og Ryanair og KLM". Du salige mix, hadde Widerøe vært representert alene og Ryanair alene hadde det kanskje vært interessant. Hva slags verdi skal det egentlig ha å se på et gjennomsnitt av så avsindig forskjellige flyselskap? Skjønner ikke motivasjonen for den gruppa.

    Jeg sitter egentlig igjen med mer spørsmål, enn "åja, er det sånn det er", og synes det er synd det ikke ligger konkrete begrunnelser bak forskjellene mellom SAS og Norwegian. Det gjelder også NSB vs. flytoget. Hva er det som utgjør forskjellene? Hva er det som skiller selskapene, er det noe konkret?

    Det virker som det norske folk ikke liker statseide selskaper (selv om SAS og "statseierskap" er noe av vårt lands og nabolandenes større misforståelser) iallefall.

    Sånn rent personlig skjønner jeg ikke overhodet ikke hvordan Norwegian kan score bedre, selv ikke når jeg virkelig prøver å se saklig og objektivt på det, men noen mysterier i livet er vel bare mysterier.
     
  3. Henning

    Henning co-founder Offisiell Representant

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    1,814
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig. Derfor unnlot jeg å ta denne gruppa med :)
     
  4. tommy777

    tommy777 founder

    Innlegg:
    4,181
    Likes mottatt:
    5,544
    Bonuspoeng:
    113
    To ord: Heia Kjos!!, Han får det til han derre Kjos! Lei av at skattepengene mine skal gå til å finansiere SAS :p

    Seriøst, jeg unngår SAS så mye jeg kan pga Go Plus fiaskoen, men det at de er dårligere enn Norvisjn på noen av de tingene man her spør om, er ikke noe jeg kan stille meg bak.

    Eurobonus har en kjempevekst for tiden og går så det suser, så jeg ville ikke tatt den biten alt for seriøst.
     
  5. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,310
    Likes mottatt:
    1,053
    Bonuspoeng:
    113
    Syns som Henning og Ljodmilla at sammensurumet andre flyselskaper er så på pass rart at jeg ikke tar undersøkelsen seriøst. At Norwegian scorer så mye høyere enn SAS på verdi for pengene syns jeg sier mer om dem som flyr DY enn noen annet.
     
  6. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,196
    Likes mottatt:
    2,342
    Bonuspoeng:
    113
    Mehehehehe, Norge A/S aka Statens pensjonsfond aka Oljefondet hadde ved utgangen av 2012, aksjer i Ryanair til en verdi av ca 632 millioner kroner.
     
  7. Dash

    Dash Aktivt Medlem

    Innlegg:
    161
    Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    28
    Det har vel kanskje litt med hva folk forventer. Folk forventer mer av SAS-blir negativt overrasket. Folk forventer lite av Norwegian-folk blir positivt overrasket.
     
    SQ321, Jørgen and ruby1968l like this.
  8. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    547
    Likes mottatt:
    390
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg er litt usikker på hva du legger i dette, men jeg regner med at respondentene har gjort seg en vurdering av dette basert på de forholdene som betyr noe for dem. At andre gjør andre vurderinger er vel neppe spesielt oppsiktsvekkende, men man må vel regne med at det også er slike med i undersøkelsen. For mange oppfattes neppe DY og SK spesielt forskjellige så lenge ting går på skinner (noe det stort sett gjør for de aller fleste), men om man har status i bonusprogrammene så gir det nok en litt annen oppfatning av SK vs DY. Hvis man så opplever at DY er billigere og produktet stort sett er nokså likt, så er vel konklusjonen enkel?

    Nå har jeg imidlertid ikke sett nærmere på selve undersøkelsen, så jeg aner ingenting om utvalg osv.
     
  9. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Enig med forrige innlegg. Innenlands fremstår nok SAS og DY som ganske like når man ikke har status og ting går på skinner.

    SAS selger seg ofte inn med at de tilbyr "litt mer", men innenlands er det fint lite som skiller og Norwegian har jo faktisk kunnet tilby nyere maskiner og Internett på mange av flygninger sine. Jeg tror mange ikke føler at de får så veldig mye mer?!?

    Når prisen da ofte er lavere hos DY tror jeg det betyr mye for Ola nordmann på tur, og 8 av 10 jeg kjenner bryr seg bare om å komme frem på nesten uansett måte, helst billigst mulig. Det er vel også derfor noen velger å fly Ryanair. Godt vi er forskjellige.
     
  10. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe, du veit at propagandamaskinen fungerer når selv folk her inne tror på at DY "ofte er lavere". Hver gang jeg sjekker priser for andre, bare fordi jeg nekter å tro at Norwegian er så mye mer billig enn SAS, finner jeg at SAS kan tilby lavere prisede billetter enn DY i vel så mange tilfeller som at Norwegian havner på samme pris, og de gangene DY er lavere.
     
  11. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Hvem vet. Jeg flyr særs sjelden DY når jeg selv betaler, så sjekker ikke prisene ofte!
     
  12. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    547
    Likes mottatt:
    390
    Bonuspoeng:
    63
    Det er nok neppe propaganda å hevde at DY ofte er lavere priset enn SK, men det kommer nok an på når man sjekker priser og hvor man skal reise. Innenlands i Norge så tror jeg uten unntak DY har vært noe billigere enn SK, mens det på en god del reiser jeg har hatt ut i Europa har vært litt ymse i forskjeller (både i favør av SK og i favør av DY). I tillegg er jo verdi for pengene avhengig av hvordan kundene oppfatter produktet, og er det slik at SK er lavere priset men folk likevel føler at DY gir mer verdi for pengene så tolker jeg kundene dithen at de mener at DYs produkt er bedre enn SK sitt produkt. Det er sikkert delte meninger om dette.
     
  13. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    813
    Likes mottatt:
    567
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg korrigerer folk som sier at "DY alltid er billigst", men ellers har jeg motsatt inntrykk av deg. Prisene er ofte ganske like, de gangene det er stor forskjell er det nesten uten unntak DY som er billigst (inkludert gebyrer), og jeg sjekker alltid begge. Unntaket er SKs ungdomsbilletter, som kan være mye billigere enn DY ved bestilling under en uke frem.
     
  14. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Men dette blir vel som VGs latterlige "direkte til New York"-test. Vi får alle forskjellige utvalg når vi sjekker én dag. Det er et snevert utvalg. Jeg er enig med deg Bjørn Helge, hvis vi tar et kraftig gjennomsnitt vil nok prisene tendensere til å være like.

    Vi får ta en objektiv test for 30 dager i en måned 1 måned fram i tid og se hvem som ender opp med å være billigst oftest ;)

    At folk føler det er det samme produktet står jeg fast ved Jørgens uttalelse - sier mer om dem enn noe annet. Men then again, folk tror jo de skal fram selv om det blåser 30 m/s på tvers av banen, sikta er 100m vertikalt og rullebanen har 20 cm snø på seg - så litt innsikt i hva som ligger bak en flytur hadde nok gjort folk litt mer nyanserte i synet.
     
  15. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    547
    Likes mottatt:
    390
    Bonuspoeng:
    63
    Nå er vel denne undersøkelsen som bl.a. spør om verdi for pengene ikke helt det samme som en test gjort av et par journalister for å se på OSL-New York? Man har vel spurt noen flere enn bare et par stykker, og man må vel kunne akseptere at folk har en litt annen oppfatning av produktet DY leverer enn det man selv mener er det riktige. Hvem vet hva som er objektivt korrekt...

    Om man baserer sine uttalelser om prisnivå på noen tilfeldige utvalg så er det nok riktig at det er litt meningsløst. Min erfaring er at jeg enda har tilgode å se at DY er dyrere på sine direktealternativer innenlands og utenlands annet enn noen helt spesielle tilfeller, mens det der man har flere legs på DY nok fra tid til annen kan ende opp med dyrere billetter enn på SK. Prisene varierer nå uansett, og det er lurt å sjekke flere alternativer.

    Jeg sliter også med å se hva som ville gjort ting anderledes om man visste hva som ligger bak en flytur når det er vind og snø. DY flyr jo tilsynelatende like godt i vintersesongen som SK gjør. Hverken SK eller DY ville vel landet med vind på 30 m/s på tvers av rullebanen (det er vel betydelig over max grensene for de fleste fly)... ;)
     
  16. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Nei nå føler jeg du har lest feil og misforstått mitt budskap kraftig TOS'ern. Du får ta deg en mørketidsbolle, en kaffetår og prøve å lese det på nytt, he he ;)
     
  17. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    547
    Likes mottatt:
    390
    Bonuspoeng:
    63
    Min hovedkommentar til deg går vel i hovedsak på din uttalelse om at det sier mer om folk at de føler at produktet er det samme. Jeg har vel som utgangspunkt at folk er forskjellige og har forskjellige oppfatninger om hva som er bra og hva som er dårlig, samt at ingen av oss sitter på den objektive sannheten. Selv reiser jeg en del og føler jeg har brukbar forståelse av både det å drive et flyselskap og hva som kreves for å drive flyoperasjoner, og jeg sliter med å se at det er helt feil å kunne mene at DY er minst like bra som SK (eller i alle fall ikke så mye dårligere). Jeg tror mao ikke det sier så mye om folk at de mener at DY gir dem mer verdi for pengene enn SK.
     
  18. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    813
    Likes mottatt:
    567
    Bonuspoeng:
    93
    Selvfølgelig, men det er ikke bare snakk om enkeltdager, men tendensen jeg har sett gjennom mange år. Selvfølgelig er ikke det statistisk signifikant - for eksempel er utvalget nesten bare til/fra Bergen. Men når jeg - som har et bevisst forhold til dette, og ikke baserer det på "propaganda" - har inntrykk av at DY nesten alltid er likt eller lavere priset enn SAS er det neppe bare "uflaks" eller tilfeldigheter.

    Helt enig. Å påstå at det er vesentlig forskjell på DYs og SKs produkt på shorthaul (særlig innenriks og i Skandinavia) virker litt søkt. Hos DY får man nyere maskiner og "gratis" wifi, hos SAS får man "gratis" kaffe, te og avis. Marginale fordeler/ulemper. Så vidt jeg vet er det ingenting objektivt som tilsier at det er tryggere å fly SK enn DY, og det koker ned til at det er naturlig at pris (nesten) alene er avgjørende for "verdi for pengene"-vurderingen.

    På longhaul er bildet mer komplisert, mat/bagasje/gjennomgående billetter/bonuspoeng/skandinavisk crew trekker opp, mens servicekutt de siste årene og SAS' aldrende flåte trekker ned (blant annet ødelagte seter, elendig IFE). For min del er det en så stor fordel å reise med et nettverksselskap ved irrops at SAS vinner på det alene. DYs inntreden her er imidlertid såpass fersk at jeg tviler på at det har påvirket undersøkelsen i noen særlig grad.
     
    Last edited: 14. des 2013
  19. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ser ikke noen har påstått det er vesentlig forskjell, her lager dere stråmenn :) (Det vil si at man skaper et kunstig argument hos en motpart som ikke eksisterer, og argumenterer mot denne ikke-eksisterende motparten).
    Man har akkurat like nye maskiner og gratis WiFi hos SAS også. Og Norwegian har akkurat like gamle flymaskiner som SAS, tvert i mot har Norwegian mange flere classic gammelt ræl enn SAS har, som faktisk ikke har noen gammel-ræliser igjen innen bare et par dager (siste 400 og 500 fases ut innen neste uke). Hvis noen hadde gidda hadde vi nok sett en gjennomsnittsalder som overhodet ikke er slik glansbildet Norwegian selger hver gang de trøkker ut en billett.

    Forøvrig, når vi er inne på forskjeller mellom SAS og Norwegian som hvermannsen kan ta og føle på... Her er et skjermbilde fra dagens punktlighet ;)
    [​IMG]
     
  20. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    813
    Likes mottatt:
    567
    Bonuspoeng:
    93
    "At folk føler det er det samme produktet står jeg fast ved Jørgens uttalelse - sier mer om dem enn noe annet.". Hvorfor sier det så mye om dem hvis det ikke er vesentlig forskjell? :)

    Her var det mye tull.

    Snittalder SAS: 11,2 år (http://www.airfleets.net/ageflotte/SAS.htm)
    Snittalder Norwegian: 5,1 år (http://www.airfleets.net/ageflotte/Norwegian Air Shuttle.htm)

    SAS har WiFi i 7,24% av flåten, uten planer om annet enn å "evaluere" det som de allerede har gjort i flere år. DY har WiFi ombord i 87,17% av flåten.

    Det er liten forskjell mellom dem over tid. Skrekkeksempler har man begge veier, og det siste jeg så var at DY vant: http://e24.no/naeringsliv/sas-lover-bedring-etter-at-norwegian-ble-best-paa-punktlighet/21114591

     

Del denne siden