Selvfølgelig, men det er ikke bare snakk om enkeltdager, men tendensen jeg har sett gjennom mange år. Selvfølgelig er ikke det statistisk signifikant - for eksempel er utvalget nesten bare til/fra Bergen. Men når jeg - som har et bevisst forhold til dette, og ikke baserer det på "propaganda" - har inntrykk av at DY nesten alltid er likt eller lavere priset enn SAS er det neppe bare "uflaks" eller tilfeldigheter.
Helt enig. Å påstå at det er vesentlig forskjell på DYs og SKs produkt på shorthaul (særlig innenriks og i Skandinavia) virker litt søkt. Hos DY får man nyere maskiner og "gratis" wifi, hos SAS får man "gratis" kaffe, te og avis. Marginale fordeler/ulemper. Så vidt jeg vet er det ingenting objektivt som tilsier at det er tryggere å fly SK enn DY, og det koker ned til at det er naturlig at pris (nesten) alene er avgjørende for "verdi for pengene"-vurderingen.
På longhaul er bildet mer komplisert, mat/bagasje/gjennomgående billetter/bonuspoeng/skandinavisk crew trekker opp, mens servicekutt de siste årene og SAS' aldrende flåte trekker ned (blant annet ødelagte seter, elendig IFE). For min del er det en så stor fordel å reise med et nettverksselskap ved irrops at SAS vinner på det alene. DYs inntreden her er imidlertid såpass fersk at jeg tviler på at det har påvirket undersøkelsen i noen særlig grad.
Last edited: 14. des 2013