Tar sjansen på å dobbeltposte, fra dagstråden, fordi det gjerne skjer lite her i NAS-tråden. Følte meg litt lyrisk der jeg satt i No1 loungen på Gatwick south i går og observerte folk rundt meg. Dette en den dårligste loungen av 6-7 stk på Gatwick. Er kun her fordi de andre loungene stengte kl 20, mens denne er åpen "helt til" kl 21. Merkelig tidlig stengetid på en såpass travel flyplass. Gatwick i solnedgang. Forsinket Norwegian til Oslo som alltid på en søndag. De har 2 OSL-flights med 1 time mellomrom og er aldri i rute. Ofte best å gamble på det siste flyet, fordi det ikke er like populært som det forrige - og faktisk tar av først av de 2 nå og da. Er masse i London, LGW er ikke min favoritt-flyplass, og havner heldigvis som regel på LHR, men flytiden hjem herfra passet i dag. Det passet selvsagt også Norwegian å legge opp til å ta av mot Oslo 55 minutter etter avgangstid. Selv om maskinen landet kun 15 minutter forsinket fra Oslo inn på Gatters. Neppe de helt store problemene med slot times kl 22 på kvelden, selv ut fra travle LGW, og i alle fall ikke inn mot landing på OSL. Lounge-utfordringer. Ingenting i livet blir bedre av å være alt for nære en besserwisser av en bergenser bak meg i loungen, som forteller ungdommene og konen sin alle mulige uriktige ting som gjelder flytrafikk. De skal tilbake til BGO, og har sikkert sitt andre årlige besøk (etter utreisen) på innsiden av en 737 i kveld. Jeg tar en gratis lounge-GT for andre gang - og prøver å ikke le høyt hver gang han stadig mener noe om flyplasser og flytrafikk. "Og no må han ta en venterunde" sier han mens de alle ser ut i horisonten. Han bruker ikke akkurat Flightradar, men synes nok det høres bra ut å si noe som er komplett feil. Alle inbounds lå i tur og orden på en strak, fin linje inn mot flyplassen, sa min egen Flightradar. Ingen fra gjengen kan protestere uansett, pappaen har jo vært på fly hele 10 ganger tidligere i sitt voksne liv. Det er noe litt søtt med dem som nesten aldri flyr. Mens hele familiens 8 øyne stirrer ut av vinduet mot tarmac som zombier. Jeg burde vært pilot. Han kommenterer Easyjet maskiner som tar "rare svinger" på taxiway. For han vet jo best hvordan de burde kjøre før de skal ut på active runway. Bare tull å stå i kø hvis de har det litt travelt. Han selv ville kjørt forbi forteller han, akkurat sånn som på motorveien. I tillegg er det tøffe vilkår i fly-bransjen, for "de kjem no til Bergen snart ogso" (Easyjet) sa eksperten og da går visst Norwegian garantert konk over natten. Gate-helvete. Nummeret på gate kommer opp i appen. Forlater loungen og går et stykke ut på den altfor lange, kjipe piren på LGW i tett følge med dem til BGO. Skilte lykkelig lag med gjengen fra Bergen rundt gate 13, og gikk selv videre til gate 17 til OSL. Der var østlandske norske passasjerer dritsure fordi de var forsinket, og mumlet noe om "hvem tror han at han er" fordi jeg gikk forbi dem i en privat kø. All inclusive. Hadde boarding gruppe A på flex-billetten min, mens alle de andre hadde valgt å kjøpe den aller aller billigste billetten hvor verken bagasje, alburom eller verdighet er inkludert i prisen. Men 30 minutters kø fikk de med på kjøpet. "Blir litt som å kjøpe Skoda og håpe du får levert en Mercedes" holdt jeg på å mumle høyt nok til at de ville hørt det - men ønsket jo ikke å starte et opprør heller. Jeg prøvde å se bare rett fremover gruppe A køen hvor jeg altså var helt alene. Mens atter andre sure nordmenn kunne fortelle litt sånn halv-høyt liksom mellom hverandre at "vi lander alle på samme tid, altså". Jeg gikk rett til gate-agent, forbi flokken av amatører. Ble ikke slått i bakken. Så tøffe er de ikke, sytepavene. En sommer er over. Snart er skole- og sommerferie endelig skikkelig over, og vi som vet hvordan man flyr tar over flyplassene igjen. Vi ses igjen til neste år, som sangen sier... Håper alle skjønte at ironi-brillene må være på gjennom hele denne oppsummeringen. Epilog. Selv skal jeg nok miste det siste flytoget for dagen pga forsinkelsen og ikke minst folk som sperrer korridorene på OSL mens de dasser rolig avgårde til tax free sjappa. Men selv om de er ivrige på tax free, gidder de ikke å reise seg opp når disembarkation er godt i gang. Ingen hast, tante Guri - bare ta det helt med ro mens vi andre gjerne vil hjem og sove litt før arbeidsdagen starter i morgen. I tillegg må de jo ha kvota. Jeg gidder ikke å bruke tid på det selv, prisene er jo som på polet, og personalet i pick-up point er drit sure. Og insisterer på at man må taste inn nummeret fra bookingen på en sykt dårlig programert ipad hvor alt av feedback i UIet blokkerer det du egentlig skal se (og dekker halve "gå videre" knappen). Hjelper lite med en gratis kjærlighet på pinne oppi tax free posen da, for å si det sånn. Ble skjelt ut etter noter av pesonalet da jeg for en gangs skyld skulle kjøpe noe til en fest for en kompis for 1 mnd siden. Og prøvde å spørre om jeg måtte gå via ipaden siden jeg hadde det litt travelt for å nå flytoget. De var 4 på jobb der, som ikke hadde noe å gjøre siden jeg var eneste kunde, men de ville absolutt ikke høre noe slikt. Til og med han som så ut som han egentlig sov stående, med hodet hvilende på disken, våknet og fortalte hvilken idiot av en kunde jeg var. God påminnelse om at det er lurt å fortsatt gi helt blaffen i Heinemann butikkene - som jeg egentlig alltid gjør. Best å la besteforeldrene Olga og Nils heller eie tax free butikken på egen hånd, mens de plukker opp eggelikør og rulletobakk. "Det er så billig, se!" Vel, vel, nå tar kanskje flyet av snart - ca 1 time etter skjema
Etter å ha bodd 6 år her austpå skjønner jeg at ironi og lettbeint humor ikke alltid luktes like godt fra de som ikke skarrer