NRK TV: 'Kortbaneliv' – livet langs kortbanenettet i Finnmark

Tråd i 'Nyheter' startet av Kristian, 20. okt 2022.

  1. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    NRK-serien 'Kortbaneliv' hadde premiere 19. oktober 2022 og er tilgjengeleg hos NRK.

    No har eg sett dei to første episodane av serien og eg synst NRK treff ganske så godt med tanke på vêr, utfordringar, samhald i lokalsamfunn og elles korleis livet langsmed nordsida av Finnmark er. Widerøe og Avinor er sjølvsagt svært synlege aktørar i denne serien.

    Serien: https://tv.nrk.no/serie/kortbaneliv

    NRKs programomtale: https://www.nrk.no/presse/programomtaler/kortbaneliv-ei-flyreise-i-finnmark-1.16125226

    Kva synst du om serien?

    Kva er dine erfaringar/historiar frå kortbanenettet?
     
    Last edited: 20. okt 2022
  2. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Innflyging til Mehamn (MEH) juli 2016:
    Det ristar godt i Widerøes 39-setar då piloten seier følgjande på kav finnmarking:
    Jah, da e vi tætt opp t maksimalt tillatte sidevinjd hær på Mehamn, men vi prøva!

    Under tok vinden godt tak i havet og skumtoppane fråda. Vi kom oss ned. Og opp igjen, men dæven han tykje, han resta i skroget!
     
    Last edited: 20. okt 2022
  3. FlyforTog

    FlyforTog Har flyplasskrekk

    Innlegg:
    72
    Likes mottatt:
    62
    Bonuspoeng:
    18
    Artig.. den skal jeg se. Flyr en del på kortbanenettet. Dog mest lenger sør og ikke så mye i Finnmark. Har fått prøvd Vardø og Vadsø og de fleste i Nordland. Og alle i Sogn. For søringer som vil prøve litt vær og ikke vil ta turen helt til Finnmark så kan Florø på en vindfull dag anbefales.... Det kan fort bli en landing man husker en stund....
     
    Berlioz and Kristian like this.
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,211
    Likes mottatt:
    869,869
    Bonuspoeng:
    293
    Vet ikke helt om dette er kortbanenettet, men det er Widerøe:
    På slutten av 1980 tallet (1987-88) hadde Widerøe flyruter fra HMR - Hamar Stafsberg Airport- til BGO, TRD og FBU.
    Litt av den tiden pendlet jeg fra Brumunddal til Bergen.
    Mandag morgen kl 06:45 fra HMR til BGO og retur fredag ettermiddag.
    Kapteinen var lokal fra Hedmark og hver mandag kikket han bak i kabinen og så på alle oss pendlere og sa "der er du og der er du ... og dere nye, alle på plass... da kjører vi" litt uavhengig av hva klokken var. Vi hadde faste plasser, litt forstyrrende når det kom tilfeldige reisende.
     
  5. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,914
    Likes mottatt:
    12,958
    Bonuspoeng:
    183
    Vi hadde selvfølgelig benka oss foran skjermen. Og ble ikke skuffet. Tvertimot, dette var ekte reportasje fra gjenkjennelige forhold i Finnmark. Alt som gjør landsdelen/fylket fascinerende, og er stort sett ukjent for oss søringer, ble presentert med ekte folk, flyvemaskiner og vær i rollene.
     
  6. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,914
    Likes mottatt:
    12,958
    Bonuspoeng:
    183
    Vi satt og rista i en Twin Otter i Berlevåg for 32 år siden. Vinden ga flyet ikke-ønsket løft, og vi hoppet opp og ned mens vi ventet ved terminalbygget. Så kom en (på alle måter) lokal størrelse ombord, vedkommende var fiskeriminister på den tiden. Det hadde stabiliserende kraft. En opplevelse som aldri blir glemt, selvfølgelig også for den tiden vi virkelig var airborne.

    Og der kom det jammen i dette øyeblikk en mail fra Widerøe med tilbudspriser! Spooky!!
     
    livinspeed, Kristian, Earl and 4 others like this.
  7. Ombo

    Ombo Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er ikke fly-nerd men opptatt av hvordan folk bor og lever i Norge. Og jeg liker serien godt. Koselige personer vi blir kjent med.
     
    livinspeed, Kristian, kaijoar and 2 others like this.
  8. Onico

    Onico Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    13
    Ene Widerøe flighten Alta-Tromsø stopper innom 4-5 av disse, har lyst til å teste den til sommeren. Skal sjekke ut serien. Ser spennende ut
     
    Eddie47 and Spielhaug like this.
  9. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Godt sagt! Eg kunne ikkje ha vore meir einig!
     
    Berlioz liker dette
  10. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Mellom Alta og Tromsø er det vel WF968 som er aktuell:
    - Alta--Vadsø--Båtsfjord--Mehamn--Honningsvåg--Hammerfest--Tromsø.

    Ei anna melkerute er WF978:
    - Tromsø--Hasvik--Hammerfest--Honinningsvåg--Mehamn--Vadsø--Kirkenes.

    Vi har også WF974:
    - Tromsø--Sørkjosen--Hammerfest--Mehamn--Berlevåg--Vadsø--Kirkenes.

    Eventuelt WF970:
    - Tromsø--Hammerfest--Berlevåg--Båtsfjord--Vardø--Vadsø--Kirkenes.

    I tillegg kjem det eit par mjølkeruter frå Kirkenes til Tromsø og frå Vadsø til Tromsø. Så om ein vil, kan ein få med seg mange avgangar og landingar på relativt kort tid her i Finnmark :)
     
    Frode789, holmen, Earl and 4 others like this.
  11. Onico

    Onico Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    13
    Takk som deler.
    Ser ut som WF974 T->K og WF977 K->T gir en skikkelig sightseeing tur men noen timer i Kirkenes. Jeg sikter meg nok inn på Juni, da midnattsol gir størst muligheter for god sikt. Er man ekstra heldig får man kanskje med seg en Tromsø-kamp samme helgen også.
     
    Berlioz, Frode789 and Kristian like this.
  12. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,211
    Likes mottatt:
    869,869
    Bonuspoeng:
    293
    Etter en slik serie tenker jeg Widerøe kan selge mange "feriebilletter" som de har hatt tidligere år.
    Har de hatt det de siste årene?
     
    jonss, RoadKing and Spielhaug like this.
  13. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Ikkje under COVID-tida, nei. Så får vi sjå no til sommaren 2023... Kanskje dukkar 'Norge rundt'-billetten opp igjen!
     
  14. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    925
    Likes mottatt:
    708
    Bonuspoeng:
    93
    Er dette noe som lar seg fikse med poeng, eller er det slik at melkerute = anbudsrute?
     
  15. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Det er anbudsruter. Bruk poengene til en av de større flyplassene og kjøp melkeruteopplevelsen derfra. En natt i Tromsø er bra.
     
    Spielhaug, jgroneng and Wanderlust like this.
  16. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,223
    Likes mottatt:
    17,328
    Bonuspoeng:
    293
    Pleier alltid å fly WF974 eller WF970 når vi skal på den årlige turen til Kirkenes for å besøke familie. Ny tur i mai neste år.

    Bonusen er en overnatting i Tromsø, med tilhørende lunsj på Helmersen og middag på Smak eller Emmas.
     
  17. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, og eg føler at programskaparane har treft ei nerve og maktar å formidla livet på desse småplassane slik det for mange er. Eg kjenner meg i alle fall igjen, sjølv om eg ikkje er frå Finnmark, og difor kanskje ser på livet her med augo til ein utanforståande.
     
    Ombo liker dette
  18. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    614
    Likes mottatt:
    1,303
    Bonuspoeng:
    93
    Flott serie, fikk binget den i går ettermiddag/kveld. Litt vel tidlig å få servert den juleepisoden kanskje, men fine folk og serien gir et godt innblikk i hvordan det er å leve oppe i kalde nord. :)
     
    Kristian liker dette

Del denne siden