Ny bruker trenger litt starthjelp

Tråd i 'Bonushjelp' startet av edvard82, 12. april 2015.

  1. edvard82

    edvard82 Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei
    Er helt ny/fersk når det kommer til bonuspoeng men det virker interessant. Jeg har ikke helt skjønt hvordan disse bonus ordningene funker og hvem som kan få dem. Er det sånn at norske kun kan få disse kortene som ligger på kredittkortportalen eller kan vi registrere Chase Sapphire Preferred. Hva er de beste kortene som gir mest bonuspoeng?

    Har også sett noen videoer og lest litt om awardwallet er det noen som bruker dette?

    Tar gjerne imot tips/lesestoff så jeg kan forstå dette bedre. Har sett mange utenlandske sider men vet ikke om jeg kan benytte disse tipsene da jeg bor i Norge. Har dere noen kort dere anbeffaler?
     
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Det enkle svaret om kredittkort er at dersom du er bosatt i Norge så kan du kun få kredittkort fra banker som opererer i Norge. Det vanskelige svaret er at dersom du har betydelig formue kan nok det meste ordnes.
    Du kan sannsynligvis få et internasjonalt American Express kort fakturert i Euro eller Dollar, men det er mindre interessant for de fleste av oss (https://www.americanexpress.com/icc/eurodollar/?inav=gb_menu_cards_pc_viewdollareurocards_pr).

    Se forøvrig - http://bonusfeber.no/tjen-eurobonus-poeng-nar-du-betaler-med-kort/

    Jeg bruker Awardwallet, fin måte å holde kontroll på poengbalansene.

    Ang. nettsteder er bonusfeber et godt sted å begynne ;)
     
  3. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Og her er litt mer informasjon over de kortene som vi i Norge har tilgang til som kan kombineres med SAS Eurobonus:
    https://www.sas.no/eurobonus/opptjen-poeng/kombinertkort/

    Det beste av de, med tanke på maksimum opptjening, er SAS American Express Platinum, men det er også det som er vanskeligst å få og det er også det dyreste. Men alle sammen er i alle fall bedre enn ingenting.

    Ett annet alternativ kan være kortet fra Bank Norwegian der du oppsparer CashPoints på alle kjøp.
    https://www.banknorwegian.no/Pages/Kredittkort.aspx
     
  4. edvard82

    edvard82 Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg har lest noen steder at man bør være lojal mot én aktør andre steder virker det som at man bør ha flere. leste en artikkel i db.no Lest i noen aviser at man kan tjene mye bonuspoeng på å handle mat med kredittkort osv. Har idag ingen form for noen kredittkort eller bonusordninger men mat kjøpes flere ganger årlig :p og om man kan tjene poeng på dette så virker det nesten litt for dumt å ikke utnytte dette. Er det noen kredittkort som skiller seg best på bonuspoeng ordninger som dere kan anbefalle? Jeg har ingen intensjon om å reise gratis verden rundt men eller prøve dette som en morsom hobby å se om jeg klarer å tjene meg noen billige ferier.

    Ser f.ex at SAS EuroBonus Platinum American Express Card gir deg 12 000 EuroBonus Ekstrapoeng ved kontoopprettelse er det flere kort som gir deg poeng ved opprettelse? Kan man tjene på å verve andre osv?

    Er det reise kredditkort på kredittkortportalen som er de beste/eneste som finnes for norske brukere?
    Er det utløpsdato på bonuspoengene må man bruke de innen en viss tid eller kan man spare de lenge?

    P.S Jeg har ingen betydlig formue da jeg for tiden er student men jeg har 3 barn og samboer så vi handler en del. Hadde vært fint å innkasert bonuspoeng på ting vi allikevel kjøper og bruker.
     
  5. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
  6. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Ut fra denne infoen tenker jeg din beste sjanse er å søke Trumf Visa. Får du avslag i den automatiske søknaden, ring kundeservice (nummeret kommer nok fram sammen med et evt. avslag). Vær hyggelig, og si at du godt kan ha en veldig lav kredittgrense hvis de mener det er det riktige. Be om hjelp og veiledning :) Får du avslag der og, prøv Shell Mastercard, som også gir Trumf. Eller gå for begge. Er ulike banker som har de, så muligheten er der. Lykke til!:cool: Og husk: Når du får kortet må du alltid betale faktura ved forfall. Da legger du grunnlaget for mer "eksklusive" kort, som AMEX Platinum ;)
     
  7. edvard82

    edvard82 Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Når du sier betale ved forfall mener du da den dagen forfallet er eller kan jeg betale med en gang å få samme grunnlaget for mer "eksklusive" kort?

    Skal sies at jeg ikke har kun en student utbetaling i mnd =) og heller ingen betalingsannmerkninger
     
    Last edited: 12. april 2015
  8. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan betale når du vil, men helst ikke etter forfall.

    Kan aldri tenke meg at det er noen forskjell for fremtidige kortmuligheter om du betaler minimum eller hele beløpet ved forfall, men det er mulig @prisjeger vet mer enn meg her. Det sparer deg uansett mange unødvendige penger om du betaler alt til forfall. Kredittkortutstedere vil ha kunder som kan betale, men helst ikke alt på en gang.
     
    Last edited: 12. april 2015
  9. edvard82

    edvard82 Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    fikk nå invilget norwegian kort. Er dette bedre å bruke en eventuelt TrumfVisa. Bør jeg bruke dette på alle kjøp får så å betale det med en gang?
     
  10. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Det kommer an på hvor du ønsker å samle poengene dine. Norwegian eller SAS? Bank Norwegian kortet er uansett veldig greit å ha da er meget gunstig for kontantuttak i utlandet.

    Ingen grunn til å ikke bruke det på alle kjøp.
     
  11. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Et enkelt regnestykke:

    100.000 kr brukt på mat i året gir deg 1000 cash points hos norwegian og er verdt 1000kr

    100.000 kr brukt på mat med trumf visa (i norges gruppen sine butikker) gir deg ca 27500 eurobonus poeng og jeg verdsetter dette til mer enn 1000kr
     
  12. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Nå kommer det vel et gebyr på bruk av kredittkort hos Norgesgruppen, men Trumf Visa blir kanskje holdt utenfor. Tiden vil vise det. Eurobonuspoengene kan være lønnsomme nok, de, om man er litt kritisk til bruken, det går f.eks. an å spare opp poeng over et par år, og benytte seg av en bonuskampanje som dukker opp av og til, da kan de rekke et stykke. Men et godt tips er å ikke se seg blind på bonuspoeng. Du er i en livsfase hvor laveste pris teller mest, da bør du huske på at grunnen til at mange operere med bonuspoeng, er å lime deg til en leverandør som i utgangspunktet kanskje er dyrere - altså få deg til å føle lojalitet. Ha dette i mente, når du skaffer deg forskjellige bonus -og lojalitetskort. Poenget må være å gå for laveste pris, men ta med det som man kan, av bonuspoeng. SAS Eurobonus og Trumf Visa er ikke noe dårlig kombinasjon - en ekstra fordel er jo at du har muligheten til å ta ut bonuse fra Trumf i kroner, også.
     
    OttoL liker dette
  13. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Er hjertens enig!
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    En merknad ad AmEx, det er få steder man får betale med dette utenfor reiselivsbransjen. Til og med i hotell kan du oppleve at de ikke tar det. Og det kan hende at de tar gebyr for å la deg betale med det.
     
  15. KickBack.no

    KickBack.no Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    13
    Bare en heads opp, men det kommer sannsynlig til å skje noe med mange av kortene som gir deg bonus i 2015.

    EU sine nye regler reduserer størrelsen på formidlingsgebyrene (også kalt interchange) som kredittkortselskapene kan ta for bruk av kort i butikker. Dette gebyret skal nå reduseres kraftig (ca. 70%), noe som igjen betyr at kredittkortselskapene får mindre inntekter på bruk av kortet og dermed også reduserte muligheter for å gi cashback/bonuspoeng. Dette betyr ikke nødvendigvis at kredittkortselskapene må slutte med dette hvis de ser at det lønner seg for gjennomsnittskunden og noen av kortene med mye cashback har ganske så stive renter. Det kan dermed lønne seg for den gjennomsnittlige bruker for bankene, men dere her inne drar nok kanskje ned statistikken ;)

    Normalt har kredittkortselskapene brukt formidlingsgebyrene til å betale bonuspoeng/cashback for igjen å stimulere til mer bruk av kortene og dermed mer gjeld for kortbrukere. En del norske kortselskaper har allerede endret sine vilkår og det er verdt å følge ekstra godt med på informasjon fra kredittkortselskapene i år.
     
    Dash liker dette

Del denne siden