Ny EuroBonus inntjening og system fra 01.09.2024

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av strikerbird, 03. juli 2024.

  1. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,883
    Likes mottatt:
    2,131
    Bonuspoeng:
    113
    SAS kjører fortsatt faste satser basert på bookingklasser som før:
    https://www.sas.no/eurobonus/partnere/flyselskaper/scandinavian-airlines/

    Siden omtaler ikke legs i det hele tatt, verken i dag eller fremover - kan være at det bare er uteglemt, eller at det ikke er noen endring og derfor ikke er kommentert?
     
    Flyingdutchman liker dette
  2. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,487
    Likes mottatt:
    21,919
    Bonuspoeng:
    183
    Takk, tabellen hadde gått meg hus forbi!
    Da blir det mindre ille. 1250 nivåpoeng per leg (1900 for Arn-ams). Fremdeles litt mindre enn forespeilet, men på den positive siden gir det nå 7700 poeng til bruk.
     
    Last edited: 04. juli 2024
  3. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,277
    Likes mottatt:
    3,517
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke for nå, men dersom situasjon normaliserer seg, så kan det åpne tidenes smuthull. Da kunne man i teorien fly med cash for 2 000 kroner til LED og derifra med Aeroflot (som kun er suspendert fra SkyTeam) til store deler av Asia for 50 000 poeng i Business. Men for tiden selvsagt lite aktuelt.
     
  4. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,280
    Likes mottatt:
    8,298
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk akkurat varsel på awardfares på en WF-flight 3.jan, så mulig det kan bookes så langt ihvertfall
     
    Xflipper liker dette
  5. stashorizor

    stashorizor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    299
    Likes mottatt:
    104
    Bonuspoeng:
    43
    Så hvis jeg vil bestille en tur til høsten som foretas med KLM/AF får jeg ingen poeng (siden turen ikke kan bestilles med SAS før 01 sep)? Bummer
     
  6. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,883
    Likes mottatt:
    2,131
    Bonuspoeng:
    113
    Bare å booke, du legger til EB ved innsjekk, det blir poeng på alle reiser med de etter 1.sept. Men du får da som KL/AF-rute, om den ev. senere skulle få codeshare antar jeg, siden det ikke en SK-rute når du booker.
     
  7. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,865
    Likes mottatt:
    5,548
    Bonuspoeng:
    183
    Russland vil nok alltid vere ei utfordring, med mindre dei deler det opp i to.
    Med Russland i Europa har du hatt anledning til å fly frå Europa til både Khabarovsk og Vladivostok (på den tida det var mogleg) via ICN eller TYO for ein særs fordelaktig pris (so sant agenten ikkje overstyrer prisen på grunn av at du er innom ein dyrare sone).
     
    themichael liker dette
  8. tqv

    tqv Nytt Medlem

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    13
    Det slår meg at når Eurobonus nå 'forenkles' og 'forbedres' og tilpasses Skyteam og Flying Blue så hoppes det glatt over en perk som ligger der: rollover av poeng til neste opptjeningsperiode.
    Burde ikke det være en ganske ganske opplagt endring - og en faktisk forbedring - å ha med? Det er vel noe vi bonus-horer ville satt pris på når vi nå må ut og fly mer for vedlikehold av status - og hvorfor skal det ikke ligge i Eurobonus når det ligger i Flying Blue.

    //8 years in og fremdeles "nytt medlem" :D
     
  9. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,966
    Likes mottatt:
    7,184
    Bonuspoeng:
    183
    Kan jo være det er derfor de fjerner +25% for statusmedlemmer? ;) Men ville ikke satt penger på det :p
     
  10. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    256
    Bonuspoeng:
    63
    Meeen, Spania, Italia og Metropolian France (?) ligger nå i Domestic Europe og koster 30000 EB i C.
    Asia reduseres for meg som reiser dit, til 187500 EB.
     
  11. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,966
    Likes mottatt:
    7,184
    Bonuspoeng:
    183
    Den delen av Frankrike som er geografisk i Europa.

    I motsetning til sånn mange andre land gjør det så er områdene Frankrike har i Karibien, Stillehavet, Indiahavet, etc. faktisk en del av Frankrike istedenfor eksternt territorium. Så de som er bor der er franske borgere, fly feks Paris-Réunion regnes som innenriksfly, man kan "roam like home" hvis man reiser til feks Guadalupe som eu-borger osv.
     
    Insomnia4u, RoadKing and Omaniac like this.
  12. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,115
    Likes mottatt:
    5,967
    Bonuspoeng:
    183
    Merk at dette er poengpris for innenlandsreiser i de aktuelle landene.
     
  13. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    256
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, det er fra Europa til disse landene. Så Oslo Skandinavia pluss disse landene koster 30000 i C.
     
  14. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,115
    Likes mottatt:
    5,967
    Bonuspoeng:
    183
    Vi får se hva som gjelder 1. september. Star Alliance-tabellen har følgende merknad for poengpris mellom utvalgte "Europe Domestic"-land:

    upload_2024-7-5_12-33-53.png
     
  15. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,966
    Likes mottatt:
    7,184
    Bonuspoeng:
    183
    Under tabellen står det nå:
    Note: Domestic Europe includes Sweden, Norway, Denmark, Spain, France and Italy. Please also note that within Europe, SAS Plus is sold as Business.

    Men dette passer jo ikke helt med tabellformatet. Siden flyvninger fra resten av europa til "Domestic Europe" logisk sett da også skal koste 20000/30000, noe det neppe kommer til å gjøre. Også rart at de har valgt å inkludere Spania og Italia, men ikke Nederland med tanke på hvem SAS sine nye overherrer er...

    For ikke å snakke om hvordan man nå skal tolke prising av innenriksflyvninger utenfor Europe Domestic
     
    magnusant liker dette
  16. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,115
    Likes mottatt:
    5,967
    Bonuspoeng:
    183
    Sammenlignet med Star Alliance-tabellen er nok dette en liste over land hvor alliansen har innenlandsflyvninger (i Europa)?
     
    The_Dude liker dette
  17. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,277
    Likes mottatt:
    3,517
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ser nettopp at dem også har tilpasset nettsiden om statusnivåer og fordeler.

    https://www.sas.no/eurobonus/medlemsnivaer/

    Der står det nå også de nye reglene om 25/50/75% ekstra bonus og fordelene vi får i SkyTeam. Det er ikke noe store overraskelser, men noe detaljer har jeg lagt merke til (for EBG/EBD):

    Det betyr vel ikke automatisk at vi får adgang til enhver ST lounge, men bare dem som står i lounge finder med SAS-icon (altså ingen så langt)? Fint at gjesten ikke lengre må være på samme flight. Man får lure på om kravet om international flight har betydning for bruk av domestic lounge på Oslo når man reiser med SAS?

    Lengre oppe står det fremdeles at ekstra bagasje på to stykk ikke gjelder Go Light, men kan denne tolkes slik at vi får et stykk kostnadsfritt også i Go light? Det er jo litt i konflikt med dette her:

    Men det er kanskje bare ikke oppdatert ennå?

    Noen som finner flere endringer?


    EDIT: Det står nå også hvordan priority boarding for sølv medlemmer behandles:

     
  18. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,966
    Likes mottatt:
    7,184
    Bonuspoeng:
    183
    Antar at tilgang følger selskapet man reiser med, ikke selskapet man har status med. Så SAS-ikon dukker nok opp, men bare på flyplasser SAS flyr fra
     
  19. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    793
    Likes mottatt:
    2,794
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er bare dårlig fremstilt av SAS og det er vel det samme som det er per dags dato for de europeiske landene med *A-innenriks i Europa. Prisene gjelder for flyvninger med start og stopp i det landet. Flyr du feks OSL-FRA med *A betaler du Europa-Europa-pris. Som @trygveat skriver er det egne priser mellom enkelte Europa-land p.t., men denne presiseringen er tatt bort i ST-tabellen.

    Det som dog er interessant er om FRA-OSL-MUC-OSL-FRA blir priset som domestic. Dette er en priskategori som er lite relevant for de fleste her inne.

    upload_2024-7-5_14-33-28.png


    Regionskartet er derimot ganske tydelig at det gjelder innenlands. Landene i 'innenlands' er også med i oversikten 'Europa'.

    upload_2024-7-5_14-36-34.png



    Ikke så rart ettersom Nederland/KLM har ingen innenriksflyvninger, om du ikke teller med ABC-øyene og St. Maarten som innenriks.

    Spania og Italia er nok med pga AirEurope og ITA, som begge er på vei ut.
     
    Last edited: 05. juli 2024
    NoLimit and trygveat like this.
  20. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,277
    Likes mottatt:
    3,517
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje misforståelig av meg. Her regner jeg med at vi får adgang når vi flyr med riktig carrier. Men jeg mistenker at vi kun får adgang på de lougnene der SAS bestemmer at vi får det når SAS er utførende, altså når SAS ikonet kommer opp i SkyTeam lounge finder. Men for tiden er den vel ikke oppdatert med SAS, ellers så hadde vi vel fått resultat for OSL?

    upload_2024-7-5_14-46-20.png

    I Star Alliance var det jo i hvert fall slik at vi fikk tilgang til alle lounger som ble drevet av allianse partnere (altså unntatt noe First, Polaris, og lignende lounger). Men blir det slik i ST også? Jeg håper jo at SAS kommer med mer informasjon her snart.

    Tilleggsspørsmål: Får noen "SkyTeam Lounge Finder" til å fungere på mobil?
    https://www.skyteam.com/en/lounges/lounge-finder/
    Den går på desktop, men ikke på mobilen.
     
    NoLimit liker dette

Del denne siden