Jeg ville gått for BA og OneWorld av mange ulike årsaker som tilgang til første klasse lounger, første klasse innsjekk, gode muligheter for bonusreiser og enkelt å oppgradere med bonuspoeng (Avios) Mange klager på setene på business men hvis du er gullmedlem kan du sikre deg de gode setene på flyet som gjør at du får følelsen av å ha et eget lite rom, da ser du ikke sidemannen med skilleveggen oppe. Jeg foretrekker heller det enn å f. eks sitte i business på Lufthansa i 2-3-2 konfigurasjonen på de eldre 747. Flyr du mye og oppnår 5000 tier Points får du GGL status med tilgang til Concorde room også når du flyr i økonomi. I tillegg kan du gi vekk 1 gull og 2 sølvkort. BA har kampanjer med opptil trippel antall bonuspoeng og da får du nok poeng til å oppgradere t/r fra premium economy til business på neste tur. I tillegg er jo BA på et helt annet nivå enn f.eks SAS med hensyn til antall fly og steder som de flyr til. så valgmulighetene er mye større.
Det er gjengs oppfatning at å bruke bonuspoeng på økonomibilletter i Europa er dårlig uttak, altså lav verdi per poeng hvis man skulle booket det samme i kroner. Reisen til Palma koster kanskje 3000kr per pers som er peanuts i forhold til business reiser som kunne kostet 25k kr per pers. Generelt med så lite poeng du har per dags dato hos SAS så vil jeg anbefale deg å spare poengene til en lengre og dyrere reise. Men hvis du regner det hjem at du har mer poeng enn du trenger og CT'en ellers vil gå til spille er penger spart penger spart. SAS Plus er kanskje verdt oppgraderingen om du verdsetter lounge og free drinks/refreshments og ikke har det via status. Ellers er det samme benplass. BA Club Europe er et bedre produkt med blokkert midtsete og større benplass. Du må fly med Star Alliance-partner for å komme deg til Sør-Afrika. Det finnes mye info om det her på forumet, se i CT-trådene. Man må alltid betale litt avgifter i cash, vanligvis rundt 500kr per pers med SAS og 3000kr med Star Alliance-partnere.
Og drar man inn (veldig) mye poeng ville jeg valgt et annet selskap enn SAS til Palma i business om man først skal bruke CT.. 30k hos SAS mot 50k poeng med Star. Andre selskap har jo mer eller mindre ok business og loungetilgang osv. SAS har ikke ledig midtsete og ingen loungetilgang i Palma..
Dette er jo glitrende, jeg trenger ny oppdragsgiver innen finans fra april av! Bill.mrk: Ingen stolthet
Off-topic, men skal bestille en tur via Egencia til Dubai nå. t/r i uken som begynner 29. Januar. Tenker at her er vel EK direkteruten det beste alternativet? NOK 26,000 tur/retur... Hva tenker du? //H
26k er grisedyrt tenker jeg.. Du får f.eks. Turkish for 16k og 14000 poeng (klasse J). Lufthansa og Swiss ca 20k Finnair under 11k..
Får fremdeles ikke noe SAS/LH og kollegaen min nekter Aeroflot. Ellers er vel mye Premium Economy? Får man da lay-flat setene? har noen et godt eksempel de kan vise til?
Fant denne, men det er kjipt med layover midt på distansen for da får man ikke sove... I tillegg skylder det bare 6,000 og den tar 4-6 timer ekstra...
Jeg ville brukt ita.matrix istedenfor google flights. Den er langt mer praktisk (etter min mening) selvom det er samme grunnlaget. Se gjerne en liten guide: https://insideflyer.no/forums/threads/mini-guide-hvordan-finne-greie-segment-runs-med-ita.6616/ Ikke helt samme formålet guiden er skrevet for, men søkemetodikken er lik.
Fin guide og søkemotor, takk! Men finner ingen bedre flights, med mindre man godtar lengre layover eller lite gunstige reisetidspunkt, slik som 01:50am fra dubai med LH
Ah, presiserte ikke at jeg jeg må være i Abu Dhabi mandag formiddag. Så evt fly dit og reise hjem dra Dubai eller kjøre fra dubai til Abu Dhabi