Hei, alle kunnskapsrike bonusjegere! Jeg skal starte i ny jobb nå i januar. kommer til å ha litt utlegg, booking av hotell og fly. men mest blir det kostnader basert på at jeg skriver km godtgjørelse . kommer til å kjøre minst 20-25.000 km i året. Da jeg er fersk i gamet og ønsker å få flest fordeler av utleggene så har jeg noen spørsmål jeg lurer på om dere kan hjelpe meg med, ønsker hovedsak hotell og fly bonuser. spørsmål 1: Tenkte å ha et kort for å samle utlegg et sted. hvilket kort bør jeg bruke på utlegg? SAS MC? eller Strawberry? spørsmål 2: Har idag en gammel superb som har gått over 200.000 så vurderer å bytte ut denne. hvilken bil bør jeg kjøpe til 200-300k? bensin eller elbil? forslag til hvilken? for å samle "bonus" noen kort som har fordeler til elbil eller fosil bil? ( Lading / drivstoff)
Spm 1) jeg ville gått for et kort som gir eurobonus ikke hotellpoeng (strawberry). Da har du tre muligheter dnb mc, amex (3 ulike kort) og sas mc (to ulike kort). Svaret avhenger av en lang rekke variabler. Bla hvor mye omsetning du kommer til å generere, om statuspoeng betyr noe og om CT er viktig. Personlig har jeg alle tre. De dekker ulike behov. Har du lite omsetning gå for sas mc. Har du mye omsetning gå for sas mc + amex elite. 2) Elbil er både rimeligere i drift og har høyere km godtgjørelse. Gå for en tesla model 3.
1. Bruker selv SAS MC for bestilling av SAS billetter og i doble poeng helger, og Strawberry på bestilling av hotellopphold hos de (med viatrumf) og i kampanjeperioder. Ellers en del DNB MC for å få statuspoeng der, rabatt på hurtiglading etc. Om jeg skulle hatt bare ett hadde det nok blitt SAS MC, men ser ikke at det hadde gitt noe særlig bedre oversikt på utlegg - har fast rutine med å skanne/lagre kvitteringer til en skymappe, ser sjeldent på faktura fra kort. 2. Definitivt elbil, om du ikke skal kjøre mye på strekninger uten hurtigladere eller mulighet til saktelading på natt. Ville kanskje vurdert å strekke budsjett opp mot 400k for å kunne kjøpe en 2021mod eller nyere med minimum 60kWh batteri og CCS ladeport, som f.eks. VW ID.4, Polestar 2 LR, eller Tesla Model 3 som @Nuvolari foreslår. Det er jo ganske lett å få billån, og besparelser på drift og service med en nyere elbil vil kompensere en god del.