Ny SAS langrute! Lanseres muligens i September

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Lars J, 01. sept 2024.

  1. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,817
    Likes mottatt:
    8,253
    Bonuspoeng:
    183
  2. runesole

    runesole Medlem

    Innlegg:
    79
    Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    33
    SJO blir det neppe, kan ikke fatte at det skal være passasjergrunnlag dit. Garantert CPH-HKG som kommer tilbake. Kina er SkyTeam hub nr 1
     
    Xflipper, phileas, Spielhaug and 3 others like this.
  3. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,160
    Likes mottatt:
    8,468
    Bonuspoeng:
    183
    Forsåvidt enig når det gjelder hub status, men vil SAS sette opp en så lang rute når de knapt har langdistanse maskiner?

    BKK klarer de nok å fylle opp fra CPH, men HKG? Selvsagt er morsomt reisemål om det viser seg at de blir løshåndet med EBP billetter (i hard motsetning til BKK) :)

    Må jo bety kutt i USA da? Og det kan selvsagt gjerne skje nå som Delta også er i samme alliansen og flyr mye t/r Europa fra USA.
     
  4. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,817
    Likes mottatt:
    8,253
    Bonuspoeng:
    183
    Mener SAS har 2 A350 i bestilling, med iallefall èn i levering 2025.
     
  5. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,160
    Likes mottatt:
    8,468
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, 2 stk 900 leveringer sent i 2025.

    Men de har jo ikke penger (noen skrev 17 mrd SEK i gjeld ved siste telling), så for å få finansiert A350 må de ganske sikkert skyve ut minst like mange A330 av flåten.
     
  6. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,108
    Likes mottatt:
    1,503
    Bonuspoeng:
    113
    hkg hadde vært konge (kona er fra hongkong) men det skjer nok ikke
     
    themichael and tobeornot999 like this.
  7. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,108
    Likes mottatt:
    1,503
    Bonuspoeng:
    113
    Det hadde jo vært kult med feks SIN eller noe rundt der? det kan jo være derfor de selskapene som skulle ha dobble poeng var sure?
     
  8. FlyMCO

    FlyMCO Senior Medlem

    Innlegg:
    566
    Likes mottatt:
    739
    Bonuspoeng:
    93
  9. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,108
    Likes mottatt:
    1,503
    Bonuspoeng:
    113
    atlanta har de vel allerede?
     
  10. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,817
    Likes mottatt:
    8,253
    Bonuspoeng:
    183
    ICN hadde heller ikke vært å forakte, men blir kanskje lang omvei når man ikke kan fly over Russland
     
    Nordlands and themichael like this.
  11. FlyMCO

    FlyMCO Senior Medlem

    Innlegg:
    566
    Likes mottatt:
    739
    Bonuspoeng:
    93
    lol stemmer 100%.
    Tipper Detroit da.
     
  12. Frode789

    Frode789 Medlem

    Innlegg:
    150
    Likes mottatt:
    413
    Bonuspoeng:
    63
    Håper virkelig ikke det er Nord Amerika igjen, da gir jeg opp....
    ICN, HKG f.eks, hadde vært helt topp!
     
    mathiasfe, furlong, coccifera and 6 others like this.
  13. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,240
    Likes mottatt:
    5,778
    Bonuspoeng:
    183
    To øverste er de beste kandidatene, så to klare favoritter på Oddsen + 5 klare outsidere og noen få litt lengre ute i kulden, men blir overrasket om det blir ett sted som ikke er nevnt her.

    1. HKG, håper det slår til, en bra desinasjon som ikke krever Visum for Nordmenn, eller de lokale som bor der med HK pass. Dette er også en bra hub for videre innreise til Sør Øst Asia, Filippinene og Taiwan. En potensiell Fifth Freedom HKG - PVG er også en joker her.

    2. ICN, dette er også en destinasjon som er aktuell, siden koreanere kan reise visumfritt til Schengen og vi kan reise visumfritt til dem. Dessuten vil det hjelpe på da Korean Airlines aldri slipper Award seats, så kundene slipper å tenke på at Korean Airlines vil ta opp den kampen. Det som taler imot her er at SAS ikke kan fly over Russland, men de flyr jo til HND så hvorfor ikke? En Fifth Freedom ICN - HND er jo også en potensiell joker i spillet her.

    3.
    SJO, mest rykter, men ser ikke logikken i det. Når det er sagt så har SAS gjort noen veldig irrasjonelle avgjørelser før, så aldri si aldri. Siden det er rykter om det, så øker jo det muligheten, og jeg liker Costa Rica. Det som taler for er at vi ikke trenger visum til Costa Rica og de i det området trenger heller ikke for å reise til oss, så derfor ser jeg at det er en mulighet.

    4. MEX, dette er fordi vi ikke trenger visum til Mexico, og Mexikanere trenger ikke visum for å besøke oss. Dette vil også være en god partner i CodeSchare til andre steder i Mexico og Mellom Amerika.

    5. YVR, Vancouver, ja SAS har sett seg blinde på Nord Amerika, så en viss sjanse for at de satser på dette. Håper ikke det, men ser absolutt muligheten der. Faren er at SEA ligger rett ved siden av, og kjenner jeg SAS riktig så er risikoen til stede for at de holder seg innenfor USA's grenser som de fleste andre langrutene de har. SAS ledelsen er jo tross alt USA frælst.

    6. SEA, Seattle, ja SAS har en kraftig mental slagside vestover, og det er tydelig at de ikke bryr seg om at folk ikke vil til USA. Hvis "Uncle Sam" gir SAS ekstra gode forhold for at SAS skal fly dit så ser jeg ikke bort fra at dette kan skje, men da hadde det være bedre om de hadde flydd til YVR i stedet for i det minste.

    7. DEN, Fordi det er en større by som ligger i USA og SAS ælsker USA, så på grunn av det så er oddsen absolutt til stede.

    Min favoritt er HKG, og grunnen til dette er jo signalet SAS gir med å doble poengprisene til selskapene som flyr i det området. De tilrettelegger det slik at de får mindre lekkasje til andre partnere i forhold til ei ny rute til HKG. Det andre er at de ikke rører området rundt Singapore da de får i partnerskap med Singapore Airlines. SAS har også tidligere hatt rute til HKG. Derfor om jeg hadde satt en 100 lapp på noe, så hadde det vært HKG! :cool:
     
    Last edited: 01. sept 2024
    Teknolai, eventyrer, Mysterio and 4 others like this.
  14. Akira

    Akira På jakt etter status

    Innlegg:
    67
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg håper på SGN, jeg da :)
     
  15. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,379
    Likes mottatt:
    10,317
    Bonuspoeng:
    183
    Det kommer en høsten 2025 og en vinter 2026.

    Nope. De finansier med "sale-leaseback" som de har gjort med de andre A350-maskinene.
     
  16. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,108
    Likes mottatt:
    1,503
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis de kommer med enda en rute til USA mister jeg håpet.. er jo også rart hvis de skal mate delta i atl.

    icn vil jo ikke konkurrere med noen såvidt jeg vet, har KE noe til skandinavia i det hele tatt?

    sin kan jo være mulig hvis de skal mate SQ

    enda en rute til japan? kix?

    hkg høres merkelig ut

    noe nytt til mainland kina? håper ikke det?

    kul? sgn? han? tpe?
     
    Frode789 liker dette
  17. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,240
    Likes mottatt:
    5,778
    Bonuspoeng:
    183
    Noe jeg oppdaget nå er at Skyteam ikke har meningsfulle ruter til CMB og siden SAS er i ferd med å gradvis spises opp av KLM, så skal en ikke se bort fra at KLM garanterer for eventuelle tap SAS måtte ha i forbindelse med å prøve ei rute til Sri Lanka for å se om det fungerer. Forretningsmessig er dette en grei måte å gamble på, for går SAS i balanse så er det kult, men det driver også visse inntekter i lojalitetsprogrammene til diverse Skyteam Selskapene så om de går litt i minus på selve ruten så kan det være at de allikevel opprettholder den da det vil gjøre lojalitetsprogrammene populære :)
     
    tobeornot999 and NoLimit like this.
  18. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,427
    Likes mottatt:
    3,848
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tipper fremdeles på SIN, som hadde veldig god dekning i Star Alliance og nå kun tre daglige avganger i SkyTeam (pluss avgangene som SQ utfører i JV med SAS). Det er jo interessant at dem fortsetter såpass tett samarbeid med SQ at det ikke virker helt utenkelig.

    Ellers ser jeg at CGK kun har en avgang i SkyTeam per dag fra Europa! Til tross for at det er et Garuda Hub. Ikke høyest på listen, men kan gi mening.

    ICN ser jeg som usannsynlig da dem har svært god dekning. Delvis det samme med TPE.

    Vietnam har god nok ST dekning fra før, men ettersom VN og SK kanskje ikke er bestevenner (ref. dobbel poengpris) vil jeg ikke utelukke noe her.

    Det fins dessuten flere asiatiske metropoler som har lite eller ingen dekning i SkyTeam direkte til Europa.
     
    Shyneno and tobeornot999 like this.
  19. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,160
    Likes mottatt:
    8,468
    Bonuspoeng:
    183
    Det oppsettet er ikke mer avansert enn en langsiktig leieavtale hvor et finansieringsselskap beholder eiendomsretten til flyet.

    Selskapet som finansierer, vil fortsatt kreve at den som leier (SAS) har økonomiske utsikter til å betale en leieavtale som løper i mange år fremover, og sette renten høyere når låntakeren er en usikker betaler.

    Tipper det kostet SAS store penger å gå ut fra flere av avtalene avtalene da de "ga tilbake" noen A350er tidligere også - men hadde vært interessant å vite beløpet.

    Så det endrer ikke min kommentar.


    EDIT: ble nysgjerrig og søkte litt rundt. Ingen tall her - men enkel økonomisk vurdering tilsier at det har vært dyrt for SAS å avslutte kontrakter på A350 de hadde allerede. Gjett hvem som må betale leien videre mens flyet står ubrukt i over et halvår før salg:
    https://www.ch-aviation.com/news/128298-ex-sas-a350-900-up-for-sale
     
    Last edited: 01. sept 2024
  20. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,276
    Likes mottatt:
    2,232
    Bonuspoeng:
    113
    NRO til KQ. ET kjører to widebodies til Adddis fra norden daglig. Omtrent alle skal videre.
     
    themichael and eventyrer like this.

Del denne siden