To øverste er de beste kandidatene, så to klare favoritter på Oddsen + 5 klare outsidere og noen få litt lengre ute i kulden, men blir overrasket om det blir ett sted som ikke er nevnt her.
1. HKG, håper det slår til, en bra desinasjon som ikke krever Visum for Nordmenn, eller de lokale som bor der med HK pass. Dette er også en bra hub for videre innreise til Sør Øst Asia, Filippinene og Taiwan. En potensiell Fifth Freedom HKG - PVG er også en joker her.
2. ICN, dette er også en destinasjon som er aktuell, siden koreanere kan reise visumfritt til Schengen og vi kan reise visumfritt til dem. Dessuten vil det hjelpe på da Korean Airlines aldri slipper Award seats, så kundene slipper å tenke på at Korean Airlines vil ta opp den kampen. Det som taler imot her er at SAS ikke kan fly over Russland, men de flyr jo til HND så hvorfor ikke? En Fifth Freedom ICN - HND er jo også en potensiell joker i spillet her.
3. SJO, mest rykter, men ser ikke logikken i det. Når det er sagt så har SAS gjort noen veldig irrasjonelle avgjørelser før, så aldri si aldri. Siden det er rykter om det, så øker jo det muligheten, og jeg liker Costa Rica. Det som taler for er at vi ikke trenger visum til Costa Rica og de i det området trenger heller ikke for å reise til oss, så derfor ser jeg at det er en mulighet.
4. MEX, dette er fordi vi ikke trenger visum til Mexico, og Mexikanere trenger ikke visum for å besøke oss. Dette vil også være en god partner i CodeSchare til andre steder i Mexico og Mellom Amerika.
5. YVR, Vancouver, ja SAS har sett seg blinde på Nord Amerika, så en viss sjanse for at de satser på dette. Håper ikke det, men ser absolutt muligheten der. Faren er at SEA ligger rett ved siden av, og kjenner jeg SAS riktig så er risikoen til stede for at de holder seg innenfor USA's grenser som de fleste andre langrutene de har. SAS ledelsen er jo tross alt USA frælst.
6. SEA, Seattle, ja SAS har en kraftig mental slagside vestover, og det er tydelig at de ikke bryr seg om at folk ikke vil til USA. Hvis "Uncle Sam" gir SAS ekstra gode forhold for at SAS skal fly dit så ser jeg ikke bort fra at dette kan skje, men da hadde det være bedre om de hadde flydd til YVR i stedet for i det minste.
7. DEN, Fordi det er en større by som ligger i USA og SAS ælsker USA, så på grunn av det så er oddsen absolutt til stede.
Min favoritt er HKG, og grunnen til dette er jo signalet SAS gir med å doble poengprisene til selskapene som flyr i det området. De tilrettelegger det slik at de får mindre lekkasje til andre partnere i forhold til ei ny rute til HKG. Det andre er at de ikke rører området rundt Singapore da de får i partnerskap med Singapore Airlines. SAS har også tidligere hatt rute til HKG. Derfor om jeg hadde satt en 100 lapp på noe, så hadde det vært HKG!
Last edited: 01. sept 2024