Nybegynnerhjelp ønskes :)

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Meg, 03. sept 2019.

  1. Meg

    Meg Nytt Medlem

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Hei! Håper noen har lyst til å komme med noen kjappe tips. Jeg har lest mye her inne, men har ikke helt klart å finne ut av det ennå, så om noen har tid og lyst så setter jeg stor pris på det :).

    BAKGRUNN:
    - Målet er å få billigst mulig reise business class for familie på 5 til først og fremst Asia, men muligens Sør-Amerika el også ca én gang i året fremover. Første tur til Seoul, sannsynligvis.
    - Vi reiser helst fra TRD, men kan reise fra OSL.
    - Billigere reise er mye viktigere enn status, men ser jo at disse henger sammen.
    - Jeg har noen reiser her og der, men lite poenggivende (mye fot-rute innenlands).
    - Jeg har satt meg litt inn i bonusverden og vil gjerne hente ut lavthengende frukt, men blir nok ikke den mest avanserte.
    - forbruk som kan bli poengivende i husholdningen (utenom faste utgifter som lån) gjetter jeg er 500’/året.

    Jeg har kommet til at jeg kan gå all in på Finnair, kjøpe Finnair-poeng nå som de er på tilbud, får tak i det Finnair-SEB-kredittkortet for meg og gubben, søke vanlig Amex i desember og overføre poeng derfra, kjøpe billetter i economy og oppgradere med poeng til business. Høres det ut som en bra plan?

    ELLER skal jeg kjøpe reisen 2020 når Qatar kommer m Valentines-tilbud (som jeg leste her inne et sted) og ellers kjøre det jeg skjønner er vanlig Eurobonusløp støttet av å gå 2 nivå m Amex til reisen i 2021 så den kan kjøpes m poeng / CT?

    Noen som har lyst til å komme med noen tips?
     
  2. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Uten at jeg er noen Finnair expert så er de viktigste lavthengende fruktene for min del Trumf og Viatrumf. I den sammenhengen er det logiske å satse på Eurobonus. I tillegg så er jo CT på SAS Amex (ev. x 2 på Amex elite) en svært gunstig deal. Har ingen anelse om tilsvarende finnes i Finnair/Oneworld
     
  3. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
  4. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Med fem reisende så tror jeg nesten at "Qatar Valentines-tilbud" eller lignende er mest realistsik og spesielt om du skal reise i løp av 2020/2021. Alternativt med tur til Asia vil med to CT forsatt koste deg 495 000poeng pluss avgifter. Og så vil jobben med å finne disse bilettene starte. Realistisk så vil du kunne reise på turen engang i 2022. Finnair hører ikke til SA, så du kan ikke bruke poeng herfra sammen me Eurobonus. Så tror ikke dette blir optimalt. Hvis du kan nøye deg med tur til HKG/PEK og at ikke alle får sitte i buisness, så kan du vurdere eurobonus og mastercarde som gir fly premium. Er barna dine under 12, så vil reisen koste deg (korrigert)210 000poeng plus avgifter. Noe som ikke er umulig, om du gjør jobben.
     
    Last edited: 04. sept 2019
  5. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,983
    Likes mottatt:
    10,858
    Bonuspoeng:
    183
    2 voksne + 3 barn blir da 210.000 poeng, ikke 150.000.
     
    Fredrik81 liker dette
  6. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Mener Finnair-kortet til SEB ble avviklet tidligere i år, så det er nok dessverre ikke noe å hente der.

    @Fredrik81 tror regnestykket ditt for 2+3 er litt feil.
     
    Fredrik81 liker dette
  7. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Lurte seg inn en CT i hoderegningen :p
     
    OttoL liker dette
  8. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Ser også at @EndreD traff ballen rett før meg. Her er man på hugget en tidlig onsdags morgen :p
     
    EndreD and Fredrik81 like this.
  9. Meg

    Meg Nytt Medlem

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Tusen takk for svar, alle sammen! Da er ikke Finnair så aktuelt, nei. Har sett nybegynnerguiden, og eurobonus er helt greit, men som jeg leser det ellers på forumet så er det bortimot umulig å få business bonusbillett el oppgradering til 5 pax som egentlig er målet mitt.

    Så da får jeg satse på at det dukker opp noen gode tilbud østover og ellers spare eurobonus til andre formål. Mulig jeg går for Amex i tillegg så kan MR som jeg forstår det brukes til nærmest valgfritt medlemsprogram.
     
  10. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Hmmm.... Lurer på om det å kjøre en god Cashback strategi er bedre enn å gå for Finnair Poeng, da dere er frie til å satse på en Business Class til Asia til 12-13 laken på en kampanje?
     
  11. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    RoadKing liker dette
  12. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    Awardfares viser endel ledig for 5 pers i biz.
    https://awardfares.com/search?zone:Europe.continent:Asia.;c:business,first;p:5
     
  13. Meg

    Meg Nytt Medlem

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Hei! Tusen takk for all hjelp! Det er mye å finne ut av på egenhånd og veeeeldig lange tråder her inne, så det er gull at dere kommer med tips :D!

    Når dere skriver cashback-strategi, betyr det ‘vanlig’ Amex (ikke SAS) som vil gi MR?

    Har notert meg at ct gjelder hele Star alliance og flott at d finnes muligheter for så mange som 5 , da er jo EB en mulighet. Da kan jeg kjøre SAS Amex premium og Shell mc, feks, slik jeg forstår det.

    Så skal jeg lese meg litt opp på Flying blue i helga, så finner jeg forhåpentligvis en supersmart måte å gjøre dette på . God helg!
     
  14. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    5,412
    Bonuspoeng:
    183
    SAS Amex premium gir maks en CT i året. Så det spørs om Elite er kortet du bør satse på. Men det kommer jo også an på hvor du skal og hvor fort du klarer å samle ebp som trenges. Jeg vil i tillegg vurdere SAS eb mc som alternativ til shell mc da veien til nord america og asia i C kan være mye kortere. Noen mener SAS eb mc er dyrt, men jeg mener det er en god investering.
     
    Meg liker dette

Del denne siden