For noen små uker siden fikk jeg muligheten til å være med på en walkaround på den nye A330-300Enhanced med sjefspiloten og en del av SAS' marketing-personell. Vi fikk fri tilgang rundt maskina og ombord - og fikk flere foredrag om fortid, nåtid og framtid for SAS' flåte, og A330-300Enhanced. Hvorfor A330E er bedre enn A330: *Økt maks takeoffvekt, fra 233,000kg til 242,000kg. *Motorene drar 1-2% mindre fuel. I forhold til A340 er A330E 12% mer lønnsom. *Strukturelt er vingene mer effektive og skaper mindre drag (mulig å se visuelt for de med skarpe øyne) *Ny teknologi - Værradar fra Honeywell, 3D-teknologi som "revolusjonerer" visualiseringen av vær, med økt følsomhet. - "GPS" på bakken, forenkler navigasjon på store flyplasser for pilotene (OANS = Onboard Airport Navigation System). Kontrolleres fra en nyinstallert mouse-roller i cockpit. - TCAS-funksjonen utvides (Traffic Collision Avoidance System) slik at mer informasjon vises. Dette nye systemet benytter seg av ADS-B-sendere, og forenkler livet til pilotene som opererer mye i "ukontrollert luftrom" (for SAS' del: transatlantiske flyvninger). Man kan enklere skifte flight level og dermed unngå turbulens og sterk motvind. Dersom det er mulig. I tillegg til en rekke andre ting, men jeg gidder ikke skrive i all evighet En jeg ikke husker navnet på, Malin Selander (marketing) og Thomas Lunding (sjefspilot) prater litt. En B737-600 vi så forlate Arlanda. Det var LN-RPH, på sin siste tur til Victorsville via Oslo og Bangor. Farvel, gamle sliter. First flight 1999. En nesten 100% smutsfri Rolls Royce, relativt fascinerende å se på Noen hadde med seg store kameraer, jeg knipsa bare med iPhone 6. Sola skinner relativt heldig Til å ha flydd ca 4-5 rotasjoner mot Chicago allerede, så er det jaggu rent og pent! Airbus er ikke som Boeing, det er relativt rent og ryddig i hjulbrønnen Foredrag i Business-kabinen, mange av de som deltok hadde aldri vært i nærheten av en business-kabin før, så det var utrolig artig å se hvor "WOW" mange folk var. Man blir jo litt biased når man reiser mye i biz selv, jeg overhørte flere si "jaja, artig at jeg en gang fikk oppleve dette, kommer aldri til å få råd til å fly i denne kabinen". Man får litt perspektiv. Thomas Lunding forklarer hvordan de nye systemene fungerer i cockpit. Men når alt kommer til alt... Hjertet mitt kommer for evig og alltid banke varmest for B737'en. Slitern som har bragt meg gjennom torden, snøstorm og polare lavtrykk - trygt og behagelig hjem til de jeg holder kjær. Og det, er det som er selve hjertet av luftfarten for meg.
Takk for hyggelige kommentarer. Det var et hyggelig initiativ fra SAS direkte til spottermiljøet rundt Arlanda. SAS skulle ha en pressevisning av A330E til Aftonbladet, expressen, flygposten og noen andre svenske medier. Men i stedet for å bare drasse på journalistene, så tok de med seg en del fra den aktive spottergjengen på Arlanda. De ble valgt ut gjennom en "fototävling" Så der var mange som ikke nødvendigvis er "frequent flyers", noen av de hadde aldri sett business-kabinen før. Morsom miks. Den eneste vi savnet var bjornpilot
Takk! I agree, jeg er nok i overkant interessert i hva alle duppeditter er og hvorfor ting ser ut som de gjør - så å få lov å løpe løs med sjefspiloten i hælene er jo noe man lever på ei stund Everybody wins, som det heter, hehe.