Nytt pass og ID-kort

Tråd i 'Nyheter' startet av ValdresBjarne, 14. febr 2019.

1. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,723
    Bonuspoeng:
    113
    Og når bestilte du?

2. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,499
    Bonuspoeng:
    113
    Torsdagen før.

3. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Det som ikke ser lekkert ut er de nye passa..
    Ser rett og slett forferdelige ut..

Det gamle har en viss autoritet i utseendet i mørk rød med stort riksvåpen på forsiden.
    Det nye ser ut som det har ligget i vinduet hos farmor minst de siste 7 år og blitt betydelig bleket av sola..

milehigh liker dette
  4. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel det indre som teller? :p

milehigh liker dette
  5. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,499
    Bonuspoeng:
    113
    Har du åpnet passet? For hver nye visumside er det et nytt motiv, fantastisk detalj.

Får leve med å være uenig, selv om utsiden kunne vært mange hakk mørkere.

milehigh and tobeornot999 like this.
  6. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,984
    Bonuspoeng:
    293
    Benjamin er enig med deg:
    https://www.tv2.no/a/11810933/

7. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,135
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig historie!

Nå har jo Norge i det stille også innført nasjonalt ID kort (det kostet noen hundre millioner og tok 10 år), så jeg tenkte at dét kan være kjekt å ha.

Utstedes på samme måte som pass, på samme kontorer, og med utseende som bildesider i passet, men i kredittkort størrelse.

Ventetid 5 uker, i Oslo, da jeg bestilte for 4 uker siden. Neste uke bærer det til politistasjonen...

Om noe positivt også skal sies: det går jo normalt veldig fort å få det ferdig produserte passet (og sikkert ID kortet også) etter man har bestilt.

8. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,723
    Bonuspoeng:
    113
    En liten oppdatering: ID-kortene våre ankom Grønland fredag, fikk SMS ca. kl. 15:00. Så da henter vi de på mandag og reiser med de med mindre vi får ny SMS tidlig på mandag om at passene også er klare.

9. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig, høres ut som en god idé forsåvidt, men etter at jeg så forsiden ble jeg så skremt at jeg ikke rørte det igjen...

milehigh liker dette
  10. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,752
    Bonuspoeng:
    293
    Også har de fått plass til hele 3 bilder hvor jeg ser ut som en rømt straffange. Det ene er til og med i farger! :p

Are liker dette
  11. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,499
    Bonuspoeng:
    113
    Bilde tatt på politistasjonen, selvfølgelig ser du kriminell ut :rolleyes:

12. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,752
    Bonuspoeng:
    293
    Trengte ikke nytt bilde, de hadde et i arkivet. :p

13. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    De nye passene og ID-kort har lagret bilde i meget høy oppløsning for automatisert ansiktsgjenkjenning. Derfor har nødpass (som bruker vanlig foto) begrenset bruk. Før var biometriske data kun lagret i selve passet, nå er dette sentralt tilgjengelig. De fine slusene på OSL og andre steder blir oppgradert for denne teknologien.

milehigh, Upsaker and holmen like this.
  14. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg trodde det var et av kravene for gyldig passbilde jeg. Samme gjelder mitt

holmen liker dette
  15. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
  16. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Hvorfor er ID-kort bare gyldig i 5 år?

IMHO er den forklaringen om slitasje full av dritt. Førerkortet mitt er nå 8 år gammelt og ser ut som nytt. Bankkortene mine har vel heller aldri vært utslitt etter 3 år (men har opplevd at et og annet bankkort har fått litt avflising i lamineringen). Og hvis ID-kortet skulle bli slitt ut/ødelagt før det har gått (for eksempel) 10 år så får man vel bare bestille nytt!

Forhåpentligvis endres det til 10 år, slik at det kan fornyes samtidig med pass hver gang, ikke bare annenhver gang.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/n...erfor-er-passene-lenger-gyldig-enn-id-kortene

17. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,531
    Bonuspoeng:
    183
    Merkelig ja, mitt nederlandske ID kort (kredittkortformat og i plast) fikk 10 års gyldighet forrige gang jeg fornyet, i 2014. Før det var det kun gyldig i 5 år.
    Kortet har bodd i lommeboka helt siden jeg fikk det og ser ubrukt ut.
    Får håpe for dere at også får 10 år snart... merkelig at det ikke finnes EØS-regler på slikt.

milehigh liker dette
  18. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Det finnes ser det ut til, men reglene åpner for alt mellom 5 og 10 år:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Natio...omic_Area#Overview_of_national_identity_cards

Ser på eksempel-bildene der at Norges måte å skrive dato på er i klart mindretall. Det nederlandske har i det minste brukt 4 siffer på årstall. At Norge (og Sverige) fortsatt bruker 2 siffer på årstall.. hjelpes, lærte vi ingenting av år 2000? Tydligvis ikke, siden den maskinlesbare stripen også er 2-sifret årstall.

Er det virkelig så utenkelig at vi i fremtiden vil se flere mennesker passere 100 år og derfor er to siffer veldig uheldig?

Men på den annen side, man kan reise på ungdomsbillett frem til man er 125 år :-D

milehigh and Are like this.
  19. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Om du er i utlandet og i nærheten av en norsk ambassade så kan du ordne nytt pass der. De sendes med diplomatpost og har ca. samme leveringstid som i Kongeriket.

En liten detalj på utfylling av innreise- og visumskjema: Place og country of issue er alltid Norge – selv om det vil stå en annen myndighet på ID siden.

Du må selvfølgelig aldri vise noen ved immigrasjon at du har to eller flere pass og reise ut med samme pass som ved innreise.

Kristian liker dette
  20. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,723
    Bonuspoeng:
    113
    Du mener at dette er en måte å skaffe seg to pass på? Hvor lang gyldighet får nummer to?

Del denne siden