Takk for hyggelige tilbakemeldinger, og takk for tips jeg har fått til ting å se/gjøre underveis. Det er en fryd å ha dere med på tur!
På den siste dagen vår i Whistler bestemmer vi oss for å starte dagen med en tur på Whistler Mountain og Whistler Blackcomb, som er lett tilgjengelig via et stort nettverk av gondoler og stolheiser som starter rett utenfor hotellet. Når man først er kommet seg opp har man et godt utgangspunkt for både korte og lange turer, eller man kan reise helt opp med gondol/stolheis og ta gondolbane videre mellom fjellene.
Vi bestemmer oss for å teste ut High Note Trail, som skal være en krevende løype med smale partier, stup og bratt terreng. Til gjengjeld skal man bli belønnet med store naturopplevelser og fantastisk utsikt.
Luftkvalitetsvarselet for dagen er «7: High Risk», men skalaen går tross alt til 10+ så vi tenker at dette skal nok gå bra. Klok av skade tar vi med myggspray, da det med at alt skal være så stort i Amerika tydeligvis også gjelder mygg. Biter dobbelt så hardt gjør den også.
Utsikten er det så som så med, men omgivelsene og terrenget er fantastisk, og ikke bare skog slik det har vært på de andre turene vi har gått. Lufta er imidlertid særdeles dårlig i dag og selv oppe i 2000 meters høyde kommer temperaturen etter hvert opp i rundt 30 grader. De fire literne med vann vi har med går ned i et alt for raskt tempo til at vi kan klare en såpass lang tur. I tillegg ser myggen ut til å elske den nye myggsprayen vår.
Varmen til tross, det ligger fortsatt noen snøflekker her og der...
Vi bestemmer oss derfor for å avslutte turen via den kortere Half Note Trail og gå tilbake til Roundhouse Lodge. Herfra går turen videre med chairlift og gondolbane, helt greit på en dag som denne.
Peak 2 Peak Gondola, som går mellom fjellene Whistler Mountain og Whistler Blackcomb, er en opplevelse i seg selv. Den er totalt 4,4 kilometer lang og har verdens lengste fritthengende kabelstrekk på over tre kilometer. På sitt høyeste henger gondolvognen mer enn 400 meter over bakken.
Foto: whistlerblackcomb.com
Som nevnt hadde vi egentlig booket tandemhopp i fallskjerm en av de tidligere dagene som det ikke ble noe av. Dette måtte vi selvfølgelig finne en erstatning for, noe som ikke burde være noe problem i Whistler. Her finnes det utallige muligheter for rafting, bungee jumping og zipline, som kanskje kan tilfredsstille fruens adrenalinbehov.
Etter anbefaling fra flere av dere på forumet falt valget på zipline med Ziptrek Ecotours, og siden vi bare hadde dagen i dag å gjøre det på gikk vi for den største og verste turen de kunne by på. The Sasquatch er over to kilometer lang, Nord-Amerikas lengste og verdens 3. lengste zipline. På det høyeste henger du mer enn 200 meter over bakken og toppfarten er på godt over 100 km/t! Siden vi ikke orket å leie GoPro-kamera tillater jeg meg å legge inn video fra turoperatøren.
Herregud for et kick! For å være helt ærlig ble dette nesten litt for mye for meg, men fruen elsket det. Nå skal det smake usedvanlig godt med en øl…