Vancouver – Seattle med Amtrak Cascades
Hardware: Tog
Klasse: Business Class
Sete: 5 B/C
Vi liker å fly, men vi er glad i å reise med tog også. Spesielt togturer som byr på fin utsikt og gjerne litt ekstra komfort. Amtrak Cascades fremsto derfor som et greit alternativ til å fly det korte strekket mellom Vancouver og Seattle.
Med bare to overnattinger i Seattle velger vi avgangen som går fra Pacific Station kl. 06:30. Med innsjekk en time før avgang betyr det at dagen starter grisetidlig. Det regner i Vancouver i dag og selv om ingen ønsker seg regn når man er på tur er vi glade på lokalbefolkningens vegne. Det har visstnok ikke regnet på over en måned.
Det er lang kø i den vanlige innsjekkingen, men i business check-in er det ikke mange som står i kø. Business Class sjekkes inn før den vanlige innsjekkingen åpner, slik at vi også er først gjennom sikkerhetskontrollen.
Jeg er litt i tvil om jeg vil kalle Business Class på Amtrak Cascades for et premiumprodukt. Togvognene er ikke helt nye og selv om setene sikkert er bedre enn på coach, så er de ikke veldig behagelige. Setekonfigurasjonen i business class er 1 + 2, mens det er 2 + 2 i økonomiklasse. Det er også større avstand mellom setene i business class.
Det eneste som skiller serveringstilbudet på coach og business er en verdikupong på tre dollar pr. passasjer. Siden vi startet dagens tidlig tar vi frokost på toget. Det er lang kø til bistrovogna, rett etter avgang er det rundt 30 minutters ventetid. Utvalget og kvaliteten er heller ikke noe å skryte av, og ikke er det spesielt rimelig heller. Ta heller med egen mat og om du skal kjøpe mat på toget, vent med å gå til bistrovogna til rett etter grensepasseringen. Før grensekontrollen stenges nemlig bistrovogna og alle må tilbake i setene sine.
På tross av at komfort og matservering ikke er på topp er turen i seg selv kjempeflott. Det er mye flott å se underveis og mannskapet om bord er smilende og hyggelige. Jeg tror ikke det gjøres en eneste annonsering over PA-anlegget uten minst ett innslag av tørr, sarkastisk humor.
Selv om business class ikke gir så veldig mye ekstra, kan det forsvares å betale litt ekstra for bedre sete og enklere boarding.
Vi ankommer Seattle på rutetid og tar en taxi til hotellet.
Hotel Five Seattle - A Staypineapple Hotel
Det er nok store variasjoner gjennom året, men prisnivået på hotellovernattinger i Seattle virker i alle fall å være høyt om sommeren. Vi endte til slutt opp med Hotel Five basert på en totalvurdering av pris, beliggenhet og omtaler på diverse bookingnettsteder.
Hotel Five ligger i Belltown på hjørnet av 5th Ave og Blanchard. Herfra er det kort vei til byens mest kjent attraksjoner og turistfeller, som Space Needle, Pike Place Market og Seattle Aquarium og Great Wheel.
De omtaler seg selv som «Hip and urban, funky and fun» på sine hjemmesider, en beskrivelse jeg synes passer ganske bra. For å være helt ærlig hadde jeg ikke alt for høye forventninger til hotellet, men ble positivt overrasket. Innredning og interiør er nytt og moderne, vårt Urban King-rom i 2. etasje var større enn jeg trodde og betjening leverte smilende og god service. Kameraet mitt var imidlertid ikke så begeistret for de knall røde og gule interiørfargene og det var dessverre vanskelig å få tatt gode bilder.
Stort pluss for "europeisk" sengetøy!
Byens marihuanaøkonomi blomstrer og alle vil ha en del av kaka!
Utsikten fra hotellrommet er ikke den beste, men jeg har hatt verre.
Vi fikk ikke testet så mange av hotellfunksjonene utover selve rommet, men hotellet har en cafe og treningssenter, og tilbyr gratis lån av sykkel til sine gjester. Treningsrommet var ganske lite og dårlig utstyrt, og etter å ha inspisert fasilitetene valgte vi å heller ta et par dager treningsfri.
Treningsrommet er ikke den helt store opplevelsen, bokstavelig talt.
Hotellet har et konsept de kaller «The Naked Experience» og som en del av dette konseptet har alle rom individuelle dyner i europeisk stil. Dette er noe jeg alltid savner på amerikanske hoteller og som vi satte stor pris på etter over en uke med amerikansk sengetøy. En morsom vri på «Do not disturb»-skiltet har de også
Det eneste som mangler er varianten "I'm naked - please enter"