Jeg skulle i februar til Tilburg, og booket derfor en gjennomgående billett med SAS (OSL-CPH-AMS) og togbillett videre fra AMS (ca. 100 euro pr. hode, ikke-refunderbar, ikke-fleksibel). Forbindelsestiden på CPH var 1 time og 5 minutter, mens tid mellom ankomst AMS og togavgang var 2 timer og 40 minutter. Som vanlig var SAS forsinket ut fra OSL, denne gang riktignok pga. været, slik at forbindelsen videre fra CPH ikke ble nådd. Ettersom det ikke går flust av SAS-flyvninger til AMS, så var det heller ikke mulig å booke om til en avgang som gjorde at togavgangen kunne rekkes. Det tok jeg ikke så tungt (man har jo tross alt reiseforsikring for en grunn), også fikk det heller bli ankomst sen kveld enn tidlig ettermiddag. Jeg ankom til syvende og sist AMS ca. 3,5 timer senere enn opprinnelig reiserute. Stor er min forundring når jeg nå har fått avslag på erstatningskrav for togbillettene både fra Fremtinds kundebehandler og klageorgan, under henvisning til at forbindelsestiden på CPH var 1 time og 5 minutter, og ikke de 2 timene innhenting av forsinket reiserute foreskriver. De mener derfor, uavhengig av SAS' ombooking, at ansvaret for forsinkelsen ligger på meg selv, uavhengig av at det iht reiseruten var 2 timer 40 minutter mellom ankomst til flydestinasjon og neste transportmiddels avgang. Jeg har naturligvis prosedert på at det var en gjennomgående billett hos SAS, at SAS dermed hadde ansvar for (og gjennomførte) ombooking, men at følgefeil og konsekvenser utenfor dette (og EU 261s bestemmelser forøvrig) faller utenfor flyselskapets ansvar. Fremtind vedblir å hevde at 2-timersregelen også gjelder mellom segmenter i gjennomgående bookinger, og at hvert segment således er å regne som egen transportetappe. Med andre ord: Det hjelper ikke at flyselskapet booker deg om iht. kravene som påligger dem ved forsinkelser - forsikringsselskapet avviser ansvar for alle følgefeil av forsinkelser hvor det ikke har vært minst to timer mellom segmenter. Nå må vi se hva Finansklagenemnda sier, og hvordan de mener en transportetappe bør defineres og hvor flyselskapets ansvar slutter og reiseforsikringsselskapets begynner. Men i mellomtiden har jeg byttet reiseforsikringsselskap, og det vil jeg nok anbefale andre som reiser ofte å gjøre også.
Interssant case, her må du holde oss oppdatert. Spesielt for oss som bor på bøgda (dvs. ikke Oslo) så vil jo ofte flybytte være relegen heller enn unntaket.
Så om de vinner kan man ikke lenger booke eks OSL-CPH-LAX, LAX-XXX med mindre enn to timer i Køben, selv med 5 timer i LAX...
Høres nesten for merkelig ut til å være sant, det gjør jo denne delen av reiseforsikringen ganske ubrukelig for mange av oss som reiser shorthaul og har nede i 30 min connection regelmessig. Risikoen er jo betydelig for selv om du booket over 2 t connection så kan flyselskapet for eget forgodtbefinnende gjøre om ruten din fritt til en kortere connection. Hvem er så ansvarlig?
Dette er det siste Fremtind hadde å si før jeg klaget videre til nemnda: (Mine uthevinger) For de som flyr med kortere connections enn to timer ville jeg altså aldeles ikke valgt Fremtind som reiseforsikringsleverandør. Men nå må vi se hva Finansklagenemnda sier.
Hold oss oppdatert! Jeg regner med du betalte med kredittkort med inkludert reiseforsikring? Send kravet dit og opplys samtidig om forsikringen hos Fremtind. Da får de bryne seg på et annet selskap som selvfølgelig vil dele kostnaden, og som kanskje ikke kjøper forklaringen.
Jeg klarer ikke å se at det må være 2 timer mellom hver distanse i vilkårene 8.2 og 8.3? https://dokument.fremtind.no/vilkar/fremtind/pm/reise/Reise_PM.pdf
Fersk oppdatering: SAS må ha blitt bedt om en uttalelse i sakens anledning, for plutselig tikket det inn kompensasjon på kontoen og deretter en mail om at SAS etter "ny vurdering" hadde besluttet å utbetale kompensasjon tilsvarende ubrukte deler av billetten. Dermed er det ikke lenger noe økonomisk grunnlag for saken, og prinsippspørsmålet elimineres forsåvidt også, ettersom SAS har utbetalt den kompensasjonen Fremtind mener de er ansvarlig for. Fremtind har også blitt bedt om en uttalelse, hvilken jeg ba om gjenpart av, hvor de står fast ved sitt også på at to-timersregelen også gjelder for det enkelte segment. "Etter Fremtind sin vurdering er ordlyden i sikkerhetsforskriften klar og gjelder både ved kjøp av to eller flere billetter som ikke er gjennomgående og dersom man har kjøpt en gjennomgående (fly)billett" (min utheving). Dersom jeg (fortsatt) hadde reiseforsikring i Fremtind, ville jeg skyndt meg med å avslutte denne og byttet forsikringsselskap.