Tidligere så fylte man "bare" ut et 4 siders skjema, ta med kopi av pass, bilde, flybillett og hotellbekreftelse, levere det så komme tilbake uken etter. Nå må man fylle et 12 sider skjema online i tillegg, bestille time og få tildelt time for intervju... så det lønner seg nå å søke i god tid herretter.
Det er også viktig å få med seg at det er lang ventetid på time for "intervju". Over en mnd før man får time og så kommer behandlingstid om alt er i orden i tillegg til dette. Virker som Kina bevisst ikke ønsker turister
Ikke nok med det, de skal også ta fingeravtrykk av alle i reisefølget, alle må defor møtes personlig til "intervjuet".
Helt utrolig tungvint. Har reist en god del i Kina men denne prosedyren frister ikke mye. Det snakkes om at forholdet Norge og Kina er normalisert. Da bør det være på tide at vi snarest også får gleden av 72 timers visumfrihet som store deler av verden har ovenfor Kina. Håper det er noen på forumet som har kontakter inn mot UD.
Enig! Makan ! Gidder da for F*** ikke å ta med hele familien for et intervju! Det blir isåfall en kostbar reise totalt til Kina! Heldigvis finnes det mange andre intr. land!
Enda verre om man ikke bor i Oslo. Da må man vel komme seg til Oslo først for å gjennomføre ett intervju . Har vært i Kina før. Det finnes en drøss med bedre steder å dra
Ok, det var det for knebøyet til Kina etter den forrige fredsprisen. Ikke fungerte det en plass, så nå kan vi heller gi dem full gass og gi forkjemperne for Kinesisk demokrati fredsprisen ved neste runde. Vi har jo ikke noe å tape på det uansett da løpet er kjørt. Så kan SAS legge ned SAS Rutene til PEK og PVG og satse på Seoul og Bangkok i stedet for. Med disse visumreglene så kommer SAS til å slite med å flytte flyene sine med passasjerer uansett
Da bør Norge kreve at alle kinesere som skal reise hit snakker flytende engelsk og møter opp på ambassaden for å demonstrere at de klarer å bruke et toalett
Jeg reiser aktivt til kina pga jobb. Var der tidligere i år og skal tilbake i Desember. Noen som vet om man kan ordne visum 1 gang og reise dit flere ganger uten å søke igjen? (multi entry eller noe)
Jeg skulle egentlig spist peking duck på et renommert etablissement i Beijing i skrivende stund, men pga. disse begredelige visumendringene sitter jeg her og ser på Nytt på Nytt og spiser taco istedenfor. Takk, Kina!
Det er mulig å få multi entry ja. Reglene for det er så vidt jeg husker ganske godt beskrevet på hjemmesiden til visumservice og visumexpert.
Synd ikke Norge har baller til å kjøre det samme tungrodde systemet tilbake mot dette kriminelle regimet.
For å være helt ærlig, vet jeg ikke om det er noe mer UD kan gjøre. Vet ikke om det hjelper. Da søker de bare schengen-visum hos et annet Schengen-land. De fleste kinesere kommer ikke til Norge med norsk visum uansett.
Det har vi. Norge kan innføre visumplikt for kinesere og gi dem single entry på 30 dager. Å gi dem 3-6 mnds behandlingstid på søknad vil løse problemene ganske så greit
Ja, jeg brukte det i Beijing forrige uke. Hadde 23 timer 55 minutter layover på CT-reise, gikk veldig raskt å få stempel/tillatelse til å forlate flyplassen.