Jeg møtte i går en kollega som er ivrig leser av InsideFlyer. Han hadde kjøpt SAS Friends & Family billett gjennom å ha funnet koden til dette via invitasjon fra "Bjørn pilot" på instagram. Da han så skulle sjekke inn på Kjevik, ble han nektet å sjekke inn og ble utspurt om hvem i SAS som hadde gitt ham tilgang til dette tilbudet. Og det at han hadde funnet det på Bjørn Pilots instagramkonto ble ikke akseptert. Enden på visa var at han måtte kjøpe ny billett. Noen andre som har opplevd lignende? Er det SAS sine representanter på Kjevik som har gjort en slett jobb her, eller må man kunne bevise sitt kjennskap til ansatte i SAS om man skal fly på dette tilbudet?
WTF!? Det er jo helt krise for mange. Får håpe det er folka på Kjevik som var litt overivrige i tjenesten.. Satser på at dere i Insideflyer graver litt i dette, og får en uttalelse fra SAS snarest mulig. SAS fronter jo selv "Bjørn Pilot" både her og der, og han har delt slike koder tidligere uten problemer. Om SAS vil begrense salget på disse kampanjene, så har de begynt "i feil ende"!
Dette er jo potensielt krise! Jeg ser for meg et scenario med forhåndsbetalt hotell på andre siden av verden til en liten formue og så bli nektet ombordstigning. Jeg tror jeg hadde blitt så rasende at jeg aldri ville satt mine ben på et sas fly igjen noen sinne selv om jeg har gull og diamanter opp og ned i mente.
Jeg synes da han skal skrive til Björn Pilot og til SAS kundeservice... En ting er at denne rabat er beregnet til venner og familie - men hvis SAS vil holde det til denne kreds, så skal de nok overveje om det er en god idé at offentliggøre koden på halv-officielle kanaler. Jeg har set den delt mange steder - i cirka halvdelen af tilfældene, så er det blot linket og ikke passwordet som deles, mens den anden halvdel også deler password på social medier. Når denne kampagne bliver offentliggjort på denne måde, så er det potentielt mange kunder som kan blive ramt af det. Vi kan godt spørge SAS om dette, men det kræver at jeg har alle detaljerne om bookingen. Som udgangspunkt synes jeg dog at han selv skal kontakte SAS og Björn Pilot for et svar først.
Jeg fant en gammel link til SAS VIP-salget som enda lot meg logge inn og ser at det er oppgitt følgende tekst nederst på siden: "The offer is valid on SAS-operated flights within Europe and between Scandinavia/Finland and the US/Asia for your family and closest friends." Videre følger: "This invitation is strictly personal, but you can buy tickets for others. There are no limits on the number of tickets you can buy." Ikke ett eneste sted står det at den som kjøper billettene gjør noe feil uavhengig av hvor linken ble funnet. Jeg har til og med en gammel e-post jeg mottok fra SAS selv 15. september 2015 som inviterer til friends&family på den nøyaktig samme linken som jeg har sett rundt forbi andre steder senere (om enn med annet passord, men når passordet nå er det samme som navnet på flyselskapet som sender linken er det ikke rakettvitenskap å logge inn). Hvordan i all verden kan en kunde som trykker på en link vite om det er ok å bestille billetter det ene eller det andre stedet, spesielt når linken til bookingsiden er den samme som kunden har benyttet tidligere? Hvis SAS skal daske noen på lanken får de heller daske de som deler linken, eller, enda bedre, bare være glad til at de fikk solgt seter de trolig ikke ville fått solgt uten et tilbud.
Dette må være en spøk. VIP-billetter har jeg flydd med mange ganger helt og totalt smertefritt. Om jeg noensinne skulle bli spurt om noe, ja så er jeg en nær venn av Bjørn Pilot, dog har skrankepersonell lite med dette å gjøre.
Hva i alle dager har SAS sine representanter på Kjevik med dette å gjøre? Kan aldri tenke meg at det er sendt ut instrukser i SAS om at det skal forhøres ved innsjekk hvilke relasjoner som er på plass eller ikke. Ved mistanke om misbruk må heller SAS ta dette på bakrommet i ettertid og kreve inn mellomlegget på billetten som kunden egentlig ikke hadde rett på. SAS sendte jo (for svarte!) ut en kampanje til alle Diamond's i høst med VIP tilbudet. Kan aldri tenke meg at det er mulig å se forskjell på den og "ansatt" kampanjen. Skal personalet i innsjekk da kryssjekke med alle EBD og EBP for å finne ut om de reisende er innafor? Det er jo totalt urimelig! Klagen til SAS etter denne hendelsen bør ikke være mild!
en skarpsindig leser på den danske forum har i øvrig notert seg at reise perioden på den siste kampanje var fra 11/4.....
Det er en grunn til at jeg liker å sjekke inn på automat når jeg kan... Maskiner gjør feil de også, men de har ikke personlige tolkninger av regelverk!
Det virker mystisk at de skulle begynde at gøre noget ved det nu, på den måde. Det må da give dem nogle problemer. Jeg håber på kun gode historier når vi begynder rejseperioden for denne kampagne. Dog tjekkede jeg lige hjemmesiden (den virker stadig) og i T&C står der: Participation is voluntary and this offer is private. You may share the offer with your friends and family, but not via public channels. For example, sharing the offer with your friends and family via Facebook or Instagram is allowed, but not by using a public Facebook or Instagram site or other open forums. Furthermore, you may not use this offer to profit personally in any way.
Dette kan jo ikke være lov. Når en av SAS sine egne ansatte(!) reklamerer for et slikt tilbud, ja da får de jammen meg takke seg selv
Har flydd på flere slike billetter, senest til Tokyo, og det var ingen som spurte meg om det da. Heldigvis.
Hvis denne historien stemmer, er det smålig, frekt og direkte ufint av SAS å nekte vedkommede å reise. Dersom det er gjengitt korrekt, BØR SAS refundere kjøpt billett, og kompensere vedkommende klekkelig f.eks. i form av bonuspoeng. Jeg hadde blir RASENDE og forlangt å få snakke med stasjonssjef øyeblikkelig, samt fått fremvist regler hvor det står at de har rett til å nekte personen å reise.
Det er nok av drager som bemanner SAS' ulike desker, det være seg i avgangshall eller lounge, som kunne være mer enn tilbøyelige til å finne på sine egne regler på denne måten, og gi fullstendig blanke om det er i tråd med formalia eller selskapets policy. Når dette skjer - og hvis dette konkrete tilfellet stemmer - så må SAS' kundeservice straks kontaktes med alle detaljer, slik at dette kan gripes tak i og det deretter forhåpentligvis kan bli en uberegnelige drage mindre å forholde seg til for oss kunder.
Hvis historien stemmer og jeg får spørsmålet skal jeg svare høyt og tydelig at "Linken har jeg fått av min homofile elsker, men siden jeg nå skal på tur med min kone vil jeg helst ikke opplyse om navnet for da blir det bare bråk".