Once-in-a-lifetime-trip - hvor drar man?

Tråd i 'Reisemål' startet av Rscott, 17. febr 2020.

1. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,204
    Bonuspoeng:
    113
    Med nok poeng til å reise til hver en krik og krok av verden, og et relativt fleksibelt budsjett til opphold og opplevelser - hvor ville dere dratt?

Ja, jeg vet at det er situasjonsavhengig, og jeg håper folket svarer ut fra sine preferanser. Noen bare MÅ ut i skogen og opp i trærne, og gjerne nedlegge en fjelltopp eller to, mens andre er så opptatt av det "genuine" ved reisemålet at GoProen går varm på torg, museum, severdigheter, innfødte og lokal mat. Noen søker den ultimate luksusen på alle kontinenter, gjerne med hotell- og Michelinguider som bibel. Atter andre søker kun den nærmeste (fjerneste) stranden som serverer firedoble GT og gjør seg bra på Insta. Alt motiver er like høyverdige. Men hva er egentlig planetens beste reisemål, sånn sett fra det forskrudde hodet til den gjengse IF-er?

Merk: Dette er ikke en planleggingstråd. Det hadde bare vært moro å høre hva som er det feteste stedet dere har vært eller hvilket sted dere drømmer om å besøke.

Last edited: 18. febr 2020
    Edvard, Kristian, Sonictravel and 2 others like this.
  2. artanis

artanis Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,147
    Bonuspoeng:
    93
    Kan sterkt anbefale Incatrail. Vi gikk den selv i november og det er virkelig en opplevelse for livet om man liker kombinasjonen av tur og kultur. Turen kan kombineres i mange forskjellige varianter og lengde,
    Kan også kombineres med nydelige restaurantopplevelser om dere liker det også i Lima.

Sonictravel, Arvid1410 and Rscott like this.
  3. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,776
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vet bare at jeg ikke har funnet det ultimate reisemål ennå. Leter fortsatt!
    Men, jeg har Transsibirske høyt på listen. Inspirert av min mor som reiste med den i 1965.

Sonictravel, drsyk, OttoL and 7 others like this.
  4. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,204
    Bonuspoeng:
    113
    Flyttet

Last edited: 18. febr 2020
    jgroneng liker dette
  5. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,987
    Bonuspoeng:
    293
    Feteste øya vært på: Jan Mayen

Neste øy; Bouvetøya (svært, svært, svært uoppnåelig), Sør-Georgia som god nummer to.

Sonictravel, drsyk, Lnbre and 3 others like this.
  6. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,025
    Bonuspoeng:
    183
    Himla godt spørsmål... Mine favoritter så langt
    1. Himalaya (Tibet/Nepal). Reiser veldig gjerne tilbake og går f.eks. Annapurna circuit
    2. Maldivene - Så langt den ultimate relax
    3. Florida/Orlando - Vet ikke helt hva som fascinerer meg sånn med Florida, men reiser gjerne tilbake når som helst.

Dette representerer en spredning som skulle passe for de fleste anledninger og reiser altså gjerne tilbake til alle....

Ellers er det en del som fortsatt står på bucket list. Er definitivt ikke ferdig med Australia/NZ. Sør-Amerika, f.eks. med Inca trail/Machu Picchu, Vietnam/Kambodia. Så mye å gjøre, så lite tid å gjøre det på

7. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,204
    Bonuspoeng:
    113
    Wow! Nå snudde du mitt verdensbilde fullstendig på hodet. Spesielt siden det kommer fra deg ;)

Jeg gikk til fra Katmandu til Everest Base Camp i 1991, utelukkende pga status. ALLE sa Anapurna var en zillion ganger bedre, spesielt pga orkidéene. Fortsatt på bucket list :p

jgroneng and Arvid1410 like this.
  8. Markal

Markal Senior Medlem

Likes mottatt:
    752
    Bonuspoeng:
    93
    Antarktis står høyt på lista over once-in-a-lifetime reisemål. Det krever riktignok ganske hissig ekstra-budsjett for cruise fra Ushuaia.
    Bruk poeng til buenos Aires, kombiner med en sør-amerika ferie før du drar ned til Ushuaia. Derfra cruise (hurtigruta er en av flere) over drake stredet til Antarktis. Kan også kombineres med falklandsøyene osv.

Sonictravel, jgroneng, Lnbre and 2 others like this.
  9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Ishavscruise med hurtigruta i Antarktis!

Rscott and Lnbre like this.
  10. Lnbre

Lnbre Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,042
    Bonuspoeng:
    163
    Støtter Antarktis, det er øverst på min bucket list før jeg blir 50, altså innen 5 år. Usikkerheten min er om jeg skal gå for cruise som også inkluderer Falklandsøyene og/eller Sør-Georgia. Blir et spørsmål om tid og pris.

Rscott and Sonictravel like this.
  11. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,776
    Bonuspoeng:
    293
    Min fetter var på cruise gjennom Nordvest-passasjen for et par år siden. Det var visst også ganske magisk. Har skrevet det opp på den etterhvert ganske lange bøtte-listen.

Rscott liker dette
  12. coconuts

coconuts Medlem

Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    Bora Bora (i kombinasjon med et par andre øyer i Fransk Polynesia) :)

Rscott liker dette
  13. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Min once in a life time:

Ut i verdens rommet, det må være den ultimate reisen, teknisk ikke mulig nå, men som sagt once in a life time.:)

Mer realistisk enkelt og greit:

Bali har litt av alt.

14. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    38,489
    Bonuspoeng:
    293
    Kan du kopiere inn denne teksten inn i åpningsposten slik at det allerede der framgår tydelig hva som er formålet med tråden? :)

Den beste reisa eg har hatt så langt er kanskje turen til Svalbard der ho mamma og eg fekk sjå litt av det same landskapet som morfar fangsta i på 1930-talet. Han omtalte åra i landet med dei kalde kystane som noko av dei beste i sitt liv – kasta så eit blikk bort på mormor og la til: ...ved sidan av å stifte familie og få ungar, sjølvsagt.

Kva for reisemål som trekkjer mest med tanke på framtidige reiser er vanskeleg å konkretisere. Det er så mykje å velje mellom, men eg er svak for øysamfunn i Atlanterhavet (Island, Shetland osv.).

15. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    29,494
    Bonuspoeng:
    183
    På min radar har jeg hatt Pacific Island Hopper ruten lenge, en vakker dag....

HNL-MAJ-KWA-KSA-PNI-TKK-GUM

Med stopp på øyene underveis for å dykke, blant annet krigsvrakene i Truuk lagunen, pluss avstikkere til YAP og ROR etter å ha kommet frem til GUM

sutenai, Lnbre, jgroneng and 2 others like this.
  16. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,689
    Bonuspoeng:
    183
    Air Tahiti har 1-2 ukentlige flyvninger mellom Tahiti og Rarotonga, så disse lar seg fint kombinere om man vil ta en rundtur i Stillehavet :)

17. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Til dere som setter synonym mellom Cook islands og Rarotonga, glem Rarotonga, eller rettere, se på det som en busstopp. Aitutaki går langt utenpå, og litt til.

wilhelm, Markal, Lnbre and 2 others like this.
  18. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    29,494
    Bonuspoeng:
    183
    Kunne ikke vært mer enig!

RoadKing liker dette
  19. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 02. des 2020
  20. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,221
    Bonuspoeng:
    183
    OK, etter ISS, så står månen for tur. Men, seriøst, kan ikke Virgin Galactic komme i gang snart? De reklamerer med $250k for en tur...

Mbauer and Edvard like this.

Del denne siden