Oneworld - Loungebefaringer

Tråd i 'Reisebrev' startet av Herlov, 25. mai 2015.

  1. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tenkte det kunne være interessant å dele av erfaringer fra diverse lounger man slenger innom når man er på tur. Det er vel naturlig å dele inn i Oneworld, *A og Skyteam. Jeg starter ballet med Madrid T4S og håper flere vil bidra!

    -

    Iberia Velazquez Lounge

    Sted: Madrid Airport Barajas, Terminal 4S (Non-schengen)
    Tid: 0900-1130, lørdag 16. mai 2015
    Lokasjon: Inngang fra midt inne i taxfree-butikken man sluses igjennom rett etter passkontroll.
    Utforming, møblement og komfort: Stor og åpen lounge med fantastisk utsyn over tarmac og en av rullebanene. Loungen er rektangulær med resepsjonen ca. midt på langsiden. Områdene på henholdsvis venstre og høyre side av resepsjonen har tilnærmet identisk layout. Et serveringsområde og barområde på hver side av loungen. Serveringsområdet består av et frittstående buffetbord i enden av rommet, med drikkestasjon inntil veggen. Rødvinsavdeling ved siden av buffetbordet. Den ubetjente, men rikholdige, åpne barløsningen, ligger i noe avstand fra serveringsområdet. Møblementet består for det meste av komfortable, dype lenestoler i forskjellige arrangement, med tilhørende småbord. Fargebruk i hovedsak mørke jordfarger (brun, mørkerød, mm). I kortendene er det høye bord med barkrakker og noen få cafébord med stoler. Stillerom, kinorom, lekerom og business-/konferanseavdeling også tilgjengelig.
    Renslighet: Ren og pen lounge. Flere ansatte ryddet/vasket kontinuerlig.
    Forfriskninger: Rikt utvalg av brennevin, rød- og hvitvin, musserende vin (småflasker), øl, brus, iste, vann med tilsatt smak, mm. Kun flasker og bokser, ingen dispensere eller tappetårn. Kaffemaskin for kaffe og te.
    Mat: Frokostbuffeten bestod av både varme og kalde retter. Varmrettene var omeletter, tortillaer, bacon, stekt stopp og stekte tomater. Kaldrettene var diverse oster, røkt/kokt skinke, saltpølse, syltetøy, mm. Fine og grove rundtstykker (av type "halvstekt"), mulighet for selvtoasting av loff og "grovbrød". For øvrig en åpen kjølemonter med diverse masseproduserte brødretter, type lefser, rundstykker, croissanter, etc. Både søte og mer næringsrike varianter. Smultringer, wienerbrød, sjokolade, småkjeks og frukt, mm, tilgjengelig.
    Toalett/dusjer: To separate toalettlokasjoner av kurant standard. Dusj tilgjengelig, men denne ble ikke testet.
    Internett: Gratis wifi for besøkende. Brukernavn og passord står oppslått på informasjonsskjermene.
    Service: Hyggelig betjening i resesjonen (to kvinner og en mann), som tok meg godt imot. Kun selvbetjening i loungen.
    Annet: Porsjonspakninger av Haagen Dazs-is!!!

    Herlig og stilfull lounge med fantastisk utsikt, behagelige stoler, svært godt utvalg av drikke, godt utvalg av mat av ok standard, hvor det ikke var noe problem å tilbringe litt over 2 timer.

    untitled.jpg
    (Lånt fra oneworld.com)
     
  2. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Cathay Pacific First Class Lounge - Vancouver

    Sted: Vancouver YVR, airport. Rett etter security international
    Tid: 20.00-22-ish, I dag
    Lokasjon: Inngang via heis rett etter passkontroll. Rett til venstre for døra til Air Canada lounge.
    Utforming, møblement og komfort: Passe stor lounge med egen business class avdeling og en first avdeling. Det er forskjell på både seating, mat og drikkevarer. Rimelig stort og oversiktlig. Strålende utsikt mot tarmac. Desverre ikke noen bilder av utsikten pga kraftig motlys. Sittekomfort var super.
    Litt teit at det kom masse personale (piloter) og hadde "faglig møte" i First kantina. Sammen med en høylytt Amerikaner som enten var fagforeningsleder eller headhunter for en konkurrent. Uansett - det værst tenkelige sted å ha møtet. Særlig når det begynte fylles med F-pax.
    Renslighet: Ren og pen lounge. Flere ansatte ryddet/vasket kontinuerlig. Ren kopi at Madrid omtalen.
    Forfriskninger: Masse brus, men ikke noe øl. Spurte ikke spesifikt etter det, men det var ingenting i kjøleskapet. Det var derimot en god Italiensk rødvin, en hvitvin og en bitteliten flaske champis (Moet). Det er ikke en særskilt god champis. Men det var ellers godt utvalg drikke og jeg savnet ingenting.
    Mat: Varm mat var HK-style Dim-Sum. Ellers var det de typiske Amerikanske sjokoladekjeksene og ulike slike ting. Kake, sandwicher og ymse. Ikke veldig bra, men litt bedre enn fryktet. Har vært på Cathay loungen i Frankfurt og det er jo rimelig triste saker.
    Toalett/dusjer: Sjekket ikke dusjer. Men det er jo toaletter ja.
    Internett: Gratis wifi for besøkende. Ingen passord.
    Service: Litt typisk Amerikansk utestasjon for intercont selskap. En sjefsdrage som sikkert har jobbet der siden krigen. Hun møter og tar vare på F og Emerald kunder som ingen andre. Kan alt om hva som foregår. Kun selvbetjening i loungen. Litt mer Kina enn HK nivå på personalet forøvrig.

    Bra lounge for å slå ihjel et par timer. Opptur med stillhet, comfort (det er veldig gode stoler), utsikt og generell servering. Nedtur med fagforeningsmøte og serveringspersonale som er helt usynlig og som faktisk ikke klarer hoste opp mer vin selv om en fyr går inn på kjøkkenet og spør pent om de kan komme med en ny flaske.

    [​IMG]
    Varmmat:
    [​IMG]
    Drinks:
    [​IMG]
    More drinks:
    [​IMG]
    Elephant:
    [​IMG]
    View:
    [​IMG]
     
    Islending, KristianSk, OttoL and 2 others like this.
  3. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Som OneWorld-fan er dette TOPP!
     
  4. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    En (First) lounge uten øl?! Nei og nei, er det mulig.
     
    Hobo hobos liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,591
    Bonuspoeng:
    293
    Beste First lounge jeg har vært i var BA sin i Phoenix. Det var en bar av en annen verden, rikt utvalg med delikat mat. Alt selvbetjening. Flott utsikt over flyplassen.
    Det hjalp nok også på at kona og jeg var de eneste som var der, og hadde snaut to timer til flyet skulle gå :).
     
    Fnate liker dette
  6. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    The British Airways Galleries Lounge, Toronto

    Sted: Toronto Pearson International, Terminal 3. (YYZ)
    Tid: 16.00-18.05 6 juni
    Lokasjon: Ta til venstre etter sikkerhetskontroll. Gå mot C-gatene. Ta til venstre istedenfor å gå til gate C34(tror jeg) og ta heisen opp.
    Utforming, møblement og komfort: Stor lounge. Egen avdeling for CW og egen avdeling for First(og Gull). Aner ikke hva som er forskjellen. Godt med sittegrupper og samtidig en egen kantine der middagen blir servert fra klokken 17.00 om man skal avgårde med BA92. Var også en del enkle lett frostede skillevegger mellom en del av sittegruppene slik at det ikke skulle bli så bråkete der. God kok!
    Renslighet: Ren og godt vedlikeholdt lounge. Ansatte går rundt og rydder kontinuerlig og spør om du vil ha noe mer hvis du ikke sitter og nipper på noe
    Forfriskninger: Brus, vin, øl. Godt utvalg! Vanlig kaffemaskin og masse snacks! I tillegg er det muligheter for å mikse seg både det ene og det andre av ulumskheter(sprit) hvis man skulle like det.
    Mat: Middagsbuffet fra klokken 5 hvor det den aktuelle dagen også ble laget dumplings. Nam!
    Toalett/dusjer: Så ikke om det var dusj der, men var masse toaletter og de var også romslige.
    Internett: Gratis wifi for besøkende. Ingen passord.
    Service: Tror det er viktig for British Airways at alt er på stell i denne loungen. Var 1 sjefsbrite som gikk rundt og så at alt var på stell, samt at kvinnen ved inngangen også var britisk. I tillegg var det som nevnt folk som gikk rundt og ryddet og samtidig spurte om vi trengte noen flere forfriskninger.

    Ren, pen og avslappende lounge. Er som regel ikke noe lounge-menneske (liker å observere mennesker, spesielt de som har dårlig tid), men terminal 3 på YYZ er såpass begredelig at her var valget enkelt.

    Litt av utvalget
    [​IMG]

    Kantinen, som var adskilt fra resten av loungen
    [​IMG]

    Utsikt(tatt med skikkelig kamera)
    [​IMG]
     
    KristianSk and Herlov like this.
  7. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Phoenix-loungen er jo episk bra, da! Og som i Seattle, egen "bestemor" som passer på at alle har det bra.
    Samme har jeg opplevd på SFO og JFK nylig, virket som det var lounge-sjefen selv som gikk og passet på i stedenfor "bestemor"
     
    Herlov liker dette
  8. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Finnair Lounge, Helsinki

    Sted: Helsinki Airport, Terminal 2 (Schengen)
    Tid: 0645-0800, søndag 21. juni 2015
    Lokasjon: Tredje etasje ved gate 22.
    Utforming, møblement og komfort: Stilren og lys lounge med flott utsyn over tarmac og rullebaner. Loungen er ganske tett møblert og kan virke litt trang. To ulike serveringsområder ganske tett på hverandre, hvorav en med åpen kjøkkenløsning. Bare et av dem var i bruk når jeg var innom. Variert møblement gruppert i ulike deler av loungen med hovedvekt på barstoler og enkle lenestoler. Barstoler ved langbord sentralt i loungen og ved vindubenk. Sittegrupper med enkle bord. Fargebruk er nesten utelukkende hvitt og veldig lyst treverk. Lekerom og liten business-avdeling tilgjengelig.
    Renslighet: Ren og pen lounge. To ansatte ryddet/vasket kontinuerlig.
    Forfriskninger: Tre øltyper + rød- og hvitvin + en cider på kran, tappetårn for brus (Coca Cola ++). Prosecco og hvit-/rødvin på flaske (ikke undersøkt nærmere). Kaffe og te. Intet brennevin i sikte, men jeg regner med at de setter det fram når det nærmer seg lunsj.
    Mat: Frokostbuffeten bestod av varm eggerøre, varme kjøttboller, saltpølse, ost, noen få ulike typer brød/rundstykker (type myke ...) yoghurt, musli og grøt. Kun en krukke med kjeks som snacks.
    Toalett/dusjer: Toaletter og dusj tilgjengelige, men disse ble ikke testet.
    Internett: Gratis wifi for brukere av flyplassen.
    Service: To hyggelige, finske jenter mottok gjester i resepsjonen. Selvbetjening for øvrig.
    Annet: Null og niks.

    Pen, men enkel lounge med begrenset tilbud av mat og drikke. Minus for nesten fraværende snacks. I grunn en kritthvit utgave av SAS sitt lounge-konsept. Pluss for bruk av finsk design på interiør og servise.

    IMG_1317.JPG

    IMG_1320.JPG

    IMG_1319.JPG

    IMG_1323.JPG

    IMG_1324.JPG
     
    Last edited: 23. juni 2015
    Fnate and KristianSk like this.
  9. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Er dette denne loungen med endeløs luksus som DN skrev om, eller er det flere lounger på HEL?

    Forslag til fremtidige rapporter - ta en test av netthastigheten med http://speedtest.net
     
  10. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Finnar har 3 lounger i Helsinki. 2 ordinære business-lounger ("Finnair Lounge"), en på Schengen og en på Non-Schengen. I tillegg har de Finnair Premium Lounge på Non-Schengen, som er kun for OW Emerald/Sapphire. Jeg har ikke lest DN-artikkelen, men jeg tipper de skrev om sistnevnte, som jeg dessverre ikke fikk testet, ettersom jeg kun skulle til Oslo.

    Takk for tips! Jeg noterer.
     
    KristianSk liker dette
  11. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Den er ingenting å skryte av, med mindre man aldri har vært i en lounge. Samme som de andre to, men i en diger ballsal.
     
    Larata and KristianSk like this.
  12. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Skal ikke en av disse ha både sauna og svømmebasseng?
     
  13. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Den har sauna, men jeg har ikke hørt noe om svømmebasseng ...

    Finnair Premium Lounge Sauna.jpg
     
  14. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    He he... jo... men altså... Hvem flår av seg dressen og pisker seg selv med bjørkeris på en mellomlanding, liksom. Just sayin'
     
    KristianSk liker dette
  15. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,112
    Likes mottatt:
    114,461
    Bonuspoeng:
    350
    Kan se for meg 20 flynerder med bjørkeris i oktober på A350 råning
     
  16. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    The Cabin, Hong Kong airport

    Sted: Hong Kong airport - ved gate 23/24
    Tid: 22.00-24:00 - søndag 19 juli
    Lokasjon: Femte etasje ved gate 23/24. Heis eller trapp ned fra avgangsplan
    Utforming, møblement og komfort: Stilren og lys lounge med flott utsyn over tarmac og rullebaner.

    Renslighet: Ren og pen lounge. To ansatte ryddet/vasket kontinuerlig.

    Forfriskninger
    : Tre øltyper + rød- og hvitvin + en cider på kran, tappetårn for brus (Coca Cola ++). Moet champers var "house-pouring" og hvit-/rødvin på flaske (ikke undersøkt nærmere). Kaffe og te. Fullservice bar - smakte Margarita, Mojito og Rum and Coke.

    Mat: Buffeten bestod av varm mat og kald-mat - Dagens sandwich på bestilling.
    Toalett/dusjer: Ikke dusjer
    Internett: Gratis wifi for brukere av flyplassen.
    Service: Ti hyggelige, kinesiske jenter mottok gjester i resepsjonen.

    IMG_0606.JPG IMG_0606.JPG IMG_0607.JPG IMG_0608.JPG
     
    Last edited: 20. juli 2015
    Robert H and Fnate like this.
  17. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Air Canada Frankfurt T1B

    Kan virke som en noe "odd" One World lounge" rapport, men dette er loungen du har om du flyr LAN eller Qatar ut fra Frankfurt. Så here goes

    Sted: Frankfurt Terminal 1B. Etter kjøpesenteret
    Tid: Nesten hele dagen
    Utforming, møblement og komfort: Helt ny lounge. Veldig flott og med plenty av strømuttak. Noen virker til og med

    Renslighet: Som sagt er det helt nytt. Til og med toalettene skinner, og det ryddes konstant.

    Forfriskninger
    : Beck og Fransiskaner på tap. 2 hvitviner (begge er gode). Sekt og en rødvin (rødvinen var ikke god).
    Self service stasjon med alle mulige typer spirtus, som jeg ikke testet.
    Brus og musserende fra dispenser. Veldig bra kaffemaskin.
    Mat: Buffeten var betydelig. Masse ulike kaker og sandwicher og salater. Flere ulike varmmat alternativ.
    Toalett/dusjer: Begge deler, men vent et kvarter før dere bruker doen... kremt...
    Internett: Gratis wifi men uten passord
    Service: Hyggelig og grei velkomst. LAN folkene mente jeg trengte invitasjon for å slippe inn, men jeg gadd ikke vente på at innsjekk åpnet så jeg tok sjansen. Null stress.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Og til slutt - utsikten:

    [​IMG]
     
    Jørgen and Robert H like this.
  18. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Malaysian airlines - MAS Golden lounge - BKI - Kota Kinabalu

    Brukes av MAS, Dragonair med flere

    Sted: Ved gate 6 - International Departure - Kota Kinabalu, Sabah - Malaysia
    Tid: Nesten hele dagen
    Utforming, møblement og komfort: Grusom, bilder kommer

    Renslighet: Som sagt er det helt nedslitt

    Forfriskninger
    : Tiger på burk, Bacardi, Billig Gordons Gin, og Black Label
    Self service stasjon - måtte hente bak baren
    Brus og asiatiske drikker fra burk
    Mat: Buffeten var trist
    Toalett/dusjer: Begge deler, men vent et kvarter før dere bruker doen... kremt...
    Internett: Gratis wifi og med vanskelig passord
    IMG_0526.jpg
    Service: Hyggelig og grei velkomst. Resten stod til terningkast 2
    IMG_0525.JPG
    IMG_0528.JPG IMG_0530.JPG
     
    Last edited: 20. juli 2015
  19. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Nå begynner det å ligne noe her! Bra rapporter. Air Canada ser lekker ut. Ikke fullt så imponerende hos Malaysian, men med tanke på den økonomiske situasjonen der borte er vel ikke loungevedlikehold høyeste prioritet ... Jeg satser på å bidra med blant annet BA i Edinburgh og Qantas i Singapore de neste ukene. ;)
     
    Fnate liker dette
  20. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    British Airways Lounge Edinburgh

    Sted: Edinburgh International Airport
    Tid: 1100-1300, torsdag 23. juli 2015
    Lokasjon: Ved gate 5
    Utforming, møblement og komfort: Stor, luftig og relativt ny lounge med utsikt over parkeringsplassen på flyplassen, dvs. den ligger på "feil" side av terminalen. Loungen er delt i flere avdelinger rundt et hovedserveringsområde med 2 disker og 2 øyer. Den ene disken har drikkevarer, den andre har kaffe, te, frukt og snacks, samt varmmat, mens øyene har kaldmat. I tillegg en ekstra disk like bortenfor med kaffe, te og snacks. Variert møblement med en rekke ulike varianter, blant annet barbord og -stoler, cafebord og -stoler, dype lenestoler. Kontoravdeling og stillerom var også tilgjengelig. Smakfulle og moderne møbler. Fargebruk i hovedsak hvitt, mørkerødt, brunt og grått.
    Renslighet: Ren og pen lounge. 2 ansatte vasket, mens minimum én ansatt ryddet, mens jeg var der.
    Forfriskninger: Rikt utvalg av brennevin, rød- og hvitvin, i hvertfall 4 varianter av hver. I tillegg et utvalg øl (Heineken, Amstel, Tiger, mm) og mineralvann (Coca-produkter, Schweppes, mm) identisk med Galleres Club i T5. Juice i ulike varianter. Kun flasker og bokser, ingen dispensere eller tappetårn. Kaffemaskin for kaffe og te.
    Mat: Når jeg ankom i 11-tiden gikk frokostserveringen mot slutten, som bestod av croissanter og annet søtt bakverk og syltetøy, samt grøt, i tillegg til fruktsalater, youghurt med muesli og frokostblandinger. For nordmenn et trist utvalg. Ikke rart engelskmennene er Europas tyngste ... Jeg hadde ikke spist frokost før jeg kom, men valgte da å vente på lunsjservering, som startet ca. 12. Denne bestod av 4 ulike typer fingersandwicher, ost og kjeks og en nydelig krydret potetsuppe med rundstykker. Potetgull til dessert. Frukt, kjeks, nøtter og salte kringler var tilgjengelig kontinuerlig.
    Toalett/dusjer: Én toalettlokasjon med 3 toaletter og 4 urinaler for herrer. Ingen dusjer, men Edinburgh er ingen transittflyplass (har kun BA-avganger til Heatrow, Gatwick og London City), og loungen ingen ankomstlounge.
    Internett: Gratis wifi for besøkende. Passord står oppslått på informasjonsskjermene, for øvrig det samme passordet som i andre BA-lounger.
    Service: Hyggelig betjening i resesjonen, som bestod av en eldre kvinne for anledningen. Til sammen obseverte jeg i hvert fall 4 på jobb, pluss loungemanager.
    Annet: Intet minneverdig.

    Ny, flott og romslig lounge med bedrøvelig frokost og også begrenset utvalg til lunsj, men nok til at man kunne spise seg lunsjmett.

    IMG_2002.JPG

    IMG_2004.JPG

    IMG_2005.JPG

    IMG_2007.JPG

    IMG_2003.JPG

    IMG_2009.JPG

    IMG_2006.JPG

    IMG_2008.JPG

    Frokostservering

    IMG_2010.JPG

    IMG_2011.JPG

    Lunsjservering

    IMG_2013.JPG

    IMG_2014.JPG

    IMG_2015.JPG

    IMG_2016.JPG
     
    Fnate, AndersB and RoadKing like this.

Del denne siden