Oneworld - QA eller BA bonusprogram når man reiser med Qatar business (R)?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av SiSj, 15. des 2017.

Tags:
  1. SiSj

    SiSj Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Har Blue hos BA og Burgundy hos QA, dvs. at jeg starter på skratch hos begge selskapenes bonusprogram.

    Skal fly OSL-DOH-BKK t/r i business class (R) med QA.

    Mener at turen vil gi 560 tiers - dette vil gi Bronze hos BA (OW Ruby) eller Gold hos QA (OW Sapphire)

    Har lagt inn BA foreløpig, men om man får bedre betingelse med OW enn BA bytter jeg.

    Hvilket bonusprogram bør jeg begynne å samle poeng i?
     
  2. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    For noen år siden var jeg i samme situasjon som deg, og valgte mer eller mindre ubevisst QR. Det følgende er kun ment som noe av det jeg synes er bra hos QR - jeg kjenner faktisk ikke programmet til BA (kanskje er det mye bedre, men siden jeg tilfeldigvis valgte QR, og ikke liker forandringer, har jeg ikke sjekket).

    En av fordelene jeg omsider har klart å få nytte av, er ordningen med årlige Qcredits. Med gull eller platinum får du hhv. 40 eller 60 Qcredits hvert år, og disse kan eksempelvis brukes til oppgraderinger. Merk likevel at delen av Qcredits som ikke blir brukt i løpet av et år etter tildeling, vil bli nullet. Selv var jeg superheldig og fikk oppgradert fra biz til First fra MEL til DOH for en reise to måneder fram i tid. Men det er første gangen jeg har fått til noe slikt, etter to år som gull og seks måneder som platinum.

    Med de mange tilbudskampanjene til QR er dessuten ikke platinum en helt umulig ambisjon - og en ekstrafordel ved det nivået er at Qmiles ikke utgår på dato så lenge man beholder platinumstatus.

    Men dette var altså bare litt spredt informasjon om noen av fordelene ved QR - jeg har ikke satt meg inn i programmet til BA, men andre her på forumet kan sikkert hjelpe til med det. Og så kan du velge på øverste hylle :)
     
    SiSj liker dette
  3. SiSj

    SiSj Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1

    Takk for bra og utfyllende svar!
     
  4. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,342
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje snuse litt på programmet til Finnair? Det går jo ann å søke om ett Finnair Mastercard, og skrive flygingene fra Qatar på programmet til Finnair? Ellers så pekter The points Guy på at BA er det mest generøse programmet i Oneworld, så det kan også kikkes litt mer inn i.

    Ikke vet jeg, men verd å undersøke :)
     
    SiSj liker dette
  5. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    5,460
    Bonuspoeng:
    183
    Spørs nok litt kva du er ute etter. Om du vil ha status kjappast mogleg er nok BA det beste valet.

    Då treng du berre fire BA-segment etter denne turen (desse må også tilsvare 40 TP) for å få BAEC Silver. Det tilsvarar EBG.

    Eg ordna dette sjølv i haust. QR frå London til Japan kombinert med BA på OSL-LHR-EDI.
     
    SiSj liker dette
  6. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,667
    Likes mottatt:
    4,993
    Bonuspoeng:
    113
    Du får ingen status på BA etter denne turen dessverre. For å få Bronze på BA må du ha 2 flyturer med BA nummer eller 4 for å få Sapphire
     
    SiSj liker dette
  7. aboerr

    aboerr Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    For min del var familieprogrammet avgjørende for at jeg byttet fra QR (etter mange år som Gold før Oneworld) til BA. Hos QR er opptjeningen for familiemedlemmer ekstremt dårlig, hos BA får de 100%.
     
    SiSj and TravelManBiz like this.
  8. SiSj

    SiSj Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Da er det jo lett, bytter til QA i bestillingen :D

    Får heller begynne å opptjene BA-poeng ved en senere anledning. Takk for god svar! ;)
     
  9. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,314
    Likes mottatt:
    12,246
    Bonuspoeng:
    183
    Om du ikke har tenkt å fly noe mer med BA er nok dette en riktig vurdering. Derimot er du som nevnt over bare 40TP og 4 flighter unna BA sølv som, i motsetning til Bronse, gir det en del fordeler. Men som sagt, om BA ikke er noe du har tenkt å bruke fremover er nok QR best.

    For min del krediterer jeg BA ettersom det er enkelt å finne reward-flights med Cathay og det til en relativt rimelig poengsats. Bronse hos BA har om mulig enda mindre verdi enn sølv hos SK..
     
  11. aboerr

    aboerr Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Ooops, den har jeg ikke fått med meg. Var da ikke sånn når jeg brukte PC...? Da må man jo nesten revurdere valg av program.
     
  12. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg mener å huske at familieprogrammet var mye dårligere tidligere, men QR har faktisk lansert en rekke forbedringer de siste årene. Ikke minst opplever jeg en fabelaktig forbedring av kundeservice. Ikke bare svarer de raskt (i løpet av 24 timer), men svarene har skiftet fra nokså standardiserte utklipp fra en eller annen manual der hovedhensikten virket til å være å opptre høflig avvisende (eller med uforståelig babbel Kafka-style), til å bli imøtekommende og løsningsorienterte. Forandringen er forbløffende.

    Bare den siste uken har jeg lykkes med oppgradering fra C til F for en tur til MEL om snaue to måneder, samt booking av gratis hotellovernatting i Doha (Movenpick West Bay) på vei hjem fra AKL for to dager siden. Ved ankomst i Doha fikk jeg assistanse fra Al Maha "meet and greet" til unngå en lang kø ved transitskranken - og på under fem minutter var jeg ombooket til rom på flyplasshotellet (http://hiahotel.com/) Helt strålende, ettersom det dagen etter var Qatars nasjonaldag, hvilket ville medført at jeg antakeligvis hadde brukt mesteparten av tiden i taxi istedet for på hotellet downtown.

    Nå ble det heller en svømmetur i bassenget på flyplassen, litt shopping og et kveldsmåltid i loungen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Om jeg kjøpte en kasse av denne? Vel, selv om jeg er veldig glad i Bordeauxvin, kunne det ikke i min villeste fantasi ramle meg inn å bytte en flaske druesaft mot en biz-tur.

    [​IMG]


    Og så noen timer på øyet uten å bli engstelig for køer og tidstrøbbel påfølgende morgen. Herlig! Jeg liker QR bare bedre og bedre - fra å ha vært en litt trøblete love story for et år eller to siden, merker jeg nå at hver gang jeg tenker på selskapet klarer jeg ikke å la være å smile, og pusten går litt raskere.

    [​IMG]
     
    Supersergei, Edin, Chrisbgg and 5 others like this.
  13. Paalk

    Paalk Nytt Medlem

    Innlegg:
    37
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    18
    På First class loungen i Doha har de også tilgjengelige rom med separat toalett/dusj om man har lang transfer. Veldig behagelig å gå fra restauranten og rett inn på rommet og sove litt etterpå.

    IMG_20170411_014234.jpg

    IMG_20170411_014244.jpg

    IMG_20170423_115548.jpg
     
    chrt, RoadKing, Upsaker and 4 others like this.

Del denne siden