Oppgraderinger med Optiontown

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Darkcho, 18. febr 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Ok, det er i alle fall ingen prisregler mellom Oslo og Kristiansand på Z som jeg kan finne.

2. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Mulig dette er på siden, men det har slått meg ved bestilling av interkontinentale billetter at endringsvilkårene for Business Saver er dårligere enn Fullflex Plus, selv om Business Saver er dyrere. OT oppgraderer sikkert til noe tilsvarende Business Saver (Z eller lignende), og da er det jo snakk om serviceklasse på flyet og ikke betingelser som endres, slik det ble indikert. Merkelig konsept, men slik er det vel.

3. travellers4fun

travellers4fun Medlem

Likes mottatt:
    65
    Bonuspoeng:
    28
    Hjelp! For flyvning i morgen får jeg følgende kommentar og epost:
    Your upgrade to SAS Plus has been accepted subject to availability upon checking in at the airport for your flight SK909 Copenhagen - Newark Jun 5 (Booking Reference - XXXXXX). Please be advised that this upgrade is subject to final availability and you need to present a print out of this email to the SAS staff at the Copenhagen airport gate to receive your upgrade.

Spørsmål til ekspertene:
    1) Hva i huleste betyr dette? Er vi oppgradert eller ikke? Vi har valgt seter i Go, men ikke gjennomført check-in, siden vi ble anbefalt å ikke gjøre dette.
    2) "Bekreftelsen" i mailen spesifiserer prisen vi har betalt. Er det da slik at om vi havner i Plus tjener vi poeng som oppgradert gjennom OT, altså ombooket og med ny bookingklasse, eller blir det som ved gateoppgraering mot poeng, altså opprinnelig bookingklasse?
    3) Jeg har booket glutenfritt måltid. Har dette innvirkning på sjangsene for oppgradering? Bør jeg heller bare spise det jeg kan av et måltid og medbringe glutenfritt knekkebrød? :)
    4) Vi hadde søkt om oppgradering til Biz eller Plus. I feltet for Biz står det: Not upgraded. Finnes der allikevel mulighet for å bli oppgradert til Biz, siden der fortsatt finnes 4 C-klasse ledig, iflg både Expertflyer og sas.no?

Last edited: 04. juni 2015
  4. Flyer91

Flyer91 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Er det flere som kan bekrefte at det er bookingklasse Z som blir brukt ved oppgradering til Biz interkontinentalt? Evt. hvilken bookingklasse på PLUS er interessant også. Jeg har bare oppgradert til PLUS fra Malaga en gang da fikk jeg høyeste bookingklasse nemlig C. Er interessant iforhold til poengopptjening.

Har selv lagt inn en oppgradering til Plus på min tur til Hong Kong i Desember og vurderer en til Biz men det kommer litt ann på bookingklasse og poengopptjening. Så spørsmålet om jeg skal bruke ca 3800 kr eller 50000 poeng.

5. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    1) Jeg har selv fått denne beskjeden fra OT ett par-tre ganger på inter-kontinentalt og vi har da blitt oppgradert hver gang. Kan du velge nye seter i Plus via appen eller sas.no?
    2) Du opptjener poeng som oppgradert gjennom OT, altså full (Plus) uttelling.
    3) Det vet jeg ikke. Kanskje forsøket verdt å kontakte SAS om dette på chat eller telefon. Viss ikke så ville jeg ha spurt om det ved innsjekk.
    4) Det tviler jeg på, men det kan jo hende at du/dere får en hyggelig beskjed på flyplassen ved innsjekk.

6. Travellingalf

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kan ikke svare for andre enn meg, men i Norge og Europa så ser det ut som at jeg har blitt oppgradert til C eller Z hver gang og har da fått 1250 poeng (med EBG bonus). Inter-kontinentalt (i Biz) så har vi vel en gang blitt oppgradert til Z, mens de andre gangene vi har prøvd (4-5 ganger) så har vi blitt oppgradert til C (full opptjening).

7. travellers4fun

travellers4fun Medlem

Likes mottatt:
    65
    Bonuspoeng:
    28
    Takk Travellingalf,
    Vi kommer frem med seter i Plus, med mulighet til å bytte til andre (de to eneste) ledige setene i Plus. Plus-opptjening er ikke det dummeste heller!
    Vi håper det beste .

Travellingalf liker dette
  8. nemi

nemi Medlem

Likes mottatt:
    37
    Bonuspoeng:
    18
    Da har jeg fått gjennom en oppgradering:) Står SAS Business i appen, ikke plus av en eller annen grunn.

JonWegner and Islending like this.
  9. aryx

aryx Medlem

Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    28
    På vei hjem fra Las Vegas i Mai ble begge oppgraderingene(Plus/Business) avvist gjennom Option Town, men fikk da en mail av SAS om jeg ønsket å oppgradere til Plus eller Business.
    Fikk da business for 2500 kr fra Washington til Copenhagen, men har kun fått 3750 eurobonuspoeng for denne turen. Er det sånn at jeg ikke får ekstra bonuspoeng for businessclass når jeg fikk det via SAS sitt eposttilbud? Har et boardingkort som det står Cc under class.
    Noen som vet?

10. Scandi

Scandi Medlem

Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    28
    Det stemmer, det er kun OptionTown som gir "fullverdig" ny status slik at du også får poengene.

11. aryx

aryx Medlem

Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    28
    Ok, synd :) Det var verdt prisen uansett, fikk mersmak av å sitte foran gardinen :)

Darkcho and Travellingalf like this.
  12. JonWegner

JonWegner Nytt Medlem

Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Hei! Skrev nettopp min første post på segment run; skal i morgen reise HAU-OSL-CPH-HAM-CPH-OSL-HAU.
    Da jeg var nysjerrig på OT-konseptet, la jeg inn forespørsel om oppgradering til Plus på OSL-CPH og HAM-CPH. Siden jeg har 3. timer i Hamburg håper jeg da å få tilgang til longen (Senator?) der; hvor jeg har sett bilde her inne av en leskende Weissbier med god utsikt til rullebane. Har man som SAS Plus kunde adgang dit? Satser naturligvis også på at jeg har tilgang til lounge på OSL da jeg har Plus til CPH derfra.

For de som lurer, hver OT-oppgradering koster 37€, så ikke akkurat noe kupp prismessig ifht. hva jeg betalte for Go-bilettene. Men nå vet jeg hvordan konseptet virker.
    Og er det slik at man må skrive ut e-posten man får av OT for å få oppgraderingen?? Det står det i e-posten deres. Mange takk for svar :)

13. Travellingalf

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Kan dessverre ikke svare deg på om du har tilgang til LH loungen i SAS Plus, men det er det helt sikkert noen andre her inne som kan svare deg på. Men det er i alle fall ikke noe behov for å skrive ut den e-posten fra OT. Jeg har aldri hatt behov for den i alle fall.

God tur og velkommen til Bonusfeber!

JonWegner liker dette
  14. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Med SAS Plus får du tilgang til Lufthansa Business Lounge (Trapp opp ved gate 19).
    Denne ligger på samme sted som Senator Loungen men man går inn til venstre i stedet for til høyre.

Edit: Ja du har tilgang til Loungen i Oslo med Plus ;)

Last edited: 09. juni 2015
    JonWegner liker dette
  15. flyhigh

flyhigh Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Lurer på hva som "lønner" seg av å bruke poeng til bekreftet oppgradering med SAS eller kjøp med OT. Ser at det koster 40 000 poeng pr .avgang til f.eks New York (altså 80 000 t/r). Er ikke sikker på hva OT skal ha for samme opplegget. Noen som kan gi tips i min lille fundering? Tenker at hvis det ikke koster skjorta med OT, så er det et bedre valg, da man får poengopptjening i tillegg. Men samtidig har jeg fått med meg at det er ganske lurt å investere poengene i oppgradering. Et lite dilemma...:rolleyes::rolleyes:

16. m.normann

m.normann Bring back the dragon!

Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Ser at min bestilling CPH-IAD et halvt år fram i tid kommer på 712 EUR (6200,-) pr pers t/r. OSL-EWR vil vel ligge på omtrent samme, etter hva jeg har sett. Skal ikke komme med noen anbefaling, men tenkte bare å bidra med litt beslutningsgrunnlag. :)

17. Scandi

Scandi Medlem

Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    28
    Bestillte en bonusreise til IAD i mars nå under tilbudsrunden som er. Prøvde å sjekke hva OptionTown skulle ha for oppgradering, men får kun opp not available. Er det bookingklassen X som ikke lar seg oppgradere eller er det slik at man må vente til det er litt nærmere avreise?

18. Flyer91

Flyer91 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Bonusreise eller bookingklassen X som du sier kan ikke oppgraderes med Optiontown.

19. Scandi

Scandi Medlem

Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    28
    Var det jeg fryktet Jaja. Har ikke prøvd SAS økonomi på long haul før uansett. ;)

20. nemi

nemi Medlem

Likes mottatt:
    37
    Bonuspoeng:
    18
    Fløy med oppgradering fra OT i dag. Ikke at det er pga OT, men det var en Skikkelig fin flytur med masse god mat, trivelig kabinpersonale, og kan også anbefale det lyse Mikkeler(?)-ølet til sas :) Var veldig verdt de tre hundre ekstra kronene!

Islending, RoadKing and Travellingalf like this.
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden