Oppgraderinger med Optiontown

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Darkcho, 18. febr 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,913
    Bonuspoeng:
    293
    Skal på en melkerute PRG - CPH - OSL, Optiontown ber om €40 per leg, dvs totalt €80.

Jeg får en aning følelse av at de som har sagt prisene går opp har rett? Begynner å nærme seg smertegrensa for om jeg gidder. Noen som vet hvor mange poeng man får i Plus på denne flygningen? (hhvs gull og sølv vi da)

2. panopaul

panopaul EBD, TBG, CCG, BWP

Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    18
    Litt vel mange svar å bla seg gjennom her for å finne et spørsmål som sannsynligvis er besvart tidligerre i tråden her, men håper noen vet likevel. Har god erfaring med Optiontown, og har brukt dem en del. Med ett eller to unntak har jeg stort sett lyktes og blitt oppgradert, og er derfor fornøyd med å bruke dem. Men jeg har kun brukt dem på utenlandsturer, og da primært langdistanse. Til helgen skal jeg imidlertid kun en kjapp tur til Bergen for å hilse på slekten, men har kun kjøpt noen rimelige Go-billetter for en tid tilbake. Vurdererr oppgradere via Optiontown, men er det egentlig verdt det på innenriksflyvninger? Er EBD, så får du utgangspunktet 315 poeng hver strekning; altså 630 til sammen, med full flex snakker vi 2500 t/r, som jo er en betydelig forskjell. Sliter litt med å finne ut av det. Jeg forsøker også å samle litt ekstra basispoeng for å beholde diamantstatusen min, derfor er dette spesielt interessant nå - selv om jeg ikke går over i ny periode før 1. okt. Det jeg lurer på er hvilken klasse Optiontown evt oppgraderer meg til for drøye 800 kr? Vet det blir til Plus, men er det til full flex eller bare "vanlig" SAS Plus? Noen som vet?

3. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113

Erfaringen på forumet virker å være full flex, men det kan jo være tilfeldig eller endres når som helst.

4. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Mitt svar er ganske enkelt; Trenger du de ekstra grunnpoengene for å oppnå eller beholde status (slik som jeg) så er det i mine øyne verdt det. Men det er selvfølgelig avhengig av hvor mye du verdsetter statusen.
    I tillegg, er man ikke EBG eller EBD, så kan det være greit å ta en OT om man ønsker de ekstra fordelene dette gir (lounge, fasttrack osv), men da er det i mine øyne vanligvis ikke verdt det. Jeg er selv EBG og får i utgangspunktet 315 poeng for en billig innenriks GO-billett, men når jeg har oppgradert med OT innenriks (og det er mange ganger) så har jeg fått 1250. Det er for meg nok til å opprettholde EBG og i år hjelper det meg også videre til EBD.
    Når de aller fleste reisene mine innenriks og i Norden også er betalt av arbeidsgiver så er regnestykket for meg enkelt. Da betaler jeg selv for OT og viss ikke prisene stiger altfor mye (som visse ting dessverre tyder på) så vil jeg også fortsette med dette.

5. panopaul

panopaul EBD, TBG, CCG, BWP

Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg rykker vel uansett ikke ned mer enn en klasse om jeg ikke innfrir (altså fra EBD til EBG, der forskjellen ikke er så stor, om det ikke skjer noe spennende snart), men ligger allerede på nærmere 65k på basispoeng inneværende periode, og skal i tillegg en tur med oljeruten fra STVG til Houston i august. Og har i tillegg flere kortere turer i bestilling. Så tipper det kun blir snakk om litt for å nå målet om fortsatt EBD-status. Men om det du sier stemmer, så er jeg egentlig ikke i tvil. Var også sånn jeg i utgangspunktet hadde tolket reglene, men klarte ikke finne detaljene igjen, så takk for oppklarende svar begge to. Går altså sannsynligvis for en OT-oppgradering også på denne turen :)

Travellingalf liker dette
  6. Kjakan

Kjakan Let There Be Dragons!

Likes mottatt:
    951
    Bonuspoeng:
    113
    Og der fikk jeg oppgraderingen på HEL-OSL også. Så tre legs med Plus for €111. Aner ikke om det er verdt det, men FastTrack på Gardermoen nå i ferietiden er vel OK.

7. Baldrick

Baldrick Cunning Planner

Likes mottatt:
    4,727
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk i kveld bekreftelse på oppgradering til Plus på turen ned den 26. Sjekket samtidig prisen på returen den 29., og da var den oppe i €65..! Tydelig at det gjelder å være tidlig ute med å legge inn forespørslene..

8. Norfindir

Norfindir Senior Medlem

Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg kom meg aldri til GDN pga sykt barn. (syk nok til at jeg måtte være hjemme, men ikke nok til legeerklæring for forsikring). Så det ble rent tap gitt.. får vel igjen noen få kr på skatter og avgifter men billettpris + OT går kraftig i minus. Hadde heldigvis fleksibel booking på hotellet.

9. Kjakan

Kjakan Let There Be Dragons!

Likes mottatt:
    951
    Bonuspoeng:
    113
    Joda, det er bare å gå til legen og få sykemelding for det. Er du syk nok til å være hjemme, er du syk nok til sykemelding.

10. VirreVapp

VirreVapp Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    Mister man beløp betalt inn for en OT om man kansellerer billetten? da har man jo ikke "fått" en oppgradering??

11. Brunello

Brunello A heart's a heavy burden

Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Tja, mon det. Jeg har et inntrykk av at prisene generelt varierer veldig for tiden, kan være at det skyldes at de tester priselastiteten på produktet. Det har vel forundret meg at SAS samarbeider med dette selskapet, istedenfor å kjøre kampanjer på Business innimellom, slik de gjør på plus. Det virket som de prøver å opprettholde et skinn av at C er et eksklusivt produkt som skal være dyrt, mens de dumper plasser igjennom Optiontown og håper at ingen ser det. Om dette stemmer, så er det en elendig strategi, ihvertfall på de konkurranseutsatte rutene. Men typisk SAS å gjøre ting så komplisert som mulig.

12. Islending

Islending Senior Medlem

Likes mottatt:
    499
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis oppgraderingen går igjennom på utreisen, men du ikke har lagt inn lodd for hjemreisen, så går prisen opp til det dobbelte på returen. Pleier å skje på IC i hvert fall.

Moralen er: legg inn forespørsel på begge strekninger samtidig.

Baldrick liker dette
  13. Baldrick

Baldrick Cunning Planner

Likes mottatt:
    4,727
    Bonuspoeng:
    113
    Har også oppdaget at prisen for biz umiddelbart får en økning, om man i første omgang kun legger inn forespørsel på Plus..

14. TElg78

TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

Likes mottatt:
    1,484
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har lagt inn 9 forespørsel - 4 til Paris i september og 5 i Desember til Tyskland. Hvis jeg får oppgradering så er det i hvert fall billigere enn å bestille Pluss med en gang. Brukte optiontown før fra Berlin til Oslo, fikk beskjed 4 dager før at det var greit og tjente opp full poeng på denne strekningen. Det er en lotteri uten risiko, så hvorfor ikke bestemme seg tidlig... hvis selskapet endrer avganger (dem har stryket flyet mitt i desember) så er det best å chatte med Optiontown, de fikser det egentlig

15. Robamu

Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Vil prisene på oppgradering øke eller minske jo nærmere avgang man kommer?
    Tenker å oppgradere min tur til New York i oktober og ser den nåværende prisen til PLUS er 158 EUR og BZ 344 EUR per vei.

16. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Min erfaring er at dette er standardpriser, som jeg for min egen del har sett helt frem til tett opp mot avgang (ca. én uke eller så). Så jeg vil anta at de ikke øker, men det har man naturligvis ingen holdepunkter for. Jeg har ingen idé om hvordan Optiontown fungerer, verken hva gjelder rent faktiske oppgarderinger eller prispolitikk.

Robamu liker dette
  17. Hawkwind

Hawkwind EBD

Likes mottatt:
    71
    Bonuspoeng:
    28
    Hei, jeg fikk en aha-opplevelse her om dagen. Hadde booket AES-OSL-TRD i sas go, gjennom via-egencia. Søkte om upgrade med OT på AES-OSL og fikk gjennomslag for det. Når det nærmet seg avreise måtte jeg av jobbmessige årsaker reise en dag tidligere, når jeg da ringte reisebyrået for å endre kunne de ikke gjøre noe fordi det så ut som i deres system at SAS hadde "overtatt" denne bookingen, jeg tok kontakt med SAS og fikk selvsagt til svar at denne reisen var bestillt via reisebyrå så den kunne ikke de røre. Ble plutselig fanget mellom to stoler og fikk ikke gjort noe som helst. Endte opp med å måtte kjøpe ny billett. Noen her som har vært ute for det samme?

18. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan endre billetten til tidligere avreise når sjekkinn åpner..

BangkokBob liker dette
  19. Origo

Origo Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,759
    Bonuspoeng:
    113
    Ahh, gode nyheter. Lurt på hvordan dette går.
    Hvor kan endring gjøres, i SAS eller VIA-Egencia profil?

20. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    F.eks. online hos SAS eller i SAS-appen.

Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden