Oppgraderinger med Optiontown

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Darkcho, 18. febr 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Testet ut OP for første jeg også i forrige uke, la inn en forespørsel ganske tidlig og fikk beskjed om oppgradering ca 3 dager før reisen(BGO-OSL) Noe som kostet meg 37 Euro. Og la da merke til når jeg sjekket inn med SAS appen att det var mulig å endre avganger. Men er det noe kostnader om jeg hadde skiftet på avgangen?
     
  2. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,824
    Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Det må du regne med. Jeg har aldri kunnet endre en Plus-avgang uten at det har kostet meg nærmere tusenlappen pga ny billettklasse. Stort sett billigere å endre GO-billett inkl 500 i gebyr er min erfaring. Er man usikker på avgang må man kjøpe full flex.
     
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Det koster ingenting så lenge det er ledig billett i samme bookingklasse. Og Z pleier å være ledig :)
     
  4. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Og hvorfor i alle dager skal man kjøpe Fullflex? Er jo aldri lønnsomt?!
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Antakeligvis fordi man har firmaavtale på C, eller fordi man ikke vet bedre.. :)
     
  6. Muts

    Muts Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    18
    Samme her, Via Egencia får ikke gjort noe med billetten etter at OT har gått gjennom. De får heller ikke sendt ut flown-kvittering om det trengs for reiseregning
     
  7. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Har hatt fullflex en gang, men det var fordi bookingen skjedde samme dag og jeg måtte til Oslo på kort varsel samt at rødnesene var utsolgt. Utenom det bør du kjeppjages og bli fratatt alt av kort hvis fullflex er førstevalg ved booking.
     
  8. m.normann

    m.normann Bring back the dragon!

    Innlegg:
    351
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Bestilte OSL-CPH-IAD t/r 5.-9. desember i Go på salget som var rett etter VipGo-salget, ga 5968,- for to pax. Har vurdert lenge å leggen inn UTo på denne, prisen har lagt på 1616 EUR + signup for oss begge hele veien siden mai.

    For det første la jeg merke til at signup-fee er borte nå, også på utlandsreiser. Det andre som skjedde var at jeg ventet for lenge med å gjennomføre kjøpet, og fikk beskjed om å lukke nettleser for å starte på nytt.
    Hoppet glatt over det, lukket bare tab'n og åpnet en ny, da var plutselig prisen hoppet til 1918 EUR og tenkte at det begynte å bli uaktuelt. Som noenlunde lur åpnet jeg en annen nettleser og testet der, med lite håp vel og merke da det er samme pnr som skal legges inn, men har du sett på maken - gammel pris (1616 EUR) dukket da opp. Panikken om økte priser tok meg og jeg peiset inn kredittkortet. Så hvis dette går i gjennom har jeg og samboerfrøkna tur på biz til ca 20400,-, der samme billettene på sas.no lå på 46400,- (biz saver). Skulle vi bare få Plus koster den 22000,- akkurat nå, men via OT kommer det på 13420,-.

    Så da er det bare å glemme av at man har gjort dette slik at man ikke gleder seg til en oppgradering, men heller blir positivt overrasket hvis det skjer! ;)
     
  9. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,824
    Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Aha! Mine Plus-reiser har for det aller meste blitt booket i S eller Y ut fra hva jeg kan se (via reisebyrå), og da har det alltid kostet en liten formue å endre dem. Men av en eller annen grunn sier boardingkortene mine C, selv når booking har vært i S eller Y og ikke har blitt endret. Blir neppe noensinne klok på dette.
     
  10. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Tokyo t/r i Go. Prøvde Optiontown på LH for første gang, stor nedtur. Melding 24 timer i forveien om at oppgradering ikke var mulig. Hadde lagt inn et lodd på både Pluss og Business begge veier, uten at det hjalp. Flyet var smokk fullt. Forøvrig; når jeg så den relativt beskjedne standardhevningen på Pluss, så var det vel egentlig like greit ikke å havne i midtsete der, hvilket man raskt kunne gjort. Løsningen ble som vanlig når livet går meg i mot (hvilket det sjelden unnlater å gjøre); rødvin og et god bok. Det såkalte "underholdningssystemet" var antikvarisk og fungerte dårlig, setet slitent og nedsittet, men innafor når det gjaldt beinplass (altså slik at jeg var i stand til å sitte med knærne rett frem, når setet foran er lagt bakover. Det er ikke noen selvfølge, har jeg erfart og SAS er på langt nær verstingen her.
     
  11. m.normann

    m.normann Bring back the dragon!

    Innlegg:
    351
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Har sett du har skrevet om no go med OT her om dagen, så jeg krysser alt som kan krysses for at det ikke er noen sperrer på fare basisen de er solgt på. Er 192 cm, med lange ben, så er alltid spent på benplassen ombord. Nå er CPH-IAD temmelig sikkert satt opp med ny kabin, stikkprøver utover høsten har vist 100% på A330, selvfølgelig med forbehold om uforutsett på reisedagene og andre omdisponeringer. Hvis det holder seg med A330 så er ikke Plus nedtur da benplass er det viktigste for meg på langtur. Kan jo nevne at da billetten ble bestilt var det ex-LAN-maskina som var satt opp, men dette ble endret en gang i juni.
     
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Det er fordi du har serviceklasse C :)
    Det vil således på et printet boardingpass stå Cy mens på appen står det kun C.
     
  13. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,824
    Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Man lærer noe hver dag :)
     
  14. sindr89

    sindr89 Nytt Medlem

    Innlegg:
    9
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Da ble det biz fra CPH til ORD på torsdag kl 1540 :) Det gledes stort, selv om det er A340.

    Har fått mail fra Optiontown, men ikke noe fra SAS og i Appen står det fremdeles GO - noen som vet hvor lenge det kan ta før det er ok?

    Håper også det går gjennom på hejmreise søndag fra ORD til ARN, fordi da er det A330 !!
     
    Islending liker dette
  15. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Forstod ikke hvorfor sas-appen ikke oppdaterte seg, helt til jeg fant ut at jeg kan trykke på "resirkuler-knappen" vedsiden sist oppdatert. Følte meg bra idiot akkurat da....

    123.jpg
     
    Last edited: 07. juli 2015
    sindr89 liker dette
  16. sindr89

    sindr89 Nytt Medlem

    Innlegg:
    9
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Tusen takk, trodde det var nok å starte App på nytt. *følgesegflau*
     
    OttoL liker dette
  17. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,824
    Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Er det generelt vanskeligere å bli oppgradert fra USA til OSL/CPH/ARN enn motsatt? Jeg tok en kort titt på tilgjengelige bonusreiser på sas.no (til EWR og ORD), hvor forholdet tilgjengelig business utgående og inngående var omtrent 10:1, og det er jo ikke usannsynlig at flere vil ha business på en nattflyvning tilbake fra USA enn en dagflyvning til USA. Noen som har noen erfaringer med ratioen mellom oppgradering utreise kontra retur fra USA?
     
  18. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

    Innlegg:
    5,701
    Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke store erfaringen akkurat, men vi (jeg og madamen) har hatt tre turer til USA med SAS de to siste årene. En til San Francisco og to til New York. Til SF og New York den ene gangen ble vi oppgradert til Biz begge veier, mens den andre gangen til New York ble det SAS Plus på returen og Biz over. Så for oss har det altså funket fint på to av tre turer fra USA og tilbake.
     
  19. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Det må jo nødvendigvis bli mindre sjanse for å få tilslag, etterhvert som tjenesten blir mer populær. Etterhvert må man vel begynne å diskutere hvilke avganger som har minst belegg og størst sjanse for ledige seter. Dessuten skal jo SAS begynne å belønne sine statuskunder med hyppigere oppgraderinger fremover, om jeg har forstått det rett. Så trenden vil vel helst gå mot høyere priser og/ eller lavere treffprosent.
     
  20. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

    Innlegg:
    5,701
    Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel noe av det samme jeg frykter også. Både at det blir færre "OT-seter" tilgjengelig og at prisene bare fortsetter å stige. Men samtidig så er det vel tvilsomt at SAS vil "gi bort" seter til statuskunder om de kan få (noe) betalt for de gjennom OT?
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden