Opprettholde diamant

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av EndreD, 19. mai 2019.

  1. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,994
    Likes mottatt:
    10,939
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har (frem til nå) egentlig ikke vært opptatt av statuser. Men har nå hatt gull et halvt års tid og takket være streiken i SAS hvor jeg ble booket om fra bonustur t/r Los Angeles til full SAS business Pro med 32.500 statuspoeng opptjent vil jeg få diamantkort denne perioden. Jeg har allerede merket fordelene med gullkort mht kontakt med kundeservice, sniking i køer osv.

    Strengt tatt flyr jeg ikke nok til at det er viktig for meg å ha diamant, men det er vel ikke alt vi på dette forumet foretar oss som er 100% rasjonelt. Jeg har derfor begynt å tenke litt på hvordan jeg evt skal opprettholde statusen fremover.

    Jeg ser det som svært usannsynlig at jeg noensinne kommer til å ta en MR. Og jeg har egentlig ikke lyst å bruke noe ekstra penger på å opprettholde statusen. Derfor tenker jeg at det mest sannsynlige for meg er å ta en langdistanse med SAS hvor jeg kjøper en billett for poeng + penger hvor alt går på poeng. Som diamant ser jeg at jeg får 30% rabatt på en slik tur, og jeg ser jo at det er flere her på forumet som bruker en slik strategi for å opptjene nok statuspoeng.

    Mitt spørsmål blir da ganske enkelt: hvor mye poeng må jeg regne med å bruke på en slik tur som vil gi meg rundt 30k poeng? Jeg skjønner at turen da må gå til California, Miami eller Asia og det er ikke noe problem. Det er mange nok steder der jeg har lyst å reise til.
     
    Last edited: 19. mai 2019
  2. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Beste deal er å ta turen til Miami, LA eller SanFran. Asia er dyrt med beste tilgjengelegheit, og betre å kjøpe plusbilletter på kampanje

    Då betaler 231 k for biz smart og 275 k for bis pro, og du får 30% rabatt på desse. Så får du 25k grunnpoeng for biz smart, men eg er ikkje heilt sikker på kva kategori ein får på Biz pro bestilt med beste tilgjengelegheit.

    Balansen blir for biz smart kostnad på 136 700 poeng for ein tur
     
    EndreD liker dette
  3. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    En annen ting du kanskje også bør vurdere er hvilken verdi disse poengene har for deg kontra f.eks CT og First Class (om det er aktuelt da)

    Jeg var diamant i 2,5 år og merket minimalt med forskjell ift gull. Så spørsmålet er kanskje hvor mange poeng differansen på disse to statusene det er verdt å bruke?
     
    Chrisbgg liker dette
  4. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    743
    Likes mottatt:
    1,047
    Bonuspoeng:
    93
    Hos meg er det samme pris for biz smart og biz pro (er EBG):eek: Snakket med SAS nå for å få bekreftet bookingclass med biz pro. De fortalte meg at man får C,D. Dette gir altså 35k ebpoeng om man booker med to stopp begge veier, da begynner vi å snakke! :rolleyes:

    Mulig at denne prislikheten bare er en bug, eller at det er pga kampanjen som ender i dag
    bizpro.JPG
     
    Last edited: 19. mai 2019
    Xflipper and Insomnia4u like this.
  5. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Eller bare skaff deg noen kredittkort som gir deg opptil 52.000 statuspoeng og spar poengene dine til en CT tur i F istedenfor.
     
  6. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,112
    Likes mottatt:
    114,462
    Bonuspoeng:
    350
    Jeg pleier å ta en cash/points eller to i året.

    Feks t/r MIA i biz pro brukte jeg ca 7k kr og 170k poeng. Da fikk jeg 32500 grunnpoeng tilbake
     
    drsyk, Kaffen and Insomnia4u like this.
  7. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for tips om "tilbud" på SAS Biz pro.

    Har fått billetter no, og dei er i klasse Z, som gjer 25 000 poeng t/r med med status.
    Det var litt kjipt at ein ikkje kjem på C/D, men då har eg sikra 7 billetter (2 biz/4 plus på poeng+ denne)på samme fly, og denne kan endres uten problemer!
     
    drsyk and EndreD like this.
  8. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    743
    Likes mottatt:
    1,047
    Bonuspoeng:
    93
    Så jeg ble altså feilinformert? :eek: Gir mening siden priser var den samme. Hvilken poengklasse fikk du på plus-flyvningen? :)
     
  9. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    De hadde jo en 50% kampanje mars i fjor for EBD, så det er jo lov å håpe på en god deal, jeg hopper på uten å blunke hvis det skjer igjen l løpet av neste år :)
     
    EndreD and joskje like this.
  10. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,994
    Likes mottatt:
    10,939
    Bonuspoeng:
    183
    Har strengt tatt ingen gode rasjonelle argumenter for å gjøre dette. Og det er vel derfor jeg spør på dette forumet. Men hvis jeg prøver å rasjonalisere dette så liker jeg å bli prioritert 'if the shit hits the fan' og jeg kan alltids tenke meg en årlig tur til California og/eller Florida i business uten å måtte følge for nøye med på travelhacks for å finne passende datoer.

    Drar inn nesten en million poeng i året så får nok flydd noen CT-turer også :)
     
    OyvindN liker dette
  11. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,994
    Likes mottatt:
    10,939
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tenkte da ikke enten eller. Vil ha både og. Tre CT er opptjent i år og prøver å overtale samboer til å få amex så vi kan få flere :)
     
    OyvindN liker dette
  12. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,994
    Likes mottatt:
    10,939
    Bonuspoeng:
    183
    Har vurdert dette, men for meg er verdien av diamant langt mindre enn 7k. Men klart, fortsetter jeg å henge her så flyttes grensene fort :)
     
    Last edited: 19. mai 2019
    Woodswing and Eddie47 like this.
  13. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Z på alle flyvninger, så det blir 1000 poeng på plus reisene, pluss statusbonus

    Håper på 50% kampanje, så då er det kjekt ha 100% refunderbare billetter
     
    drsyk, EndreD, Xflipper and 1 other person like this.
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Denne tråden omhandler plutselig noe helt annet enn den startet som, men:
    Hvorfor har de begynt med Z på Biz Pro? Det gjør jo ting enda mer uoversiktlig enn det var fra før av.. Når det koster det samme som (og gir like mye poeng som) Biz Smart, hva er da poenget? Det er vel ingen som vil bruke like mye poeng på å booke Smart som Pro? Skjønner ingenting jeg nå.
     
    RoadKing liker dette
  15. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    @holmen nei, det er ikkje lett dette. Men det blei ein bedre deal!
     
    holmen and joskje like this.
  16. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    743
    Likes mottatt:
    1,047
    Bonuspoeng:
    93
    Opptjeningstabellen bekrefter dessverre forvirringen..:rolleyes: Jeg tipper det har noe med kampanjetilbudet t.o.m 19/5 å gjøre..Det ble jo bekreftet at prisene på poeng+penger blir justert utifra faktiske billettpriser. Men hva vet nå jeg. SAS har sikkert en ulogisk forklaring! :)

    Edit: kanskje de gikk tom for bokstaver når de skulle innføre alle disse nye avanserte klassenavnene? :eek:
     

    Attached Files:

    drsyk, RoadKing and holmen like this.
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg driver og vurderer om jeg skal booke om en tur jeg allerede har booket med beste tilgjengelighet. Har bookingklasse C, så jeg får full uttelling på poeng. Sparer 30k poeng på å booke om, men mister (kjapt regnet) 9k grunnpoeng. Altså betaler jeg 30k poeng for 9k grunnpoeng. Jeg tror kanskje jeg beholder de jeg har.
     
    RoadKing liker dette
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ser jo nå at man kan få Z både i Smart og Pro. WTF?
     
    joskje liker dette
  19. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Da ligger vel svaret her :) Du har mer enn nok poeng til å bruke til å ordne diamant. via beste tilgjengelighet.
     
  20. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Kvar flyg du? Får 25000 grunnpoeng til LA, SFO og MIA i klasse Z
     

Del denne siden