Oppsett av Ubiquiti UniFi nettverk og videoovervåkning (ny tittel)

Tråd i 'Off-topic' startet av Gullars, 08. sept 2021.

  1. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,094
    Likes mottatt:
    4,813
    Bonuspoeng:
    113
    Har fått i oppgave å skaffe videoovervåkningsutstyr til en butikk. Har absolutt null peiling på dette, men ser (om mulig) for meg noe slikt:
    *4 stk 360 kamera
    *alt trådløst
    *at lagringsenheten har funksjonalitet for at nye opptak automatisk overskriver gamle
    *at man kan nå opptakene på lagringsenheten via både nettleser og app

    Noen med kjennskap til ok produkter?

    Edit: Endret tittel.
     
    Last edited: 23. sept 2021
  2. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,152
    Bonuspoeng:
    183
    Generelt sett ville jeg holdt meg unna trådløsts for viktig infrastruktur som overvåkningskameraer.

    Personlig har jeg gode erfaringer med Ubiquiti sitt UniFi Protect utstyr både for små bedrifter og private installasjoner.
     
  3. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,094
    Likes mottatt:
    4,813
    Bonuspoeng:
    113
    Takk! Skal sjekke det ut :)
     
    LN-FHU liker dette
  4. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Tommel opp til Ubiquiti og UniFi, samtidig flytter du hele nettverket over på deres utstyr.

    Det er en god idé å bruke litt tid på nettverksoppsettet. Kameraene stoler du ikke på og legger på et separat nettverk uten tilgang til Internett.
     
  5. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,094
    Likes mottatt:
    4,813
    Bonuspoeng:
    113
    Da er det vel på tide å vende tilbake til denne tråden. Ubiquiti UniFi virker som noe som kan fungere bra i vår kontekst. Takk for alle råd så langt.

    Det er altså en butikk i et lite kjøpesenter det er snakk om. Vi oppgraderer nå linjen i butikken til 50mbps fiber, og i den forbindelse må vi uansett anskaffe ny router og brannmur. Ettersom butikken er ca. 600 m2 trenger vi også å få satt opp et mesh-nettverk for å sikre ok signal i hele butikken.

    Jeg ser for meg at vi trenger følgende:
    • En router og en brannmur (gjerne kombinert, dersom mulig)
    • To ekstra aksesspunkter til det trådløse nettverket
    • 5 kameraer
    • En sentral enhet for videoopptak
    Dere med kjennskap til systemet, kunne dere hjulpet meg litt videre mht. valg av komponenter og oppsett?
     
  6. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,094
    Likes mottatt:
    4,813
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg gjør et lite forsøk på å tro hva jeg trenger, så tar jeg gjerne imot litt råd hvis noen kan hjelpe meg videre. Til orientering var jeg ikke så aller verst på pc og nettverk før (bygde pc-er og styrte med mye rart på tidlig 2000-tall), men de siste årene har jeg falt ganske greit av lasset.

    Ubiquiti Unifi Security Gateway Router

    Ubiquiti UniFi Switch US-24-250W

    Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus

    Ubiquiti Unifi AP-AC Lite

    Ubiquiti UniFi Video G3 Flex

    Jeg skjønner det da slik at Altibox-linjen kobles inn i Security Gateway Router, og at denne også fungerer som brannmur. Videre kobles denne til switchen, som jeg skjønner at med PoE gir strøm via ethernet-kabel til alt av kameraer og aksesspunkter som kobles til denne. Cloud Key Gen2 Plus skjønner jeg ikke helt hva er, men har forstått at den kobles til switchen, blir en form for hovedsentral i oppsettet mitt, og at den har en 1TB disk til lagring av video fra kameraene.

    Virker det som om jeg treffer på oppsettet, eller kan det forenkles ytterligere på et vis? Er aksesspunktene ok? Det var mange forskjellige å velge mellom og jeg skjønte ikke helt forskjellen. Også når det gjaldt kamera tok jeg bare billigste variant... Vedr. switch ser jeg at den kan kjøpes med 100W, 250W og 400W. Hva trenger jeg egentlig?
     
  7. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,637
    Likes mottatt:
    6,631
    Bonuspoeng:
    183
    Konfigurering av Ubquiti-enhetene må skje gjennom en sentral enhet hvis du ikke ønsker å gå inn på hver enkelt enhet sitt webinterface og konfigurere derfra. Jo flere enheter du har i nettverket, jo viktigere blir dette. Strengt tatt trenger du ikke denne fysiske dingsen hvis du allerede har en eller annen slags server eller virtualiseringshost i nettverket da Ubiquiti har software som gjør det samme, men antar at dette ikke er tilfellet siden det er en butikk.

    Mulig du bør gå for noe som støtter Wifi 6 (802.11ax) for fremtidssikring, men dette er mest nødvendig hvis det skal være mange enheter koblet til trådløsnettet samtidig, siden dette er den største forbedringen fra forrige generasjon Wifi.

    Problemet er bare at Ubiquity har hatt store leveringsproblemer for flere av Wifi 6-aksesspunktene sine på grunn av komponentmangel. Jeg har ventet på en UniFi 6 Long-Range siden mai og det har fortsatt ikke kommet noen bekreftet leveringsdato :rolleyes:
     
    Last edited: 24. sept 2021
    Gullars liker dette
  8. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,094
    Likes mottatt:
    4,813
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for respons. Jeg har lest meg ytterligere opp, og gjort noen justeringer på tenkt løsning:

    Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro (Gateway Router, brannmur, cloud key, aksesspunkt OG kameraopptak)

    Ubiquiti UniFi USW 24 PoE Switch 100W (nyere modell, mer stillegående, og med tilstrekkelig PoE-kapasitet for vårt formål)

    WD Purple4TB 3.5" Serial ATA-600 (harddisk til Dream Machine Pro for kameraopptak)

    Ubiquiti UniFi 6 Lite-aksesspunkt (nyere versjon enn den forrige jeg linket til)

    Ubiquiti UniFi Video G3 Flex

    Så må jeg jo ha ganske mye Ethernet-kabel for kabling av kameraer. Noe spesielt å tenke på i så måte? Virker oppsettet ellers greit?
     
  9. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Virker som du har tenkt på det meste her. Har Unifi flere steder selv og er stort sett fornøyd. Det jeg ville vurdert var en switch med større PoE-budsjett. Det er ikke sikkert du trenger det i dag, men plutselig vil du koble på et par kameraer eller APer til. Eller andre morsomme dingser som bruker poe.
     
  10. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,094
    Likes mottatt:
    4,813
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for tilbakemelding. Ja, PoE-budsjettet ble en liten nøtt. Jeg endte opp med å bestille 12 kameraer og 3 aksesspunkter. Kameraene trekker 4W per stk og aksesspunktene 12W, så da er vi allerede oppe i 84W. Og med et budsjett på 95W på switchen er det ikke veldig mye å gå på.

    Til gjengjeld klarer jeg ikke helt å se hva annet vi skal få bruk for i oppsettet vårt. Og alternativene for å øke PoE-budsjettet er Pro-modellen med PoE-budsjett på400W eller modellen med 48 porter og PoE-budsjett på 195W. Den første blir nærmere 3k opp, og den andre i overkant av 2k opp. Da tenker jeg det kanskje er like greit å kjøpe etter dagens behov og eventuelt oppgradere hvis det skulle bli behov for det i fremtiden.
     
  11. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,152
    Bonuspoeng:
    183
    Synes også dette ser ut som et veldig bra oppsett.

    Bruker akkurat samme oppsett som deg på en installasjon (UDM-Pro & USW-16-PoE), men ble satt opp for halvannet år siden, så har NanoHD aksesspunkter isteden for WiFi 6. Jeg har kun 2 stk. AP, og tre kamera, så ligger godt under PoE-budsjett.
     
  12. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,094
    Likes mottatt:
    4,813
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for tilbakemelding. Er veldig spent på hvor dårlige nettverksferdighetene mine er blitt med åra. Var det komplisert å sette opp, eller er det forholdsvis rett frem?
     
  13. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,152
    Bonuspoeng:
    183
    Spørs selvsagt hvor avansert oppsett du skal ha, for mitt bruk var det ganske rett frem.

    Opprettet to separate VLAN i tillegg til default, et for IoT-enheter og ett for gjester. VLAN for gjester begrenser jeg båndbredden litt på. Ellers kjører jeg ganske standard tjenester i nettet, bla. DDNS. Har tre SSID på WLAN, ett internt med WPA3, gjestenett og IoT-nett med WPA2. WLAN for IoT bruker kun 2,4 GHz.

    Internett blir levert fra Telia (Trådløst Bredbånd) frem til de får fiber fra Altibox iløpet av et halvt års tid.

    Alt var lett å sette opp med iPad og PC.
     
  14. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,094
    Likes mottatt:
    4,813
    Bonuspoeng:
    113
    Begynner allerede å grue meg…

    Er ikke så dreven på dette med VLAN, men det er kanskje fornuftig å tenke 3 stk for min del? 1) overvåkningsutstyr, 2) aksesspunkter for WLAN, og 3) kablede enheter som kasseapparat og printere. Eller blir det overkill?

    Trådløst nett skal være passordbeskyttet og kun for ansatte.

    Internett blir fiber fra Altibox. I tillegg har jeg lurt på å sette opp en 4G failover-løsning på et ekstra datasim til abonnementet som allerede er i butikken. Blir vel bare 29,- ekstra for sim-kortet i måneden i tillegg til investeringen med å få det satt opp. Blir vel sikkert ikke veldig aktuelt i det dglige, men kan fort spares inn hvis fiberlinja ryker midt i julehandelen. Erfaringer med slike løsninger?
     
  15. rota

    rota Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    13
    Tror ikke pro har aksesspunkt om det er wifi du tenker på, det er kun på "ikke-pro" utgaven. Når det gjelder oppsett så er det veldig enkelt og greit med UniFi, ingen ting å grue seg til.
     
  16. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,094
    Likes mottatt:
    4,813
    Bonuspoeng:
    113
    Gikk på smellen med å bestille UniFi USW 48 Pro 400W som viste seg å være for dyp for racken. Fikk heldigvis retur på denne, og venter på at UniFi USW 48 210W skal komme på lager. Riktig dybde og mer enn nok PoE-kapasitet for vårt behov.

    Har ikke fått med meg at noen av disse skal ha innebygd wifi-aksesspunkt, men jeg har uansett bestilt 3 stk UniFi 6 Lite-aksesspunkt som bør dekke dette behovet.

    Har kommet opp med den nye fiberlinjen og koblet kassene opp mot UDM Pro, men venter på switchen og kameraene før jeg får resten på plass. Veldig grei prosess så langt :)
     
  17. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Så ikke denne tråden før nå - ser du allerede har fått mye gode tips til hardware og løsningsforslag.

    Vi er forhandler av UI - Ubiquiti (og alt annet egentlig) og bruker stort sett nettverksutstyr fra dem hos samtlige kunder. Jeg pleier å gi gode priser til folk som skal bestille utstyr, så fyr løs en pm om du trenger mer utstyr. :)
     
    Gullars liker dette

Del denne siden