Opptil to timers kø i passkontrollen på OSL

Tråd i 'Nyheter' startet av Hilde, 08. juli 2016.

  1. Hilde

    Hilde Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    http://www.aftenposten.no/norge/Opptil-to-timers-ko-i-passkontrollen-pa-Gardermoen-588258b.html

    Aftenposten melder om opptil to timers kø i passkontroll på Gardermoen. Dette gjelder både på utreise ut av Schengen, og innreise fra Schengen.

    Finnes det noen oversikt over estimert kølengde til enhver tid (a la tid gjennom sikkerhetskontrollen)?
    Eller må man bare sørge for å være ute i veldig god tid til flyet sitt?
    Er det noe fast track for sånne som flyr foran i bussen/fjøset, eller har tilstrekkelig status et eller annet sted?

    Takknemlig for svar!
     
  2. helged

    helged Sølvrev

    Innlegg:
    240
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg e bekymret for dette selv. Har prestert å bestille billett SIN-DOH-OSL-SVG med QR i sommer, med kun 50 min transfer i Oslo (gjennomgående billett). Det er vel rimelig umulig å komme igjennom pass, toll, bagasje og ny innsjekk på den tiden?

    Hva skjer om vi ikke når flyet videre pga pass/toll/bagasje? Blir vi ombooket til neste uten krangel?
     
  3. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Irriterer meg noe jævlig att de nesten aldri bruker passautomatene ved innreise fra utenfor Schengen!
     
  4. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,448
    Likes mottatt:
    29,531
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen fast track tilgjengelig der, men hvis du spør pent og informerer om at du er i ferd med å miste flyet så får du klart svar fra øvrigheten; ikke mitt/vårt problem, du burde vært her mye før. Det er stort sett hyggelige når du kommer fram til "disken", får det er det ingenting å hente.

    Anbefaler en sjekk på OSL sin app, hvor mange fly som går ut av Schengen når du skal fly. Har du 3 til NYC, 1 til IST og 1 til BKK kan du nok forvente kø.

    Trist nok så er det i praksis ingenting på innsiden, så det er en kjip plass å vente mer enn 15min
     
    Hilde liker dette
  5. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,215
    Likes mottatt:
    4,292
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er bare en av grunnene til å unngå OSL, men siden jeg akkurat nå gikk på ferie :)cool:) skal resten være unevnt. Eller postes i en mer relevant tråd.

    Negativt: bare å stole på OSL-appen hjelper ikke. Stod i laaaang kø engang fordi det var to dager før Hajj, og da var the tre widebody som ble fyllt til randen med hvitkledde på vei til Mekka. Og de fikk av en eller annen grunn prioritert i passkontrollen. Og ikke gikk det spesielt hurtig å sjekke de igjennom heller. Så man bør også vite om relevante helligdager hvor det blir mye chartertrafikk.

    Positivt: det gjøres nå forsøk på å prioritere de som har kort connection. Det er satt opp køordner sperrebånd foran passkontroll, og så lenge de har folk til å sortere sauene inn i rett kø går det relativt greit.
    Merk: så lenge de har folk...
     
    Wiolenze and milehigh like this.
  6. Shanker

    Shanker Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg kom inn med QR fra Doha for et par uker siden. Det var smekk fullt i passkontrollen, og tilsynelatende ikke noe fungerende køsystem. Det viste seg at de aller fleste skulle i køen for pass utenfor EU/EØS, så jeg gikk tvers gjennom den køen og over til luken for norske pass. Der var det null kø, og jeg så mange som fulgte etter meg fra den lange køen.
    Virker som om endel av problemene kan løses ved gjeting av passasjerer til riktig kø
     
  7. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,112
    Likes mottatt:
    114,461
    Bonuspoeng:
    350
    Her er estimert for i morgen på dagen
     

    Attached Files:

    • image.png
      image.png
      File size:
      102.5 KB
      Visninger:
      102
    Hilde and Wiolenze like this.
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,592
    Bonuspoeng:
    293
    Nei vet du, folk må jaggu kunne lese og tenke sjæl.
     
    Scandipendler and Shanker like this.
  9. accidental_tourist

    accidental_tourist Nytt Medlem

    Innlegg:
    13
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Hvor fant du dette?
     
  10. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor lang tid regner man for passkontroll nå til dags (i morgen formiddag)? I praksis: hvor lenge før baording går folk fra gullstua for å klare passkontrollen?
     
  11. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,448
    Likes mottatt:
    29,531
    Bonuspoeng:
    183
    5min har holdt de siste mnd, men er det rett før eller sammen med EK og QR ut så kan det jo ta litt lengre tid. Også mye å si om selvbetjening er åpen og om du kan gå der. Da er det null stress uansett etter min mening
     
    stekus liker dette
  12. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Hva er kriteriene for selvbetjening?
     
  13. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    1,827
    Bonuspoeng:
    93
    Over 18 år og norsk eller annet EU/EØS pass, ikke nødpass.
     
    stekus liker dette
  14. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Upsaker, Nordlands and holmen like this.

Del denne siden