OSL-FRA-HND-GMP-ICN-FRA-OSL Lufthansa/ANA/Asiana A320/A330/B777/B747 F (C)

Tråd i 'Reisebrev' startet av Herlov, 06. nov 2016.

  1. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran Moderator

    Innlegg:
    3,440
    Likes mottatt:
    18,532
    Bonuspoeng:
    183
    Eg skulle så gjerne holdt meg våken for å venta på meir, men eg må legge inn årane. Tusen takk for ein fin rapport så langt!
     
    Herlov liker dette
  2. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Fortsettelse ANA (All Nippon Airways) 204.

    20161111_120146.jpg

    Etter avgang ble dagens meny delt ut. Både drikke- og matmeny lå pent plassert i en fin, blå mappe. Faktisk så fin at jeg ble i tvil om det var «innafor» å legge den i kofferten. Ambassadørene må holde den høyeste etiske standard, må vite. Menyen var svært rikholdig og i hovedsak to delt. En japansk del og en vestlig del. Med et så stort utvalg er det jommen ikke lett å velge. Menyen bekreftet at ANA er en av de ledende i bransjen når det gjelder servering. Rioku var ikke imponert over den tysk-produserte japanske maten, så jeg gikk for den vestlige varianten. Jeg kunne valgt det sikre og gått for biffen, men nei. Kjedelig.

    20161111_120652.jpg

    20161111_120704.jpg

    20161111_120713.jpg

    20161111_120732.jpg

    20161111_120815.jpg

    20161111_120818.jpg

    20161111_120830.jpg

    20161111_120833.jpg

    20161111_120842.jpg

    20161111_120846.jpg

    20161111_120854.jpg

    20161111_120857.jpg

    20161111_120905.jpg

    20161111_120908.jpg

    20161111_120917.jpg

    20161111_120920.jpg

    20161111_121355.jpg

    20161111_121401.jpg

    20161111_121429.jpg

    Fortsettelse følger pga. stort antall bilder ...
     
    Last edited: 12. nov 2016
    Baldrick, KristianSk, FFlyer and 9 others like this.
  3. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Fortsettelse ANA (All Nippon Airways) 204.

    20161111_121433.jpg

    20161111_121443.jpg

    20161111_121446.jpg

    Fortsettelse følger pga. stort antall bilder ...
     
    Baldrick, KristianSk, FFlyer and 10 others like this.
  4. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Fortsettelse ANA (All Nippon Airways) 204.

    Først amuse. Mais- og potetpuré, tunfisk, quiche lorraine og brødpinner. Så forrett. Prosciutto og frukt med pesto. Aio kom med brødkurven og tilbød fire ulike varianter. Så en grønn salat med baconbiter og en japansk dressing. Sistnevnte servert i et dressingnebb ved siden av. (For øvrig veldig fornøyd med å få lurt inn ordet «dressingnebb» i reisebrevet.) Salt- og pepperkorn løse i egne beholdere.

    20161111_121537.jpg

    20161111_121546.jpg

    20161111_124435.jpg

    20161111_125211.jpg

    Videre til hovedrett. Jeg hadde valgt vilt, som kom med en potetterrin og en fyldig rødvinssaus. Veldig godt. Til forrett og hovedrett hadde jeg bedt om Krug. Eta mer. Det var ikke fare for at glassene skulle gå tomme. Så ostetallerken, akkompagnert av en fyldig, sørafrikansk rød. Måltidet ble avsluttet med en aprikoskake med vaniljesaus og vaniljeis med en fin riesling. Nydelig.

    20161111_130333.jpg

    20161111_130339.jpg

    20161111_132100.jpg

    20161111_134720.jpg

    20161111_134726.jpg

    Gjennom hele turen ble jeg titulert med «Mr. Herlov» hver gang Aio eller Rioku henvendte seg. Helt til slutt takket jeg for meg med et glass ANA «special blend», som ble servert sammen med noen konfekt- og kakebiter. Marsipan og hvit sjokolade med nougat. Deilig. Det er vel unødvendig å si jeg var sprengmett. Alt har sin slutt. En omfattende og vellykket servering var over.

    20161111_140316.jpg

    20161111_140331.jpg

    Etter middagen var klokken tross alt ikke engang tre lokal tid, men Rioku spurte høflig om jeg ville at hun skulle re opp min suite eller nabosuiten over midtgangen, som var ledig. Nabosuiten, takk! Det var ingenting å lure på. Så kjekt å ha to suiter. Ett normalt sete og én seng. Jeg var imidlertid ikke helt klar for natta enda, så jeg lente meg tilbake med et nytt glass Krug, som jeg fikk servert med en skål nøtter. Ah, første klasse. Privilegert, uten tvil.

    20161111_145255.jpg

    20161111_155353.jpg

    20161111_115956.jpg

    20161111_145544.jpg

    20161111_144400.jpg

    Fortsettelse følger pga. stort antall bilder ...
     
  5. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,659
    Likes mottatt:
    38,489
    Bonuspoeng:
    293
    Nok eit reisebrev frå herren som lokkar fram heftig reiselyst :) Eg ser fram til neste del!
     
    Herlov liker dette
  6. mhsalv

    mhsalv 278 and counting!

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Strålande helgeunderhaldning! Måtte reiselysten og rapportkvaliteten halde fram - god tur vidare :)
     
    Herlov liker dette
  7. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Nydelig å våkne opp til dette...
     
    Herlov liker dette
  8. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,685
    Likes mottatt:
    4,667
    Bonuspoeng:
    113
    Suverent reisebrev, as always fristes man til å si.
    Knall bra lesning til morgenkaffen:)
     
    Herlov liker dette
  9. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Hjelper ikke på reisesyken min akkurat. Feberen stiger og ANA tur i F kan ikke komme fort nok. Takk for bilder og rapporten så langt :)
     
    Herlov liker dette
  10. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,416
    Likes mottatt:
    3,745
    Bonuspoeng:
    113
    Ser fantastisk ut! Gleder meg til fortsettelsen.

    God tur!
     
    Herlov liker dette
  11. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,428
    Likes mottatt:
    8,031
    Bonuspoeng:
    183
    Strålende tur og masse flotte bilder så langt. Gleder meg til å se mer :)
    Merker reiselysten kommer så godt jeg skal ut å fly i dag selv, vel å merke bare Club Europe, men blir greit med en tur ;)
     
    Last edited: 12. nov 2016
    Herlov liker dette
  12. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Fortsettelse ANA (All Nippon Airways) 204.

    Jeg kom meg etter hvert over i senga over midtgangen. ANA bruker en tykk madrass (til å være fly) over setet, slik at det faktisk var ganske behagelig å legge seg. Etter noen timer på ryggen, var det opp og hoppe. Man kan ikke sove bort en tur i First. Ikke at jeg fikk sove spesielt mye, uansett, ettersom det var tidlig kveld norsk tid. Jeg tenkte jeg skulle freshe meg opp litt og sprute på litt deodorant. Nå skal det sies at jeg i utgangspunktet er relativt lite klønete. Det er ekstremt sjelden jeg velter et glass, søler mat på skjorta, snubler i trapper, etc. Likevel klarte deodoranten (som egentlig skal være lukket) på finurlig vis å åpne seg når jeg rister den, og jeg presterte å spraylakkere hele suiten og min egen bukse med innholdet. Herre. Rioku kom løpende med håndkleer og forsøkte å assistere etter beste evne. Jeg måtte naturligvis beklage på det sterkeste, og mitt første instinkt var å bidra til oppryddingen, til tross for at Rioku ønsket å ta det selv. Jeg gikk ned på alle fire for å tørke opp deo’en fra gulvet, og Rioku ropte «No, no, no!!!» Jaja. Pinlig var det, men det kunne vært verre.

    Etter litt løs underholdning var det dekket for et nytt måltid. Basert på menyen til ANA fremsto det som om lunsj var eneste faste måltid, og at resterende servering var etter ønske og på forespørsel, dvs. «a la carte». Det høres kanskje umiddelbart kjipt ut, men slapp av. Det var et stort utvalg «light options», både i japanske og vestlige varianter, som kunne bestilles når man måtte ønske. Jeg gikk for ANAs signatursuppe, japanske nudler med sjøsalat og så ANAs signatur-curry. Jeg synes det er moro å teste signatur-retter, for det er normalt retter som selskapene har lagt mye energi og karakter i og som de ønsker å identifisere seg med. Til slutt frukt og helt avslutningsvis kaffe, som ble servert med en sjokoladebit.

    20161111_203733.jpg

    20161111_204424.jpg

    20161111_205645.jpg

    20161111_210731.jpg

    20161111_210736.jpg

    20161111_211805.jpg

    20161111_215741.jpg

    Toalettene var ok. Ikke fullstendig strippet og basic, som hos BA, men heller ikke gjennomdesignet som hos Qatar eller Etihad. Produktene var levert av Shiseido, og små stoffhåndkleer var tilgjengelig i tillegg til det ordinære papiret.

    20161111_145348.jpg

    20161111_145339.jpg

    20161111_192343.jpg

    20161111_192350.jpg

    Amenity-kit’et var levert av Samsonite. Morsom greie! Not Rimowa, but still. Innholdet var «the usual suspects». I tillegg kom Rikou rundt med en kurv med ytterligere toalettsaker og andre småtterier, blant annet sokker og lipsyl, som ikke fantes i kit’et.

    20161112_192651.jpg

    20161112_193011.jpg

    Fortsettelse følger pga. stort antall bilder ...
     
    Baldrick, KristianSk, FFlyer and 8 others like this.
  13. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Fortsettelse ANA (All Nippon Airways) 204.

    Ca. en time før landing ble det servert tradisjonell, japansk grønn te sammen med to biter japanske søtsaker. Presentasjonen var bra, men jeg er ingen stor fan av grønn te. Denne smakte som om man hadde kjørt en stavmikser i en bolle med tang og servert det. Ugh. Man kan si mye om Herlov, men uhøflig er jeg ikke. Jeg tømte derfor skåla med et skjevt smil.

    20161111_220451.jpg

    20161111_224740.jpg

    Som noen kanskje har fått med seg, drar jeg med meg flyselskapsglass her og der. Jeg har ingen enorm samling, men den er voksende. Jeg pleier derfor som regel spørre om jeg kan på kjøpe et glass eller to, og enden på visa blir nesten alltid at jeg får noen med meg hjem gratis (selvsagt). I og med at det sannsynligvis er en god stund til jeg kommer til å reise med ANA igjen måtte jeg forsøke meg.

    «Excuse me, Aio … I collect airline glasses, and as you know, this is my first trip with ANA. It is possible to buy a glass for my collection?”
    “No, it’s not possible, we don’t sell glasses.”

    Aio var tydelig ubekvem med å få en forespørsel hun ikke umiddelbart kunne håndtere. Ærlighet og ryddighet er en verdi som er høyt verdsatt i den japanske kulturen. Jeg ga meg ikke. Etter litt småprating fram og tilbake:

    «Well, perhaps you were to leave a new, clean glass out here in the cabin … And perhaps it would suddenly disappear without a trace. Without you knowing, of course.»
    «Yes, yes. I cannot know!!»

    Glasset havnet naturligvis rett i kofferten. Bæm. Rett før landing kom Aio innom med en liten bonus i form av en ANA-kulepenn, ANA-huskelappblokk og tre ANA-postkort. Hyggelig.

    20161112_112101.jpg

    20161111_224807.jpg

    20161111_225430.jpg

    20161111_225710.jpg

    Etter drøye 11 timer i luften nærmet vi oss Haneda. Mt. Fuji viste seg fra sin beste side under innflygning til Haneda fra sør. Både mat og service hadde vært strøken, og det var ingen større ting å klage på. ANA er det fjerde selskapet jeg tester i First, men fortsatt har jeg ikke fått servert kaviar. Hmmrpff. Hva må en mann gjøre for å få kaviar? Kaviar. Nå. Takk. Min første tur med ANA hadde likevel utvilsomt vært vellykket. Herlov og Japan er fortsatt bestevenner; ingen tvil om det. Japan Airlines First står på min liste for 2017. Så får man se hvordan «den andre» japaneren står seg!

    20161111_225746.jpg
    20161111_225848.jpg

    20161111_225925.jpg

    20161111_230049.jpg

    20161111_230157.jpg
     
    Last edited: 12. nov 2016
    Baldrick, Eddie47, Ursa and 17 others like this.
  14. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran Moderator

    Innlegg:
    3,440
    Likes mottatt:
    18,532
    Bonuspoeng:
    183
    Eg er så misunnelig at eg skjelv på handa mens eg skriv. Takk for at du tek deg tid å dele med oss!
     
    Baldrick liker dette
  15. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,532
    Likes mottatt:
    5,758
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er så konge å lese :) helt perfekt underholdning en stille lørdag i midten av november. Takk for at du bruker så mye tid på å levere høy kvalitet gang på gang.
     
  16. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    905
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Gadammit så bra @Herlov ! Lett og ledig penn kombinert med sylskarpe observasjoner gir fornøyelig lesning! Fortsatt god tur!
     
    Herlov liker dette
  17. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Haneda Airport

    Haneda er jo den minste kjente av Tokyo-flyplassene for europeiske reisende, men de siste årene har de begynt å åpne den opp litt på litt. Den internasjonale terminalen er relativt ny og ligger på motsatt side av flyplassen for innenriksterminalen. Det er ANA og JAL som råder her, og disse lekre B787'ene tasset rundt hele tiden. Forresten, ANA uttales A-N-A, bokstav for bokstav, ikke sammenhengende, som jeg trodde fram til denne turen.

    20161112_070535.jpg

    20161112_070916.jpg

    Fra flyet var det rett igjennom sikkerhetkontroll for transferpassasjerer, hvor jeg var den eneste i sikte og videre opp til avgangsnivået. ANA er eneste Star-selskap med lounger på Haneda, og det passet jo egentlig ganske bra. Jeg gikk mot den som lå ved gate 110, ettersom jeg senere skulle reise ut fra gate 105. Loungen var delt i to, en for businesspassasjerer og en for first-passasjerer. Ryktene skulle ha det til at jeg ville få tilgang til sistnevnte som ankommende i first fra Frankfurt.

    20161112_070919.jpg

    20161112_072138.jpg

    Jeg troppet derfor munter opp foran resepsjonen til ANA Suite Lounge, som den heter. Det tok tid før vertinnen fikk grep om det tre-doble boardingkortet som SAS utsteder. Til slutt fikk vi avdekket at det var Asiana som skulle frakte meg til Seoul. First-loungen er kun tilgjengelig for ankommende first-passasjerer dersom man også skal reise videre med ANA. Det ble nei, og «walk of shame» over til business-loungen.
     
    Baldrick, Ursa, KristianSk and 5 others like this.
  18. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    ANA Business Lounge, Haneda Airport

    20161112_080717.jpg

    Klokken halv åtte var loungen smekkfull. Dyrehage. I matavdelingen surret folk rundt som en gjeng med kinesiske gruppeturister på en rekebuffet. Vanvittig mye folk. Dog var loungen bra. Ny eller nyoppusset. Store sitteområder med ulikt møblement og fantastisk utsikt.

    20161112_092916.jpg

    20161112_093646.jpg

    20161112_100724.jpg

    20161112_100755.jpg

    20161112_100805.jpg

    20161112_100847.jpg

    20161112_100910.jpg

    Jeg skaffet meg et dusjpass og fikk freshet meg opp og tatt fram noen rene klær. Både dusjene og toalettene var strøkne. Dette med toaletter kan japanerne. Sykt. Toalettet på dusjrommet hadde til og med en egen knapp for å lage lyden av spyling. Ja, riktig. Ikke knapp for spyling, men kun for lyden. Hm, tenk om noen skulle høre de japanske frøknene på do. Gud forby.

    20161112_080359.jpg

    20161112_073632.jpg

    20161112_073650.jpg

    20161112_073700.jpg

    20161112_073711.jpg

    20161112_101140.jpg

    20161112_101010.jpg

    20161112_101119.jpg

    I tillegg fantes det også en Concierge. Det har de også på Narita, og jeg kan ikke huske at jeg har sett det i andre business-lounger tidligere. First, ja, men ikke business. Jeg trodde kanskje det skulle roe seg utover dagen, men der tok jeg feil. Noe særlig bilder av serveringsområdene var det derfor vanskelig å få til uten å se ut som en idiot. I tillegg til selvbetjening av kalde og varme retter (fritert kylling, nudler med grønnsaker, curry og ris (ja, det må være nasjonalretten) og noe annet småtteri). I tillegg har det en litt morsom greie med en egen sakebar. Betjeningen hadde store utfordringer med å fylle opp fatene. Jeg fatter ikke hvor alle folkene kom fra hele tiden. I tillegg til en nuddelbar med fem forskjellige nuddelretter «made to order».

    20161112_112325.jpg

    Overalt stoppet betjeningen opp og bukket når man beveget seg rundt. Det må være upraktisk for effektivt arbeid, men hyggelig! Jeg fordrev tiden med litt reisebrevskriving og annet småtteri, mens jeg trakk inn atmosfæren. I motsatt ende av loungen for inngangspartiet var det heldigvis hakket roligere (og det siste bildet er derfra).

    20161112_112246.jpg

    20161112_092835.jpg

    20161112_092903.jpg
     
    Baldrick, KristianSk, LineE and 5 others like this.
  19. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Gate 105 lå helt i den ene enden av terminalen. Jeg vet ikke om det bare er meg, men jeg synes jeg havner i den situasjonen ganske ofte. Ved gate stod hele fem agenter og (tilsynelatende?) jobbet. Asiana testet jeg første gang i november i fjor med business fra LHR til ICN og videre fra ICN til HKG. «Ashiana», som det uttales av koreanere. En absolutt positiv opplevelse.

    20161112_113319.jpg

    20161112_113339.jpg

    Asiana Airlines 1075
    Haneda Airport (HND) – Seoul Gimpo Airport (GMP)
    Lørdag 12. november
    Avgang (rute): 1220
    Ankomst (rute): 1440
    Flytid (rute): 2:20
    Flytype: Airbus 330-300
    Sete: 2H (Business)


    Asiana er kjent for å være spesielt fleksible med flytyper. Sist jeg reiste med de skiftet de flytype tre ganger før avreise, noe som selvfølgelig køddet til setereservasjonene hver gang. Denne gangen ble det imidlertid som planlagt. Den gode, gamle arbeidshesten A330. Ombord havnet jeg brått ved siden av en gammel, koreansk mann. Det er rart hvordan det er med mange av disse eldre, asiatiske mennene. Veldig mange virker så utrolig sure og bitre. Ikke et smil å oppdrive. Her kommer det flotte jenter og byr på de lekreste drikker og retter og så kan man ikke takke med et smil engang? Nei, det er trist. Det å reise innenriks i Asia er jo en studie i sosiologi hver gang.

    20161112_115249.jpg

    20161112_115235.jpg

    20161112_115258.jpg

    20161112_115306.jpg

    Kabinen var det tradisjonelle to+to+to. Det var fem rader, som blir totalt 30 seter. De sennepsgule og grå signaturfargene til Asiana er ikke min aller største favoritt. Vi kunne velge mellom appelsinjus og vann som velkomstdrink, og ikke lenge etter ble vi dyttet bakover på blokktid.

    20161112_120238.jpg

    20161112_121825.jpg

    20161112_115336.jpg

    20161112_124202.jpg

    20161112_124848.jpg

    Fortsettelse følger pga. stort antall bilder ...
     
    Baldrick, KristianSk, FFlyer and 6 others like this.
  20. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Fortsettelse Asiana Airlines 1075.

    20161112_124848.jpg

    Flygningen skulle ta ca. én time og femti minutter, og det i strålende flyvær. I seteryggen hadde tøfler ventet, noe som overrasket meg på en så kort tur. I lufta delte vertinnene raskt ut menyen, hvor man kunne velge mellom to vestlige retter eller koreansk bibimbap. Jeg gikk for biffen med grønn salat til forrett og sjokolademousse-kake til dessert. Sidemannen gikk for bibimbap. Og han var fornøyd; det var det ingen som helst tvil om. Alt ble servert i en jafs, og jeg antar at det skyldtes den korte flytiden. Spesielt vakkert er det ikke med et overlesset brett, så det burde være mulig i det minste å servere kaffen etter at breddet er ryddet bort. På fyll av vått og tørt var det selvsagt muligheter for, for de som ønsket det. God service denne dagen, som jeg også hadde erfart for et år siden. Maten var ok, men ikke noe for historiebøkene.

    20161112_125503.jpg

    20161112_125630.jpg

    20161112_125638.jpg

    20161112_125707.jpg

    20161112_125715.jpg

    20161112_130124.jpg

    20161112_132059.jpg

    20161112_141000.jpg


    20161112_124815.jpg

    20161112_124841.jpg

    20161112_124836.jpg



    Reisen av turen mot Gimpo foregikk uten de helt store begivenhetene. Jeg kjente jeg begynte å bli slitt småsliten og hvilte øynene litt. Ca. på tid landet vi på Gimpo, som tidligere (før Incheon ble bygget) var hovedflyplass. Flygningen hadde forsterket førsteinntrykket mitt, tatt i betraktning at dette tross alt kun var et kort hopp over dammen mellom Japan og Korea. Gimpo ligger mye nærmere Seoul sentrum og ble aldri nedlagt etter at Incheon ble åpnet. I det er det regionaltrafikk, innenrikstrafikk og corporate som dominerer. Heldigvis var den knyttet til AREX, flytoget mellom Incheon og Seoul, noe som selvsagt var genialt.

    20161112_141247.jpg

    20161112_144856.jpg

    20161112_145643.jpg

    20161112_151612.jpg
     
    Baldrick, KristianSk, FFlyer and 10 others like this.

Del denne siden