Seoul #1
Det var blitt sen ettermiddag når jeg hadde fått slengt fra meg greiene mine på rommet. I november er det ikke mye dagslys i Korea, men jeg satte kursen ut for å se om jeg ikke kunne få sett noe. Jeg stakk en tur bort til den gamle byporten Sungnyemun. Fantastisk konstruksjon. Videre ned til området rundt Seoul Square.
View attachment 12220
View attachment 12219
Det var utrolig mye folk ute. Avsperrede gater, musikk og det hele. Da jeg kom tilbake senere, spurte jeg resepsjonistene hva dette var for noe. Feiret de nasjonaldagen? Eller noe annet? Tydelig beskjemmet ble jeg fortalt at det var en demonstrasjon. Mot hva?, spurte jeg. Presidenten. Oh, the shame.
View attachment 12221
View attachment 12222
View attachment 12223
For kveldsmat stakk jeg innom en liten, lokal sjappe sør for stasjonen, i Garivol-Dong. Jeg bestilte det eneste på menyen jeg synes hørtes fristende ut. «Spicy Beef Soup». Matservering i Korea er en ganske omstendelig greie. Det kan ikke bli nok skåler. Jeg visste knapt nok hva noe av det var, og etter hva jeg kunne se på skiltene rundt omkring, brukte de fortsatt hele dyret her borte, så jeg hadde planer om å holde meg til suppa.
View attachment 12225
View attachment 12226
View attachment 12227
Suppa ble servert fosskokende. Jeg begynte å spise og nikket smilende til sidemannen. Sidemannen ble etter hvert ganske skeptisk. Han tittet på meg ofte, spesielt hvordan jeg spiste. Ok, jeg var avslørt. Jeg vet ikke den korrekte måten å holde spisepinner på. Etter noen minutter var jeg kommet litt ned i bollen og plutselig begynte sidemannen å rope til folka på nabobordet og peke på meg. Han lo og syntes jeg var helt håpløs. Greit nok at jeg ikke kan holde spisepinnene, men hvorfor gjøre en så stor greie ut av det, tenkte jeg. Så begynte han å forsøke å vise meg hvordan jeg burde spise. Også stedets innehaver kom til. Det skulle vise seg at jeg hadde spist helt feil. Jeg hadde spist rett av suppebollen, men det var bare dyr som gjorde det. Risen skulle først tømmes opp i suppebollen og blandes inn i suppa. Så skulle man flytte litt og litt av maten ut av suppebolla og over i en skål ved siden av. Så skulle man spise av sideskåla. Det er ikke alle som er forunt en gratis leksjon i koreansk mattradisjon. Parkert. Takk, gamle mann.
View attachment 12224
Vis alt...