OSL-FRA-HND-GMP-ICN-FRA-OSL Lufthansa/ANA/Asiana A320/A330/B777/B747 F (C)

Tråd i 'Reisebrev' startet av Herlov, 06. nov 2016.

  1. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,416
    Likes mottatt:
    3,745
    Bonuspoeng:
    113
    Ha, ha, neida, det står "Jeg har lyst til å spise koreansk biff. Vet du hvor det finnes en restaurant? "

    Ellers kan jeg anbefale bulgogi (불고기), soyamarinert biff.
     
    Ursa and mhsalv like this.
  2. mhsalv

    mhsalv 278 and counting!

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Fabelaktig reisebrev! Fekk latterleg lyst på fritert kylling (og øl)! Har mange gode minne frå studietur til Seoul for nokre år sidan - blant anna mykje god kaffi! Einig med @geddi - få fatt i bulgogi, det er utsøkt!
     
    Herlov and geddi like this.
  3. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

    Innlegg:
    5,701
    Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Fantastisk innsats igjen @Herlov! Som alltid en fornøyelse og følge deg på tur og reisefeberen her stiger enda noen hakk. Enda godt man er på tur om en ukes tid. Takk takk!
     
    Herlov liker dette
  4. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kunne faktisk tenkt meg å prøve "Korean barbecue", men jeg så ingen slike steder mens jeg travet rundt. Takk for hjelpen, men det må bli neste gang! :D

    Tusen takk! Biffen må jeg spare til neste besøk. ;)

    Hjertelig takk, Alf! Du får ta noen febernedsettende i påvente av din tur. ;)
     
    Travellingalf liker dette
  5. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    20161114_083525.jpg

    20161114_084751.jpg

    Inchoen International Airport

    AREX-toget fraktet meg direkte og behagelig fra Seoul Station til Incheon International Airport på 40 minutter. I avgangshallen fant jeg Asiana sin First-innsjekk nesten helt i den venstre enden av hallen.

    20161114_085815.jpg

    20161114_091257.jpg

    20161114_094548.jpg

    20161114_094849.jpg

    20161114_095443.jpg

    To skranker stod til disposisjon, og jeg var eneste passasjer. Begge agentene reiste seg og ønsket velkommen. Etter noen minutter var jeg sjekket inn. De hadde tydeligvis gått tomme for First-futeraler for jeg ble servert billetten i et Business-futeral. Som å banne i kirka, selvfølgelig. Agenten reiste seg og eskorte meg bort til cew-sikkerhetskontrollen noen meter bortenfor skranken. Der hadde jeg et hyggelig møte med BA-crewet på vei til LHR. Både sikkerhetskontroll og immigrasjon gikk radig, og jeg fant veien opp til nivået over avgangshallen.

    20161114_100622.jpg

    20161114_100843.jpg

    20161114_100739.jpg
     
    KristianSk, FFlyer, Kristian and 6 others like this.
  6. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Asiana First Class Lounge, Incheon International Airport

    20161114_100748.jpg

    First-loungen lå helt separate fra Business-loungen. Loungen var relativt beskjeden i størrelse og i engelsk, landlig stil. Umiddelbart etter resepsjonen fant man et stort, sammenhengende sitteområde. I enden av sitteområdet lå serveringsområdet. Møblementet var i hovedsak enslige lenestoler, med unntak av noen spisebord og et langt barbord i tilknytning til serveringsområdet. I tillegg noen få sjeselonger.

    20161114_101307.jpg

    20161114_101336.jpg

    20161114_101351.jpg

    20161114_101428.jpg

    20161114_102201.jpg

    20161114_102422.jpg

    20161114_101559.jpg

    Bak serveringsområdet fant toaletter, dusjrom og noen avslapningsrom. I tilknytning til resepsjonen kunne man sette seg ned og jobbe litt i business centeret. For de aller mest eksklusive passasjerene fantes det noen avskjermede VIP-rom.

    20161114_101524.jpg

    20161114_101447.jpg


    20161114_101623.jpg

    20161114_101626.jpg

    20161114_101632.jpg

    20161114_101319.jpg

    Utvalget av mat og drikke var noe mer begrenset enn hva man normalt vil forvente seg i en First-lounge tilhørende et asiatisk selskap. Noen kalde og varme retter, inkludert stekt fisk, kyllinggryte, soppgrønt, mm, fantes og i tillegg kunne man få sandwicher, ramen og/eller nudelsuppe på forespørsel. Champagnen som ble tilbudt var Möet. Ryktene skulle ha det til at Asiana sparte godsakene til man var i luften. Servicen var tilbakeholden. Ingen proaktive henvendelser fra personalet, og det tok en stund før tomme tallerkener ble ryddet bort. Jeg nøyde meg med litt frukt og sank ned i en av lenestolene. Loungen var svært stille og rolig. Perfekt for litt avslapning før en lang flight.

    20161114_102242.jpg

    20161114_102216.jpg

    20161114_102221.jpg

    20161114_102229.jpg

    20161114_102242.jpg

    20161114_102324.jpg

    20161114_102339.jpg
     
  7. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    8,018
    Likes mottatt:
    22,986
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er så bra, Herlov! Skal ikke se bort i fra at deler av denne turen blir utgangspunkt for min første CT-tur i 2017.
     
    Herlov liker dette
  8. LineE

    LineE Medlem

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Strålende reisebrev så langt! Lysten på en tur til Seoul har definitivt ikke blitt mindre - særlig nå som jeg til og med har lært hvordan suppe skal spises ;-) God tur videre! :)
     
    Herlov liker dette
  9. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Gate 40, Incheon International Airport

    Incheon er en ganske fornøyelig flyplass. Mens den joviale, koreanske folkemusikk-gruppen spilte opp til dans, eller i alle fall spilte av en CD, beveget jeg meg fra First-loungen til gate 40. Asiana First Class Lounge hadde ikke gitt meg bakoversveis. Objektivt vil jeg vurdere den på linje med en grei business-lounge i Asia. Med unntak av folkemengdene, var det faktisk ikke så veldig lett å skille den fra Asiana Business Lounge, som jeg hadde gleden av å besøke i november i 2015. Uansett, dette var et tilbakelagt stadium. Nå så jeg fram til elleve timer i en gammel traver av en B747-400. Jeg ankom gate 40 en time før oppsatt rutetid, som igjen skulle vise seg å være i forkant. Og der stod hun; dronningen. Først 35 minutter før bukket agentene unisont og med det åpnet boarding.

    20161114_115035.jpg

    20161114_115455.jpg

    20161114_115600.jpg

    20161114_115652.jpg
     
    KristianSk, FFlyer, geddi and 5 others like this.
  10. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Asiana Airlines 541
    Incheon International Airport (ICN) – Frankfurt Airport (FRA)
    Mandag 14. november
    Avgang (rute): 1250
    Ankomst (rute): 1630
    Flytid (rute): 11:40
    Flytype: Boeing 747-400
    Sete: 2K (First)


    Jeg var førstemann om bord, og jeg ble vist til sete 2K av Kwak. Hun kunne informere meg om at jeg var eneste passasjer i First denne flyvningen. Herremannen to seter bak meg var kapteinen. Kwak beklaget at dette var Asianas gamle First. Jeg avslo beklagelsen og var sikker på at vi uansett kom til å få en strålende tur. Jeg valgte et glass champagne som «pre-departure beverage». Asiana First har for tiden to leverandører å velge mellom. Pol Roger og Pieper Heidsick. Jeg ba om førstnevnte, men varslet om at jeg ble nødt til å skifte over til sistnevnte når første flaske var tom. Ja, man reiser på første klasse, men det er ingen grunn til å sløse. Herlov hever bærekraft-flagget, også på First.

    20161114_122203.jpg

    20161114_121805.jpg

    Som nevnt var det en gammel First-kabin jeg fant meg til rette i på denne dronningen. Asiana leverer for tiden to ulike First-produkter. Gammelt produkt på B747 og nytt produkt på A380. Førstnevnte er et reverse heringbone-sete tilsvarende det man finner for eksempel i Business-klasse hos Qatar. Sistnevnte er et suite-produkt, tilsvarende det man finner hos for eksempel Lufthansa First. På tidspunktet for booking var det kun mulig å reise med Asiana A380 mellom Korea og USA. Ryktene vil imidlertid ha det til at Asiana setter inn A380 på Frankfurt i løpet av ikke altfor fjern framtid. Gammel First-kabin la liten demper på min fornøyelse. Soft service er den samme. First-kabinen på B747 finner man i nesen på fartøyet. Det er til sammen 10 seter, hvor av fire vindusseter på hver side og to midtseter i bakre del. Jeg valgte meg 2K, sete nummer to på høyre side. Kapteinen foretrakk 4K.

    20161114_121725.jpg

    20161114_121823.jpg

    20161114_121842.jpg

    20161114_121853.jpg

    20161114_122304.jpg

    20161114_123310.jpg

    20161114_122925.jpg

    I setet ventet pute, pledd og hodetelefoner fra Bose. Sammen med glasset ble jeg servert en skål varme nøtter. Kwak tilbød pysj og amenity kit. Jeg takket ja til en størrelse large. Normalt bruker jeg medium, men størrelsene i Asia er gjerne litt små. Amenity kit’et var levert av Salvatore Ferragamo. Kvalitet.

    20161114_123749.jpg

    20161114_123837.jpg

    20161114_123905.jpg

    20161114_130644.jpg

    20161114_124441.jpg

    20161114_130318.jpg

    Fortsettelse følger pga. stort antall bilder ...
     
  11. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Fortsettelse Asiana 541.

    Ca. 30 minutter etter oppsatt rutetid tok vi av fra Incheon i regnværet. Umiddelbart etter at «fest setebelte»-lyset var slukket kom en herremann fram med drikke- og matmenyen. Jeg hadde knapt rukket å åpne menyene før Kwak var på plass og ønsket å vite mine preferanser for lunsj-serveringen.

    20161114_133621.jpg

    20161114_133639.jpg

    20161114_133647.jpg

    20161114_133657.jpg

    20161114_133733.jpg

    20161114_133748.jpg

    20161114_133802.jpg

    20161114_133807.jpg

    20161114_133815.jpg

    20161114_133818.jpg

    20161114_133830.jpg

    20161114_133843.jpg

    20161114_133847.jpg

    20161114_133856.jpg

    20161114_133946.jpg

    20161114_133950.jpg

    20161114_134008.jpg

    20161114_134011.jpg

    20161114_134021.jpg

    20161114_134024.jpg

    Jeg måtte bestille på hælen og valgte det koreanske måltidet. Med avgang fra Seoul forutsatte jeg at det ville bli den høyeste kvalitet. Tidligere i reisebrevet ytret jeg min fortvilelse over at jeg fortsatt ikke hadde blitt tilbudt kaviar på mine (begrensede) reiser på første klasse. Nå skulle det vise seg at Asiana hadde hørt mine bønner. I følge menyen var kaviar tilgjengelig på forespørsel. Ingen trengte å be meg to ganger. Asiana tilbyr forhåndsbestilling av en rekke retter, men denne hadde jeg ikke benyttet meg av.

    Fortsettelse følger pga. stort antall bilder ...
     
    Baldrick, KristianSk, FFlyer and 7 others like this.
  12. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Fortsettelse Asiana 541.

    Gildet startet med kaviar. Check! Videre til første forrett. En slags wrap med grønnsaker. Så andre forrett, som var Kalamari-salat med sennepssaus. En koreansk bønnerett utgjorde siste forrett. Man kan ikke trikse og mikse med koreanske og vestlige retter. Velger man koreansk, må man kjøre hele løpet ut. Ettersom jeg var eneste passasjer i First, og de hadde lastet begge varianter, kunne jeg nok ha smigret meg til en spesialordning, men jeg lot være. Samme praksis erfarte jeg på min tur til LHR til ICN i fjor.

    20161114_134558.jpg

    20161114_134928.jpg

    20161114_135020.jpg

    20161114_135705.jpg

    20161114_140229.jpg

    Hovedretten ble servert på et gigantisk brett. Koreanerne kan dette med sideretter og skåler. Jeg visste ikke hva halvparten var, men forsøkte å gjøre det beste ut av situasjonen. Presentasjonen er utrolig lekker, men for en stakkars er det jaggu ikke lett å vite kotyme. Jeg spurte Kwark om noen små tips, og hun hjalp etter beste evne. Til middagen skiftet jeg fra Pol Roger til en fin riesling. Til dessert ble det servert (som alltid til et koreansk måltid?) frukt og noen og noen små koreanske søtsaker fulgte med en kopp peppermynte-te. Helt til slutt avsluttet jeg med noen sjokoladebiter. Himmelsk.

    20161114_141134.jpg

    20161114_143302.jpg

    20161114_143338.jpg

    20161114_143919.jpg

    20161114_144804.jpg

    20161114_145712.jpg

    20161114_145722.jpg

    20161114_150834.jpg

    Etter måltidet gikk jeg en raskt tur på toalettet for å tømme tanken. Når jeg kom tilbake var sengen redd opp og klar for en liten hvile. Man blir naturligvis sliten av disse store mengdene med mat og drikke.

    20161114_162825.jpg

    20161114_162839.jpg

    Fortsettelse følger pga. stort antall bilder ...
     
    Baldrick, KristianSk, FFlyer and 9 others like this.
  13. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Fortsettelse Asiana 541.

    Det er en ganske spesiell følelse å sitte helt alene i en veldig romslig kabin. Grunnet geometrien i nesa på en B747, er det ganske godt med plass. Følelsen av eksklusivitet og luksus er fullkommen. Som eneste reisende i First hadde jeg toalettet helt for meg selv. Å gi bermen i Business tilgang til mine toaletter var ikke aktuelt; toalettene var avlåst og måtte låses opp hver gang jeg skulle bruke dem (noe som var relativt ofte med all drikke jeg tømte i meg i løpet av disse elleve timene). Det er ganske behagelig å slippe å bekymre seg for eventuelle medpassasjerer som har pissa utover toalettgulvet. Skoene ble igjen i skuffen.

    20161114_153839.jpg

    20161114_153904.jpg

    20161114_153923.jpg

    20161114_153941.jpg

    20161114_161354.jpg

    Over Sibir hadde den verste metthetsfølelsen gitt seg, og jeg følte kallet etter litt frukt. Kwak var ikke lei å be. Det hadde skyet til utenfor vinduet, men jeg surnet ikke av den grunn.

    20161114_172717.jpg

    20161114_185700.jpg

    20161114_192610.jpg

    Noe senere måtte Kwang til pers igjen, denne gang med en porsjon nudler. Den røde grønnsaken (eller hva det er til venstre) takket jeg høflig nei til å teste.

    20161114_193357.jpg

    20161114_195337.jpg

    20161114_200644.jpg

    20161114_204935.jpg

    Fortsettelse følger pga. stort antall bilder ...
     
    Last edited: 19. nov 2016
    Baldrick, KristianSk, FFlyer and 8 others like this.
  14. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Fortsettelse Asiana 541.

    Tiden raser av gårde når man sitter i snuten på en B747 i 30 000 fot. Jeg slappet av med noen magasiner samt en lett bok og før jeg ante ordet av det, var det tid for et nytt måltid. Under måltid nummer to (eller var det tre?) gikk jeg for den vestlige varianten. Forrett var scampi med grønnsaker. Hovedrett var en sjømatsrett jeg ikke helt fikk grepet på. Måltidet ble avsluttet med en vaniljemousse med ananas.

    20161114_221838.jpg

    20161114_222434.jpg

    20161114_222452.jpg

    20161114_223219.jpg

    20161114_223226.jpg

    20161114_224300.jpg

    20161114_224310.jpg
    Servicen var upåklagelig. Kwak og hennes kolleger gjorde sitt ytterste for at jeg skulle få en smidig reise mellom Seoul og Frankfurt. Stadige toppinger av drikke og små detaljer var beviset

    20161115_000329.jpg

    Vi landet noe før rutetid i Frankfurt. Jeg takket ydmykt for en herlig flyopplevelse og trasket videre til A-gates. Ferden nærmet seg slutten.

    20161115_000451.jpg

    20161115_001814.jpg

    20161114_163149.jpg

    20161114_163047.jpg
     
    Last edited: 14. nov 2016
  15. Thomas123

    Thomas123 Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Drømmetur! Alene i andre etasje og attpåtil med Winston Churchill bobler! :)
     
    Herlov liker dette
  16. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    767
    Likes mottatt:
    4,174
    Bonuspoeng:
    93
    Flott drink der på slutten! :)
     
    Herlov liker dette
  17. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,428
    Likes mottatt:
    8,031
    Bonuspoeng:
    183
    Neida, jeg er helt enig der. Koser meg alltid ombord hos BA. Jeg mener Club Europe er det beste produktet du kan reise med intra Europa på business. Har jo i løpet av lørdag og søndag som var tilbrakt ca 11 timer ombord der ;)

    Takk for flotte bilder, selv om det var gammelt fly virker det som en strålende F opplevelse, og det er virkelig luksus å være eneste passasjer ombord :)
    Synes nå det var litt rart at kapteinen styrte flyet fra 4K da. Men men så lenge han ikke drakk for mye champagne gikk det vel bra ;) :p
     
    Ursa liker dette
  18. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,659
    Likes mottatt:
    38,489
    Bonuspoeng:
    293
    For en stil og for en tur, og ikke minst for et reisebrev! Trivselsfaktoren på lesersida er på høyde med hva herren må ha opplevd underveis :) Tusen takk nok en gang for at du deler!
     
  19. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    8,018
    Likes mottatt:
    22,986
    Bonuspoeng:
    293
    Og takk for at du komprimerer bildene før du laster de opp så vi kan følge med fra mobilen :)
     
    RoadKing liker dette
  20. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Lufthansa Senator Lounge, Frankfurt Airport (A-gates)

    Jeg kan røpe at jeg ikke var spesielt nøden på verken vått eller tørt etter å ha sjanglet av Asiana sin flyvning fra Seoul, men jeg hadde fire timer å slå i hjel før siste fly og gikk derfor til nærmeste Senator-lounge.

    20161114_203253.jpg

    20161114_183234.jpg

    Nå man har vært på langtur og venter på siste fly hjem, er det liksom som om noe av piffen går ut av en. Man begynner sakte, men sikkert å ta inn over seg at turen snart er over, og man ønsker egentlig bare å komme seg hjem i egen sofa eller seng. Jeg skal ikke legge skylda på Senator-loungen, for den var solid. God størrelse med et stort antall sitteplasser, et omfattende serveringsområde med tre varme retter (kyllinggryte og ris, kjøttboller og makaroni/ost og afrikansk tomatsuppe med kylling. I tillegg kaldbuffet med diverse salater og pålegg samt en egen wrap-stand med betjening. Bakverk og snacks var selvfølgelig også tilgjengelig.

    20161114_183112.jpg

    20161114_183119.jpg

    20161114_183239.jpg

    20161114_183241.jpg

    20161114_183608.jpg

    Det var svært godt besøk denne kvelden, og det var derfor ikke godt å få tatt noen detaljbilder. Jeg orker ikke å være han med mobilkameraet som alle skuler på. Det har jo blitt noen bilder det siste halvannet året gjennom diverse reisebrev her på berget, og jeg har faktisk kun blitt irrettesatt én gang. Det var i Slow-loungen i Durban, Sør-Afrika. Jeg fulgte opp litt jobb-epost for å være ajour til tirsdag morgen og la siste finish på avslutningen på reisebrevet.

    20161114_183545.jpg

    20161114_183433.jpg

    20161114_183439.jpg

    Gate A34

    På gate A34 kom det folk strømmende ut av brua 20 minutter før oppsatt avgangstid, og jeg luktet en forsinkelse. Jaja, man kan ikke annet enn å være forberedt når klokka nærmer seg ti, og det er dagens siste flyvning. Ola Dunk omringet boarding-automatene alle som en, og vi som hadde prioritet måtte kjempe oss fram. Off, folk lærer aldri.

    20161114_204447.jpg

    Lufthansa 864
    Frankfurt Airport (FRA) - Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL)
    Mandag 14. november
    Avgang (rute): 2130
    Ankomst (rute): 2335
    Flytid (rute): 2:05
    Flytype: Airbus 320-200
    Sete: 3D (Business)


    Vi hadde gått om bord i en A320, men basert på opplevelsen av antallet mennesker som passerte meg på rad 3, skulle man tro det var en B777. Det aller kjipeste med å velge et midtgangssete er at du får 50 % av alle jakker, bagger og kofferter slått i ansiktet eller armen. Folkens, følg med. Purser virket litt stresset, men ca. 30 minutter sent ble vi skjøvet tilbake. Flyet var identisk med det jeg hadde reist med fra Oslo til Frankfurt for tre og en halv dag siden, dog ikke like skinnende nytt. Totalt var det fire rader Business på denne kveldsflyvningen og kun ett ledig sete. Bakover var det fullt eller tilnærmet fullt.

    Purser informerte om at denne flyvningen kom til å ta to timer, mot én time og 35 minutter på vei ned. Så fort vi var i luften startet serveringen, som denne kvelden bestod av en kaldrett med scampi og kylling. Porsjonen var svært liten. Knapt to-tre munnfuller. Andre selskaper serverer varm middag på dette tidspunktet, men ting tyder på at Lufthansa prioriterer ned ombordserveringen. De antar kanskje at folk først spiser seg mette i loungen før de går om bord? Til maten ble det servert rikelig med drikke i flere omganger.

    20161114_222658.jpg

    20161114_223939.jpg

    20161114_224245.jpg

    Vi landet på Gardermoen ca. midnatt, og jeg hastet avgårde for å rekke toget. En langhelg med to svært positive flyopplevelser, flere nye erfaringer med både selskaper og flyplasser og et besøk i en sjarmerende og dynamisk by var kommet til veis ende. Jeg hadde knapt rørt ved overflaten i verdensmetropolen Seoul. Den største fordelen med korte turer er at man alltid har en grunn til å reise tilbake.

    Reisebrev slutt.
     
    Last edited: 19. nov 2016
    fleithe, Baldrick, Eddie47 and 20 others like this.

Del denne siden