Hei, Først, håper jeg poster i riktig kategori. Skal fly Oslo - Busan tur retur, på økonomi i jobbsammenheng. Hvilket selskap bør vi fly med? Mtp kabin (komfortabelt), bonusopptjening (eurobonus?) og reisetid? Pleier å fly med SAS, men husker forrige turen og den var et mareritt. Sliten kabin med dårlige seter. Mvh
Er ikke uenig, men du vet hvordan det er i disse tider i oljebransjen. Verste er at jeg skal på to turer i november/desember. Derfor må jeg prøve å gjøre det beste ut av det. Det er NESTEN så jeg vurderer å bruke mine egne bonuspoeng på å oppgradere...........
Det er i det minste godt å høre. Forrige turen fikk vi ikke lagt ned setene. Det ble ikke mye effektiv jobbing når vi kom frem til kunden da, for å si det slik. Jeg kunne oppgradert til SAS PLUS begge veier, på begge turene, men da går ferien 2017 i dass...
Eventuelt booke med SAS og prøve PlusGrade oppgradering til Plus/Business med penger? Viss det går gjennom så får du bedre plass, seter, service og mer poeng og viss ikke så er du tross alt fremdeles "bare" i økonomi. Det er nok den løsningen jeg ville ha valgt i alle fall.
Hvor fritt står du til å velge selskap og hva er budsjett? Premium Eco som SAS plus, er ofte regnet som ECO hos en del arbeidsgivere, da hadde jeg helt klart valgt det. Hvis det ikke går og de sier at man må fly i økonomi, så er et annet alternativ KLM som har ECO-comfort som ikke er en annnen klasse, men har litt bedre benplass. Koster rundt 100EUR ekstra. Da er du fremdeles i ECO.
Litt "dårlig" formulert der altså, jeg mente at setet var ødelagt. Fikk ikke lagt setet litt bakover, slik som er normalt. Også var flyet fult, så vi fikk ikke byttet plass. Helt fritt fram til å velge selskap. Dette med pluss har jeg ikke tenkt på, skal høre med kunden. Takk for tips. Mvh
Hvis du er heldig, er det kanskje ledig Plus Saver i reiseperioden din, og da kan du få billetter ned mot 6000 t/r, og det bør være akseptabelt. Plus Saver på IC er mye for pengene.
Dersom det skal være SAS eller Star blir turen lengre. Raskest til Busan er Finnair /JAL som får deg dit på 16 timer. Oslo, Helsinki, Tokyo, Busan. Skal det være SAS, er Hong Hong ruta helt håpløs siden du må ha en overnatting ene veien. Shanghai eller Beijing er alternativer og det er en grunn til at transfertidene er lange. Det er ett helvetes stress med internasjonal transfer i Kina. Anbefales ikke. Og det var det man fant for Star dersom man ikke har ambisjoner om å bruke 30 timer hver vei, dessverre
Kommer veldig an på datoer. Google flights annonserer ikke SAS via Tokyo overhodet, en internasjonal transfer i Kina på halvannen time er rimelig risky spør du meg. Minst to timer trenger du Lette litt rundt og fant denne som kan funke.
Nå er jo Friends & Family oppe peis på med PLUS til Hong Kong eller Beijing så er du 15Kpoeng rikere også for ca 5-6000 kr vil tro arbeidsgiver går med på det. http://www.sas.no/?cep=235799&token=901cdbb0-bd7b-11e3-b1b6-0800200c9a20
Dette er kun kjentfolk anbefalinger. På grunn av visumreglementet i Kina, tar det veldig lang tid med transfer. Dersom du misser flighten, har du ett stort problem dersom du ikke har visum til Kina, aka du kan risikere å sove på gulvet i den internasjonale delen av flyplassen. Verdt å ta med i beregningen dersom du planlegger ett hopp innom der.
Er også veldig vanlig å fly til SEL og ta lyntog derfra, da en del av innenriks flyvningene ikke går fra ICN men fra GMP.
Da har vi endelig fått bestilling fra kunden, men nå er det bare business billetter igjen hos SAS. 19 089kr per pers, en vei. Jeg har ikke spurt om vi får fly business enda, men jeg regner med et rungende nei. United har helt klart de beste økonomi billettene, men der er det jo så dårlig Eurobonus opptjening. KLM har også en ganske grei tur, men der må man ta transfer (tog eller buss) i mellom GMP og ICN, noe som gjør meg litt stressa. 3t25min venting, så vi rekker det nok. Men å stresse etter noen 15-16t arbeidsdager og økonomi flytur ned til Korea er ikke veldig fristende. God ide, hadde det ikke vært for denne meldingen: "Ingen flyvninger eller seter tilgjengelig på denne datoen. Velg en annen dato. (7190 - 9913)"
Det ble Finnair faktisk. Da de hadde såpass korte flyginger. Det ble også Økonomi komfort, så får vi se hvordan det er
Liten oppdatering her, fikk tilbud om oppgradering til Biz på hjemreisen, for €350!! Det var ok for arbeidsgiver.
Ja, det er absolutt den raskeste veien til Seoul. Hva er planen for reisen videre til Busan? Du har minst 3 alternativ: 1) KE1401, ICN-PUS med avgang 08:25. Kanskje ikke så aktuelt, fordi da må du overnatte. 2) Ta AREX til GMP som har stort utvalg av flyvninger til PUS. 3) Ta AREX til Seoul station og bytt til KTX(hurtigtog) som tar rundt 3 timer til Busan.
Flyr først OSL-HEL, så HEL - NRT, dermed fra NRT - PUS.. Ca 2t venting på NRT. Noe som også er veldig ålreit med Finnair var transfertiden..