Flott påskehilsen fra Eivind & gjengen. Flere søsterforum melder om uanmeldt prisstigning for oppgradering av billetten ved gate på longhaul. Go --> Plus 25.000 Plus --> Business 35.000 Go --> Business 50.000 Begrunnelse: "Effective: 11APR17 the EuroBonus point price for instant upgrade at station (SK flights Longhaul) has increased in order to better match levels set in point/cash in Plusgrade bidding system" Som vanlig INGEN forhåndsinformasjon fra SAS, bare "rett i fleisen"-beskjed til kjøpende kunder på flyplassen. Slik atferd tilsier at dette er klassisk SAS-håndverk... Kjekt for SAS at de i en kaotisk tid med en hjelpeløs nettside og hauger med uoppfylte lovnader fra Eivind, rakk å finne tid til å devaluere medlemmenes poeng før påskehøytiden. Oppgradering ved gate er med andre ord offisielt verdiløst for meg. Stalltips: Se opp for kraftig oppjustering av mulige minstebud i poeng hos Plusgrade.
Ja, dette var jo enda en "hyggelig" overraskelse fra SAS. Jeg tror rett og slett de ser hvor populært det nå har blitt med diverse måter å oppgradere på at de nå også føler at de kan ta seg bedre betalt. Businesskabinene på longhaul er jo, slik jeg har forstått det, ofte helt fulle og det er i alle fall mitt inntrykk at svært mange sitter der pga oppgraderinger. Så her ser de nok sitt snitt til å tjene mer poeng/penger på disse.
SAS driver heller ikke med transparent kommunikasjon. De er bemerkelsesverdig klar og tydelig med å kommunisere ting de aldri får gjennomført, mens alt som faktisk blir gjort nevnes ikke med ett ord. Courtesy Upgrade påvirkes for øvrig ikke av dette, men det kan få innvirkning på op-ups. Folk med vettet i behold blåser ikke 25.000 poeng for å flytte seg fra 30H til 17D.
Om dette fører til flere CU for EBD, flere tilgjengelige awardbilletter, mindre kamp med av-og-til-reisende om oppgraderinger til plus/business (som da kanskje heller bruker $$ på bedre kabin fra starten av) så kan det være en god ting
At de justerer prisen på et tilbud som ofte er utsolgt er kanskje ikke så rart. Men etter å ha søkt etter bonusbilletter for 9-12 måneder frem i tid begynner jeg å føle at poengene mine har ganske lav verdi. Man bør ha en meget fleksibel jobb og ferieordning om man vil ha seg en langtur med SAS for poengene sine i businesskabinen. SAS og partnere pusher som aldri før poeng og drømmen om drømmereisen betalt på poeng, men når det innebærer en tur/retur Tokyo tirsdag til torsdag blir det hele ganske håpløst.
Hadde vært hyggelig med op-ups som EBD, men det virker som mange blåser poeng om de har dem. Er ikke alle som gnier på poengene og samler til CT, som oss Dette er helt klart en strategi fra SAS for å hanke inn mer penger/poeng (som selges til div kortselskap). Og siden Business-kabinene stort sett er fulle kan en egentlig ikke klandre dem. Informasjon derimot...der er det et stort forbedringspotensiale.
Det er markedet som styrer. Dette er vel en del av konsekvensen med at du får 5000 poeng for å kjøpe dn og skrivere til svært lave priser. Frykter at ytterligere devaluering av poeng kommer ettersom vi kanskje bare har sett starten på varer en kan kjøpe hvor poeng gis som bonus. Syntes det er svært dårlig av SAS og ikke kunne varsle noen mnd i forveien. Merkelig oppførsel og bidrar ikke til økt lojalitet.
Hm. hvis de ikke driver med veldedighet hvordan klarer du da å konkludere med at dette vil øke antallet gratis upgrades for EBD? Klarer heller ikke å se den logiske forklaringen i at gate oppgraderinger som i praksis skjer minutter før boarding skal forandre antallet plasser de gir vekk 36timer før dette. For mindel var slike oppgraderinger utrolig dårlig deal som nå er blitt enda dårligere, så har nada å si for meg.
Og de som blir mest forbannet er de stakkarene som flyr inn alle poengene. Med andre ord de beste kundene til SAS. Forøvrig så ser jeg jo poenget til SAS, økte priser i gaten betyr at mange øker prisen påbudene. Samtidig så vil poenget ved å holde seg til SAS bli dårligere. Hvis man da sier at man må oppi 160 go reiser i Norge med gullkort for å kunne oppgradere fra go til C en vei. Det betyr ca 12år som gull i Norge, så kan du og en gjest fly C i steden for go tur-retur om det er ledig. Samtid så kan det også sies at dette er med å understreker at poengene ikke er verdt mer en 10øre.
Nå blir det enda mer fristende å kjøre "JRL-Style" med dem, for sånn som de oppfører seg med "forbedringer". Når de lurer oss med hva poengene deres egentlig er verdt, så er det skittent spill, da har jeg veldig lyst å spille skittent spill med dem tilbake slik JRL gjør med dem! Blir som å booke Jørgen Hattemaker i Full flex Business til USA, på samme fly som den flyr økonomi. Jørgen Hattemaker trekker billetten i siste liten, også knekker en peanøttene for å bli flyttet det setet der Jørgen Hattemaker skulle ha sittet i Business Class https://www.facebook.com/justinrosslee?fref=ts
Hehe, litt av en type. Beste klippet var der han stjeler en six-pack med vann på hotellet og dytter inn i minibaren. Variert arsenal av scams der. Noen relativt usmakelige. Dette med perks vs penger/poeng hos flyselskap/hotell er en evig runddans. jeg oppdaget div forum ganske sent (2012), men fikk med meg og familien på noen runder med US Airways-galskapen og noen friske routinger i First. Når nå mange kjente bloggere (OMMAT/MileValue /LoyaltyLobby m.fl) skriver om alle smutthullene og travel hacks, blir de tettet kjapt. SK har skuffet meg det siste året, og selv om jeg har rekvalifisert EBD på poeng har jeg skiftet opptjening til TG pga bekreftet oppdateringskupong og halv pris på én award med gunstig stopover. SK har fremdeles muligheten til rimeligere kjøpt oppgradering vs TG, og SK Plus IC er etter min mening et meget godt produkt. Men, ser ingen spesielle fordeler hos SK utover gull. Amex CT er knall, og la oss håpe at SK kanskje gir oss en heads up før de devaluerer Star Alliance-award chart. Men skal en dømme etter hvordan de holder på er det dessverre ikke mye håp. De fleste andre selskap klarer imidlertid dette.
Jeg bare gjentar min tidligere kommentar: Hele poenget med Eurobonus er jo å lure kunden til loyalitet - så det vil si på dette forumet blir alle lurt Like greit å innrømme det for seg selv først som sist. Det aller beste ville vært om alle bonusprogrammer ble forbudt worldwide og alle konkurrerte om billigste pris/beste produkt ratio....men siden det kun er i fantasiene til røde venstre fløy så vil det aldri skje. Derfor får man prøve å bli lurt mindre enn andre Kan vel ikke klandre SAS for å bedre betalt når alt er fullt på de to fremre kabinene. Neste logiske skritt vil vel være å fjerne tilleggs poengopptjening på forhåndsoppgraderinger så er forhåndsoppgradering og gateoppgradering helt i "sync". Verdien på poengene ser ut til å utvikle seg negativt. Ser det spesielt klart med Canal Digital tilbudet til Elkjop der du velger mellom 3000,- i cash eller 30000 EBpoints for å binde deg ett år. Da er jo ikke verdien så vanskelig å regne ut.
Er både uenig og enig. Hadde jeg handlet alt varer som før med Visa kortet i Sparebanken og droppen trumf, så hadde varene jeg kjøper i dag kostet det samme. Største forskjellen er de 1700kr som jeg betaler for CT og ca 50 000poeng. Ca pris på 10øre kan nok stemme i de fleste tilfellet, men om det er utgangspunktet så vil en tur med CT koste ca 12 500kr og med en kreativ routing så får man en tur som fort kostet 100-200 000kr per pers. Så her får man en grei deal. Er 100% enig at poenget med et lojalitetesprogram er å holde på kundene og vil i utgangspunktet hindre eller vanskeliggjøre konkurranse. Av logistisk hensyn velger nok mange firma tjenest litt mindre priskritisk i forhold til en privatperson, så da tilgang til møterom og Lounge være med på at disse vinner. Privatpersoner tror jeg generelt sett går det de tror det er billigst( typisk reiser 2-3 ganger i året og helt til varme strøk). Mange av disse vil ikke bry se om dette da de uansett ikke når noe status. Så har vi de som elsker å reise eller får status vis jobb reiser, mange her kjenner nok på når de legger igjen noe hundre lapper ekstra for å fly Star allianse, men selv her tror jeg mange veier opp fra og til før de kjøper billetter.
Her tror jeg mye av forklaringen er... Det har blitt mye "lettere" å tjene poeng også. Kjøpte selv en ny Nespresso-maskin til 3500 kroner på Elkjøp og fik 12.000 poeng, og du får 10.000 poeng hver gang du bytter til Fjordkraft, etc. Sett i lys av dette så synes jeg det er "innenfor" at de setter opp prisene på stand-by oppgradering med 10.000 poeng.
Poeng har fremdeles noe for seg, og jeg har gjort flere lønnsomme poengbookinger. I fjor så fløy jeg for 1995.- med Apollo fra Vernes til Cancun. Jeg booket restplassen to dager før, og da brukte jeg 6000 poeng for å fly fra Kristiansand til vernes som ellers ville kostet 3200 kroner på så kort varsel. I fjor sommer var det en periode med knallvær i Nord Norge, og med høytrykket så hastebooket jeg en flybillett opp dit på dagen til en pris av 10.000 poeng, hadde 3 dager der med Nordnosk tropevarme og en nydelig natt med midnattsol på Nordkapp. Denne biletten hadde vært grisedyr om jeg ikke hadde brukt poeng. For tre år siden fløy jeg for 40.000 poeng til Bangkok på dagen. Jeg ringte inn til Eurobonus kundeservice, også ordnet de det over telefonen på sparket. Brukte Norwegian Cashpoints på returen 18 dager senere. Flere spesial scenarioer hvor poengene er gull verdt å ha
Lojalitetsprogrammer er en balansegang mellom kunder og selskap. Hvis selskapet gir for lite tilbake (kunders oppfatning - ikke selskapets), går det fort skeis. Les f. eks. siste rapport om AAdvantage etter en serie devalueringer. De har nå måttet nedjustere forventet inntjening derfra med 200 millioner USD (kilde ViewFromTheWing). SAS er dessverre blant verstingene i klassen når det kommer til kommunikasjon. Delta, Lufthansa, BA etc. gir flere måneders varsel før negative endringer får effekt. SAS varsler som regel etter at endringen er innført, hvis man i det hele tatt blir varslet. Det er det jeg reagerer på. Og så reagerer jeg litt på at det sannsynligvis finnes folk som er dum nok til å betale de nye prisene. Luksusfellen-generasjonen.