Pass på F gates OSL

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av RoadKing, 05. mai 2016.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,526
    Bonuspoeng:
    293
    Boarding SK4603, OSL - DUB.
    Ingen priority boarding annonsert. Skilt ble satt opp, men personalet annonserte ikke og hadde heller ingen synlig intensjon om å håndheve noe.

    Liten Plus avdeling, rad 1 og 2. Vi hadde kjøpt billigste variant som var drøyt 300 over tilgjengelig Go billett.
    Med servering i lounge, på turen (2:20) og ekstra poeng var fruen og jeg skjønt enige om at dette var en bra deal.

    Avgang litt forsinket, men vi B setet forble tomt så vi hadde det utmerket i 2A og 2C.

    Så, det jeg skulle skrive om:
    Etter litt fram og tilbake, blir personalet ved gate enige om at pass må forevises for boarding.
    Dette er da 20 meter etter passkontrollen på F pier...

    Dette virker jo umiddelbart for dumt...

    Dere som er i bransjen: Er det mulig å komme til F uten å vise pass? Er det for å forhindre at ansatte ved OSL "hopper av"?

    Ja, for det må vel være en grunn til det?
     
  2. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Viser vel alltid pass ved boarding til non-Schengen, trodde det var standard rutine.
     
  3. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Det var i gamle dager penalty på GBP 2000 for hver person som ikke hadde passet kontrollert ved boarding.
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,526
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for gode svar, men jeg syns vel ingen av forslagene overbeviste meg.

    Vil forøvrig meddele fra ca 30000 fot at personalet er hyggelig. Dagens rett, "Roast lamb with kohlrabi tzatziki & wheatberry salad" er smakfull og rikelig. Glir glatt ned med et glass Francois Montand, riktig nok plast :).
     
  5. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,447
    Likes mottatt:
    29,518
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke mulig å komme fram uten pass nei. (Tenker ikke på adgangskort, da er det jo såklart mulig). Men det skjer jo, da helst motsatt vei, at en person viser fram pass ved passkontroll/boarding så er dette søkk vekk("mistet") når en kommer fram til innreise landet. Flyselskapet vil derfor sjekke at alle har pass ved boarding, så de kan luke ut de som har "mistet" pass mellom passkontroll og boarding. "Mistes" passet ombord så finnes det igjen, ofte i avlukke(vil jeg tro)
     
    RoadKing liker dette
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,526
    Bonuspoeng:
    293
    Ærlighet varer ikke lengst :).
    Vi skal møte et vennepar på destinasjonen, og han i paret er ølhund.
    Så jeg spurte om jeg kunne få en Mikkeler til for å ha ikveld.
    Men nei, det var det ikke anledning til.
    Så bestilte fruen en Mikkeler, og fikk den som ble kjapt pakket ned.

    Har opplevd tilsvarende på Austrian, der hadde de Schlumberger champagne, noe som jeg syns var gøy i og med at min stesønn jobber for Schlumberger i oljeindustrien og tenkte at det der ville han like. Men å få med seg en flaske var ikke bare, bare. (Biz)

    På en tur med BA i CE til OSL spurte jeg om å få en miniatyrflaske med Portvin fordi barnevakten samlet. Vi fikk en pose med alt de hadde...

    Okke som alle er happy :)
     
  7. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    OSL-kontrollen før F har en tendens til ikke å sjekke boarding-kort (ofte spør de bare om hvor jeg skal). Så om de ikke sjekket pass ved gate kan man potensielt risikere at noen sjekker inn (det er på dette tidspunktet de sjekker for eksempel ESTA-gyldighet) så gir bort boardingpasset til noen uten gyldig ESTA. Vedkommende kommer seg greit igjennom sikkerhetskontroll (sjekker kun boarding-kort) og kommer seg inn til F-gatene (vedkommende har gyldig pass).

    Om de da ikke sammenligner pass med boarding-kort ved gate kan flyselskapet da fort bli bøtelagt for å fly noen uten gyldig innreise inn til et land hvor vedkommende ikke bør være.
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,526
    Bonuspoeng:
    293
    Stemmer det. De sjekket ikke boardingkortet ved passkontrollen. Da skjønner jeg "dobbelkontrollen"
     
  9. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Husk at passkontrollen kun sjekker at du har pass og forlater Norge på lovlig vis. Passkontrollen har ikke ansvaret for om du har gyldige papirer dit du skal, det er selskapenes ansvar. Derfor skal det sjekkes. Derfor kan du fint komme deg ut av Schengen uten eks. å ha gyldige papirer for innreise til UK/Irland eller andre land.

    Ref. det med mismatch mellom pass/BP så er jo det bare å sjekke inn online. Det er heller ikke passkontrollens oppgave å sjekke det.
     
    RoadKing liker dette

Del denne siden