Platos hulelignelse i praksis? (Kort A3 Y review)

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av The_Dude, 23. juli 2024.

  1. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,273
    Likes mottatt:
    2,226
    Bonuspoeng:
    113
    Tenk deg at du har hørt om et av Europas beste flyselskap. En mengde "slik skal deg gjøres!" historier, Youtube-videoer, Poeng-presse-reviews osv osv, som alle er enige: Aegan er noe av det beste vi har i Europa. Tenk deg...

    Før reisen

    Selve bookingprosessen er grei nok med webside og app som stort sett virker fint og ikke skaper problemer. Aegan har egen "family"-ordning der det vistnok skal vanke masse rabatter og fordeler, men to ting utmerker seg med denne billett-typen: Bagasje er ikke inkludert og INF er lite verd i A3-universet: Man får med en "collapsable stroller", så vi tok ikke sjansen på prampack. 16.000 for 5+INF med samsitting, håndbagasje og to innsjekkede kolli er liikevel helt innafor.

    Utover dette tilbys det vanlige sortimentet av klasser og priser med fin fleksibilitet. Mitt inntrykk er at de er ganske generøse med miles. Man får grei informasjon i forkant av reisen. De kjører mye flash-sales og pakkeløsninger som markedsføres usjenerende.

    Boardingpass dukket ikke opp i appen med en gang jeg hadde sjekket inn, så her ble det rot.

    Jeg trekker litt pga smålighet med INF og treige digitale boardingpass, så blir 7/10 poeng.

    Bakkeopplevelse

    Self checkin-prosessen er rett og slett litt mer kronglete enn jeg er vant til. Det er mye trykking og bal i motsetning til f.eks DY og SK. Rakettkirurgi er det ikke, så turen går videre til bagdrop. På OSL brukes WGH. Bagdrop var ikke mulig(!). Man må altså bakerst i en enorm lang innsjekkingskø etter å ha sjekket inn. Jeg bruker selvsagt bizkøen, men også her var det noe ventetid. Ingen god start.

    Enda værre på ATH. Tilsynelatende felles skranker for biz innsjekk med lange køer og goldtrack-skrankene var ikke bemannet når jeg skulle droppe. Måtte da stå i 20-30 minutter kø på bagrop, bare for å oppleve at maskinen ikke ville ta den ene kofferten. Betjeningen kunne ikke gjøre noe med dette, så ble sendt tilbake til innsjekkingskø. Innen da hadde de bemannet goldtrack, så det ordnet seg forsåvidt der.

    Benyttet ikke lounge eller fasttrack i ATH, så det er ikke bedømt.

    Her feiler A3 helt på basics men total krise er det jo ikke. Får 4/10.

    I lufta (Y)

    Ubetydelige forsinkelser. Begge flightene har bra, men noe upersonlig crew. De yter bra service, men ikke noe mer enn det. Det er full catering med egne barnemåltid som deles ut først. Smaker stort sett høgg, mens barnemåltidene var ganske OK. 1-2 drikkeutleveringer, men så flere som dinget på personalet og fikk servert mer drikke. Barna får utdelt diverse leker og spill. Totalt sett svært imponerende for intra-Europa.

    Det store problemet her er beinplass. Det mangler rett og slett noen centimeter, og selv folk på 1.70 sitter med bena på skrå når de kan. Setet forøvrig er ikke direkte ukomfortabelt, men veldig middle of the road, med stram setepung og en 2V USB-A som eneste innrømmelse.

    Synes begge flightene går passelig kjapt. Buss i begge omganger i ATH trekker også litt opp.

    Stor kontrast mellom det myke og det harde her. Hva skjer med benplassen? Og hvorfor bryte normen med å servere mat, når den er åpenbart veldig ikke god? Uansett, et godt hakk over resten av røkla, så gir 8/10.

    Konklusjonen er at for samme pris, så kunne jeg like gjerne flydd SAS i Y.
     
    Stuttfeiten, paron, Berlioz and 9 others like this.

Del denne siden