Priority Boarding

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Eddie47, 09. mai 2016.

  1. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Mener å ha lest et sted at SAS skal introdusere et U(S)A-inspirert boardingsystem til høsten. Personlig liker jeg UA sitt system godt. Selv statuskunder rangeres i køen, slik at det som tilsvarer Pandion går først, deretter 1K og betalt First, så "priority-røkla" med Star Gold etc.

    Noe tilsvarende hadde vært bra for SAS, fordi på noen avganger føler jeg at "alle" har rett på Priority Boarding. Sleng på et stort og synlig tall på boardingkortet som viser hvilken gruppe du tilhører, så slipper det å bli den halvkleine stemningen når det ropes "BARE DIAMANTER OG GULL!!!!", som så må marsjere forbi en hel haug med jantelovske nordmenn uten status.

    Fremtiden bringer forhåpentligvis "Vi starter med boardinggruppe 1, det er alle som har et ett-tall på boardingkortet" - ferdig med det. Jante får ikke like vondt i stoltheten sin.

    ...men, jeg vet jo ikke at dette systemet innføres, men mener jeg leste det et sted. Klarer bare ikke finne kilden :D
     
    FastLane, Edvard, Anton80 and 3 others like this.
  2. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Genialt forslag!! Og enkelt... noe folk faktisk kunne "forstått" uten å bli sure...
     
  3. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,269
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Dette fungerer aldeles utmerket hos united synes jeg. Men ikke alle som liker det har jeg fått med meg....
     
  4. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,214
    Likes mottatt:
    4,291
    Bonuspoeng:
    113
    Systemet funker helt fint, men er avhengig av båser som deler inn boarding gruppene. Og her stopper det med en gang for SAS. Avinor er visstnok ikke særlig happy for å gjøre slike inngrep foran gatene, og ikke er det plass til det heller.
    Uten køordning i flere grupper kommer nok saueflokken til å presse frem som før, og vi er i samme smørja som i dag med Jante og hele hans lovgivende forsamling :(
     
  5. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Sett vekk fra muligheten til å få plass i bagasjehyllen hvis flyet er smekkfullt (noe som uansett sjelden er et problem): Hva er egentlig fordelen med priority boarding? Eller sagt på en annen måte: Hva er fordelene som gjør at man i ytterste konsekvens skal gå til det skritt å bygge om gateområder for å kunne håndheve det strengt?
     
  6. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Til grads enig med deg når jeg sitter her hjemme og tenker over det. MEN hver gang jeg er på en flyplass og skal boarde så tenker jeg annerledes... Boarde et fly er kjedelig? Det syns ihvertfall jeg. Så det er deilig å få det overstått å få satt seg ned å slappe av :)
     
    Mbj and Scandipendler like this.
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Den største fordelen er at du sliper å stå og koke i brua på vei til flyet.
     
    Scandipendler and Mbj like this.
  8. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Og er det noe alle mennesker hater må det vel være og stå i kø :p
     
  9. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Bedre å få plassert håndbagasjen på plass, få plassert seg ved vinduet - Enn å stå i kø...
     
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,564
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har lurt på det samme noen ganger, men som folket sier, det er fint å få det overstått. Men, man kan jo like gjerne sitte i loungen, og komme rett før flyet går.

    Det amerikanske systemet har fordelen av at man kan "snike" i køen selv om man ikke er der akkurat når boarding starter.
     
    snowman74 liker dette
  11. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Om alternativet var å slappe av i loungen, så er dealen grei. Men som oftest er det ikke slik. Avstand fra lounge til gate kan være lang, evt passkontroller osv.

    Så man timer ofte bording mtp å være der når bordingen starter, innenriks tar ikke bording mange minuttene, så å sitte i loungen med hjertet litt i halsen for å "spare 5 minutter" er ikke noe bedre alternativ synes jeg.

    Ofte er det forsinkelser... på 5 og 10 minutter - da står man der igjen da, i kø om ikke priority bording blir iverksatt.

    Forøvrig tror jeg det var ca 15 rader med pluss fra OSL-KRS på fredag, og med 2 unntak var ALT stappfullt - Da er det veldig greit å være diamant å få det ledige midtsetet :=)
     
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Er ikke alltid det fungerer heller. Foruten i Go da.. hehe..
     
  13. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    KNALLhard priority bording på CPH-OSL i dag Annonsering før bording. Holdt opp skiltet 2 ganger og alikevell var det jaggu 3 grupper på RAD som ble avvist.

    At folk ikke fatter
     
  14. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Hele grupper, eller enkeltpersoner?
     
  15. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Grupper på 2-4 pax
     
  16. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig bra Priority boarding på SK841 fra OSL til ZRH. Strengt og tydelig på både norsk og engelsk, en familie og et par andre ble avvist.

    Ikke like bra at vi ble stående i nesten 10 min på brua mens Assistance-folka hjalp et par rullestolbrukere ombord.
     
  17. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Priority boarding betyr først på flyet, men ikke nødvendigvis raskt ;)
     
    Are liker dette
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,185
    Likes mottatt:
    869,725
    Bonuspoeng:
    293
    Boardet nettopp SK499 i gate 7 Stockholm nå ... de snakket om Priority boarding men umulig å håndheve ... alle sto i veien for alle og det så ut som at alle hadde enten Plus, gull eller diamant ...
    Sånn går nu dagan
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,574
    Bonuspoeng:
    293
    Opplevde en ny variant da jeg boardet OS302, CPH-VIE i går.

    Priority boarding annonsert og invitert til manuell innsjekk.
    Alle andre måtte gå gjennom automatene.
    Genialt! Syns nå jeg da...
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,574
    Bonuspoeng:
    293
    image.jpeg Forøvrig god plass på sete 5A i en full flight. Mener det var airbus 320.
     
    Eddie47 liker dette

Del denne siden