Mener å ha lest et sted at SAS skal introdusere et U(S)A-inspirert boardingsystem til høsten. Personlig liker jeg UA sitt system godt. Selv statuskunder rangeres i køen, slik at det som tilsvarer Pandion går først, deretter 1K og betalt First, så "priority-røkla" med Star Gold etc. Noe tilsvarende hadde vært bra for SAS, fordi på noen avganger føler jeg at "alle" har rett på Priority Boarding. Sleng på et stort og synlig tall på boardingkortet som viser hvilken gruppe du tilhører, så slipper det å bli den halvkleine stemningen når det ropes "BARE DIAMANTER OG GULL!!!!", som så må marsjere forbi en hel haug med jantelovske nordmenn uten status. Fremtiden bringer forhåpentligvis "Vi starter med boardinggruppe 1, det er alle som har et ett-tall på boardingkortet" - ferdig med det. Jante får ikke like vondt i stoltheten sin. ...men, jeg vet jo ikke at dette systemet innføres, men mener jeg leste det et sted. Klarer bare ikke finne kilden
Dette fungerer aldeles utmerket hos united synes jeg. Men ikke alle som liker det har jeg fått med meg....
Systemet funker helt fint, men er avhengig av båser som deler inn boarding gruppene. Og her stopper det med en gang for SAS. Avinor er visstnok ikke særlig happy for å gjøre slike inngrep foran gatene, og ikke er det plass til det heller. Uten køordning i flere grupper kommer nok saueflokken til å presse frem som før, og vi er i samme smørja som i dag med Jante og hele hans lovgivende forsamling
Sett vekk fra muligheten til å få plass i bagasjehyllen hvis flyet er smekkfullt (noe som uansett sjelden er et problem): Hva er egentlig fordelen med priority boarding? Eller sagt på en annen måte: Hva er fordelene som gjør at man i ytterste konsekvens skal gå til det skritt å bygge om gateområder for å kunne håndheve det strengt?
Til grads enig med deg når jeg sitter her hjemme og tenker over det. MEN hver gang jeg er på en flyplass og skal boarde så tenker jeg annerledes... Boarde et fly er kjedelig? Det syns ihvertfall jeg. Så det er deilig å få det overstått å få satt seg ned å slappe av
Jeg har lurt på det samme noen ganger, men som folket sier, det er fint å få det overstått. Men, man kan jo like gjerne sitte i loungen, og komme rett før flyet går. Det amerikanske systemet har fordelen av at man kan "snike" i køen selv om man ikke er der akkurat når boarding starter.
Om alternativet var å slappe av i loungen, så er dealen grei. Men som oftest er det ikke slik. Avstand fra lounge til gate kan være lang, evt passkontroller osv. Så man timer ofte bording mtp å være der når bordingen starter, innenriks tar ikke bording mange minuttene, så å sitte i loungen med hjertet litt i halsen for å "spare 5 minutter" er ikke noe bedre alternativ synes jeg. Ofte er det forsinkelser... på 5 og 10 minutter - da står man der igjen da, i kø om ikke priority bording blir iverksatt. Forøvrig tror jeg det var ca 15 rader med pluss fra OSL-KRS på fredag, og med 2 unntak var ALT stappfullt - Da er det veldig greit å være diamant å få det ledige midtsetet :=)
KNALLhard priority bording på CPH-OSL i dag Annonsering før bording. Holdt opp skiltet 2 ganger og alikevell var det jaggu 3 grupper på RAD som ble avvist. At folk ikke fatter
Veldig bra Priority boarding på SK841 fra OSL til ZRH. Strengt og tydelig på både norsk og engelsk, en familie og et par andre ble avvist. Ikke like bra at vi ble stående i nesten 10 min på brua mens Assistance-folka hjalp et par rullestolbrukere ombord.
Boardet nettopp SK499 i gate 7 Stockholm nå ... de snakket om Priority boarding men umulig å håndheve ... alle sto i veien for alle og det så ut som at alle hadde enten Plus, gull eller diamant ... Sånn går nu dagan
Opplevde en ny variant da jeg boardet OS302, CPH-VIE i går. Priority boarding annonsert og invitert til manuell innsjekk. Alle andre måtte gå gjennom automatene. Genialt! Syns nå jeg da...