Priority Boarding

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Eddie47, 09. mai 2016.

  1. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,293
    Likes mottatt:
    3,241
    Bonuspoeng:
    113
    Virker som SAS ikke gir klar nok beskjed til bakkepersonale om at pri boarding skal håndheves.

    TXL-CPH tirsdag. Ikke et forsøk om pri boarding en gang. KLM flight med avgang på nabogate 20 min før og pri boarding skiltet kan ses i bakgrunnen. Min erfaring er at de fleste selskaper som er med i en allianse håndhever dette. SAS har dessverre mye å gå på her.
    20160927_203906.jpg
     
    Eddie47 liker dette
  2. jayeff

    jayeff Medlem

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    6 flygninger på tirsdag og 6 flygninger på onsdag. Priority boarding fungerte på 11 av 12 flygninger. Både innen- og utenriks.
     
    Misterix liker dette
  3. MilageRune

    MilageRune Aktivt Medlem

    Innlegg:
    336
    Likes mottatt:
    3,172
    Bonuspoeng:
    93
    Personlig mener jeg bakkepersonalet hos SAS er flinke. Flinke til å komme med forklaringer på hvorfor det ikke håndheves.

    Når priority boarding ikke gjennomføres, pleier jeg å stoppe opp i gaten og høflig spørre hvorfor. På de siste turene er jeg blitt servert bl.a. følgende forklaringer:
    • Nei, det var så få i Plus i dag (.. implisitt gir vi i SAS en lang én i EBG, EBD og EBP)
    • Vi har jo et sånn lite fly i dag (det var en CRJ-900 og vi ble ikke busset ut)
    • Vi er dessverre litt sent ute og dermed ikke tid til priority boarding (ca 15 minutt til oppsatt avgangstid, men likevel....)
    • Åååååjah...? (min personlige favoritt)
    Forloveden min kom nylig med et utsagn som var både oppsummerende og presist: "Her har man karret seg opp til et visst statusnivå hos SAS, og skulle egentlig nyte godt av diverse fordeler man aldri ser noe av".
     
    FastLane, Kristian, tommy777 and 8 others like this.
  4. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Fungerte, eller ble annonsert? Det er to forskjellige ting. Jeg har fremdeles tilgode å oppleve at det håndheves i Norge.
     
    Nanping, Scandipendler and Chrisbgg like this.
  5. Kvevelstad

    Kvevelstad Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Vil tro det ble håndhevet på OSL-TRD idag, måtte dra Gull-/Diamantkort eller scanne billett for å slippe gjennom porten. Hvorvidt det hadde gått uten prio-rettigheter er uvisst.
     
  6. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Joda, det er genialt så lenge gateagenten VENTER med å åpne automatene til priority boarding er gjennomført, eller i alle fall venter 3-4 minutter, men her feiles det noen ganger.

    Det hadde gått helt fint uten rettigheter, men visstnok arbeides det med en løsning som skal gjøre at scanneren siler. Kommer til en gate nær deg i 2036.
     
    tommy777 liker dette
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,651
    Likes mottatt:
    32,501
    Bonuspoeng:
    293
    Eh? Hvorfor vente? Kan ikke røkla få gå gjennom maskinene mens vi andre får personlig sørrvis? Syns det funka utmerket med Åstrian jeg :)
     
  8. Sykkelthor

    Sykkelthor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    311
    Likes mottatt:
    565
    Bonuspoeng:
    93
    Nja, ikke helt enig. BGO, kl 06:10, pendlerfly, halve flyet er Plus, resten har diamant eller gull. Da er det nesten provoserende å oppleve at alle som en må sluses forbi manuell boarding mens 2 fine sluser står ubrukt. Faktisk tar det dobbelt så lang tid å komme ombord på den måten..
     
    Tazoslo liker dette
  9. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Det fungerer utmerket helt til en eller annen fucker det til, noe som nesten alltid skjer, (feil boardingkort, manglende boardingkort, feil gate, feil fly, e.l.) og oppholder agenten, hvis vedkommende agent da ikke uansett får en telefon fra flyet eller andre steder, en eller annen forespørsel eller et akutt illebefinnende - alt dette mens resten av pax flyter gjennom de automatiske slusene, hvor vi som køer for manuell priority-håndtering ikke har sjanse til å sprenge oss vei tilbake.

    Som @Sykkelthor helt korrekt påpeker, så er det slusene som er tingen, men da må man få på plass funksjonalitet for priority boarding - og jeg kan ikke fatte og begripe annet enn at dette burde være den letteste saken i verden å programmere.

    Men samma det for min del, for jeg har uansett begynt å troppe opp ved gate så sent at jeg er tredje sistemann inn på flyet, noe jeg kommer til å fortsette med helt til SAS begynner å servere pre-flight drink på shorthaul :D
     
    Eddie47 and RoadKing like this.
  10. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Som nevnt før så er det ikke noe problem å programmere dette.. men problemet er de som da ikke har priority boarding og som står å drar kortet 10 ganger før de roper hvorfor i HELV****E den jæ**a maskina ikke fungerer.
     
  11. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Men da burde det vel være mulighet å ha et display som i klartekst sier hvorfor vedkommende ikke får boarde ennå. Displayet nå er riktignok ganske primitivt, men det kan kanskje gjenspeile at noen har valgt feil utstyr.
     
  12. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    618
    Bonuspoeng:
    93
    Vi kan jo håpe på nye gateløsninger i pir nord, og at resten blir bygd om tilsvarende på litt sikt? Hadde ikke gjort noe, OSL har virkelig ikke et godt system for gates... Men er mulig det er det minst personalkrevende gatesystemet, og da er det vel logisk å ha noe slikt i Norge.
     
  13. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Lufthansa i Frankfurt kjører priboarding med manuell sjekk, så åpner gatene for resten når denne er ferdig. Enkelt og greit opplegg.
     
  14. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,420
    Bonuspoeng:
    93
    For at priority boarding skal funke må man ha tydelig adskilte sjekkpunkter for med og uten priority. Dersom det bare er ett punkt som er bemannet så vil de fleste forstå at det er der man skal gå når de utvalgte få er gått ombord og flokke seg rundt det samme stedet. Altså er det like viktig som at en skilter hvor de med priority skal at man gjør det lett å forstå hvor alle andre skal... Løsningen til Luftwaffe som er nevnt over er fin på den måten, men heller ikke superoptimal.
     
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,870
    Likes mottatt:
    57,452
    Bonuspoeng:
    293
    Løsningen man ser i USA flere steder pleier å fungere bra. Flere køer, avhengig av hvor viktig du er, og du kan komme når som helst, og de med høyest viktighet kommer foran de som allerede står i kø av lavere rank. Dette bør jo være mulig å få til også andre steder??
     
  16. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    618
    Bonuspoeng:
    93
    De gangene jeg har fløyet Lufthansa så har det vært to personer i gaten på short haul, mens på OSL er det oftest bare en. Det kan jo være noe sånt?
     
  17. jayeff

    jayeff Medlem

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Fungerte. De som ikke var berettiget til PB, ble avvist og bedt om å vente. Både i Norge (SVG, BGO og OSL), samt i Polen (GDN).
     
  18. jayeff

    jayeff Medlem

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Enig i dette. Det verste er når PB starter, og folk skal forbi deg fordi de ikke tror at du har priority selv. Skjedde senest i går, på ARN. Jeg måtte fysisk stoppe et eldre ektepar som forsøkte å presse seg forbi hele køen.
     
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,870
    Likes mottatt:
    57,452
    Bonuspoeng:
    293
    Kjenner til den der.. som en relativt ung kar, med masse tatoveringer, som i alle fall ikke reiser i dress, har jeg mange ganger opplevd å bli dyttet vekk av menn i 50-årene i dress som tror de er konger på tur. Jeg vet å sette folk på plass, så de får beskjed. Ikke alle som liker det..
     
  20. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Sikkert flere enn meg som kan finne glede i å høre mer om ovennevnte irettesetting? :) "Unnskyld, men økonomikøa er lenger bak", er en fin og enkel en jeg av og til kan dra til snikere, sånn halvhøyt så folk rundt hører og fniser litt.
     
    OyvindN liker dette

Del denne siden