Jeg kommer nok ikke til å booke MAX8 før om et par år om det ikke skjer noe mer.. Ingen tvil om at det er flere som meg som vil unngå dette flyet, og kanskje til og med selskap som bruker det for å være sikker. Hva med pilotene? Er de trygge på at dette ikke skjer igjen? Her er det mye mer psykologi enn teknikk som kan være utfordrende for Boeing. Et rykte er vanskelig å bygge opp men enkelt å ødelegge blablabla etc osv.
Manns minne er kort. Til høsten er hele greia med MAX8 glemt, og vi kommer kanskje på det i 11000 meters høyde på vei til Granca
Boeing Left Airlines, FAA in Dark on 737 Alert Linked to Crash https://www.bloomberg.com/news/arti...ines-faa-in-dark-on-737-alert-linked-to-crash And the shitpile keeps on piling! C
Skremmende lesning... Dette var ikke helt forventet av et stor verdens anerkjent selskap... Blir nesten å lure på hva mer som skjuler seg under teppet... Spm. er om ledelsen "viste" dette eller ikke, samt vedlagt en kostnads estimat på dette ville kost å reparere? Nei blir spekulasjoner, forholde oss til fakta, de er jo ærlige hos Boeing vedrørende 737`n...
Denne dukket akkurat opp på twitter: "In a tense meeting last November, American Airlines pilots sparred with Boeing executives about whether enough was being done to ensure the 737 Max was safe to fly" https://www.nytimes.com/2019/05/14/...an-plane-crash.html?smid=tw-nytimes&smtyp=cur En kan jo snart lure på om noen i Boeing bør bli kastet i fengsel for å tenke mer på $ enn sikkerhet.
Det var en skremmende artikkel og Mike Sinnett, var ikke mye bedre, merkelige svar, spes. når pilotene ikke viste om systemet og ikke nevnt et ord i manualen(dermed aldri trent på slik scenario). Mike svarer nei vi forventer alle piloter er trent opp i slike situasjoner, ja klart det, men de hadde spart enormt med tid, om de visste om at det var et slikt software som kunne gå i vranglås, som får nesen til å stupe ned, og da med en strategi på dette hvordan håndteres på kortet mulig tid(her kan en være sikker på at Boeing ikke viste om det engang før 2 tragedier skjedd, eller viste de? Arrogante F¤%# han Mike, men det er noe flere bakmenn enn han som er ansvarlig... Vi får bare håp på at ikke flere tragedier skjer, uansett flytype, korrupt/tar snarveier eller ei... Menneske liv står på spill.
Quatar nekter å ta i mot Dreamliners fra Boeings South Carolina-fabrikk. Mener jeg leste i en annen artikkel hos Bloomberg at den ble satt opp for å tjene mest mulig, så de bygget et sted uten fagarbeidere, så Boeing kunne utdanne arbeiderne selv, uten fagforeninger og altså også med dertil tilhørende sviktende kvalitetskontroll. Samme fabrikken lager enkelte deler til 737 Max. Får legge til at Quatar fikk sine Dreamliners fra Washington-fabrikken, hvor det er ordnede forhold. https://www.bloomberg.com/news/arti...r-plant-plagued-by-shoddy-production-nyt-says https://www.boeing.com/company/about-bca/south-carolina-production-facility.page
The New York Times har skrevet mye om fabrikken i Sør-Carolina. Mye av dette har blitt oppsummert i "The Daily"-podkasten. De begynner dog å bli litt gamle. For den som er interessert: March 19, 2019: Two Crashes, a Single Jet: The Story of Boeing’s 737 Max https://overcast.fm/+LHycMZnWw April 23, 2019: The Whistle-Blowers at Boeing https://overcast.fm/+LHycFpjoo
MAX blir neppe glemt med det første, så hva kan man gjøre? Jo, man endrer navn eller lar være å merke flyet med MAX: https://thepointsguy.com/news/ryanair-drops-max-from-boeing-737-max-200s
Gir jo god mening dette. Folk er ekstra paranoide når det gjelder fly, så ingen vil fly en MAX, da kaller man det bare noe annet og vips så er de fleste uvitende og fornøyd. Jeg har engang bodd på hotellrom 12B, det var eneste rommet med bokstav og det var mellom 12 og 14.. Takker fortsatt vår skaper for at det ikke var rom 13.. Det hadde vært kritisk....
Reiste til Palanga den 6. juli med Norwegian og tilbake 14. juli fra Vilnius. Begge ganger med MAX fly. Når jeg søker på Seat Guru de destinasjoner flere datoer så dukker opp kun 737-800 (738).
Siden Max flyene til Norwegian har stått på bakken siden mars er det svært tvilsomt at du har fløyet med Max i juli... Det sikkerhetskortet du har bilde av er et kombinert B737-800/B737-8Max, så da er det helt sikkert 737-800 du har reist med
Hadde jeg vært pilot for B737 og måtte senere fly 737MAX hadde jeg nok fort skiftet over til Airbus for si det slik.
Jeg kommer ikke til å reise med et MAX fly dersom jeg kan styre det. Den 27.8 skal jeg fly fra Toronto fra Vancouver, beste forslag var satt opp med en MAX8, en flygning jeg hoppet over og valgte å vente i Toronto til neste fly B777-200. Et fly som skal videre til Sydney .... I ettertid har Air Canada satt inn en B787 i stedet for MAX8, men da jeg bestilte var MAX8 nettopp satt på bakken og mye har skjedd etter det.
Er vel ikke fult så enkelt.. Nye sertifikat etc Enig. Jeg booket også om en reise for å unngå dette før de ble satt på bakken i våres..
Var det ikke nettopp Ryan air, som har omdøpt samtlige MAX fly til 737-8200... Max visner nok ut... blir å følge med på nytt navn og sertifikater fremover. En ønsker virkelig at Boeing, innser hva de har skapt og forsøker å rydde opp. 747`n er hva en assosierer Boeing med... Max`n kan vel ikke settes i drift før er uttestet på lik linje med en "ny fly lansering"+andre uavhengige organisasjoner enn FAA...
Problemene med 737 MAX blir bare værre og værre jo dypere media graver... Denne var I NY Times og Seattle Times I uken som var: https://www.seattletimes.com/nation-world/roots-of-boeings-737-max-crisis-relaxed-faa-oversight/ Det viser seg det at Boeing in innflytelse har stukket så dypt inn i FAA at det ikke har hatt kontroll over hva som har blitt sertifisert. De fleste regner nå med at maskinen er på bakken til tidligst 2020. Tror og håper at sosiale medier sørger for at det ikke holder å døpe om maskinene fra 737 MAX8 200 til 373-8200. Jeg kommer iallfall ikke til å sette mine ben i en "737 MAX" eller hva de velger å kalle den de nærmeste årene, kommer også å råde alle venner og kjente til det samme.
Takk for update @haakonks , skremmende lesning!Korrupsjon veid opp mot antall menneske liv gått tapt, for å "spare" noen dollar er nok utilgivelig! Enig der med å spre budskapet selv.