Dette er jo et problem når det er et snevert fagområde. De som kjenner flyene til Boeing best er jo nettopp Boeing, og i utgangspunktet forstår Boeing godt hva som skal til for å få et fly til å fly. Så FAA blir mer "ja, dette høres jo bra ut". Problemet med dette er hvis man i Boeing tar snarveier var man vet at man ikke burde tatt og forsøker å skjule det.. Veldig interessant å lese om tidligere fortellinger om varslinger av verktøy og "sharp metal shavings" som ligger igjen inni flyskroget.. for ikke å snakke om skremmende. Dette er noe alle burde forstå at ikke skal skje. Samtlige som jobber i Boeing. Så det at det har skjedd betyr at noen virkelig er skjødesløs på jobb.
Jepp skrekkeksemplet på dette er KC-46A, som er en tankfly-modifikasjon av Boeing 767. Her har det amerikanske forsvaret stoppet leveringer av fly to (!!) ganger grunnet FOD funnet i flyet. Etter dette har det også skjedd en tredje gang. https://breakingdefense.com/2019/07...with-boeing-withholds-360-million-from-kc-46/ Det tyder på store og svært alvorlige kulturproblemer i bedriften. Profitt har blitt satt foran sikkerhet i en årrekke.
Sikkerhetshull funnet og bekreftet av Boeing, men ikke noe svar på hvor stor risikoen med det er. Mulig sier eksterne, ikke mulig å utnytte sier Boeing, men det ville de vel si uansett. Men uansett ikke tillitvekkende ift. det øvrige vi har sett ift Boeing i det siste. https://www.digi.no/artikler/fant-s...dium=email&utm_campaign=newsletter-2019-08-09
https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/LAqb0P/Et-hull-i-hjertet eller https://www.bt.no/amagasinet/i/zGX7a5/Et-hull-i-hjertet Krever abo, men vel verdt å bruke noen kroner på. Tar for seg bakgrunnen til Karoline Aadland, hva som skjedde frem til styrten, farens tur til stedet flyet styrtet og selve flyet.
Sterk historie ...måtte sende en SMS til far i går etter å ha lest dette ... Jeg kommer aldri frivillig til å sette meg i en MAX8 (eller hva de kommer til å kalle det)
Dagens Forklart (Aftenposten podcast) tok også opp dette temaet, og hadde intervju med faren til Karoline Aadland.
Det står to KC-46A tankfly til det amerikanske forsvaret på Everett og det ble fortalt at turister sjelden kom så nær militærfly som vi gjorde. Kanskje de har et lagringsproblem?
Det ser ut som som sagaen aldri tar slutt... Nå viser det seg at FAA sine "inspektører" som skulle sertifisere pilot-opplæringen på 737 MAX selv ikke var sertifisert til å gjøre jobben. https://www.washingtonpost.com/loca...e9f986-de08-11e9-be96-6adb81821e90_story.html
Nå viser det seg at Boeing feilberegnet reaksjonstiden til pilotene også. https://www.aftenposten.no/verden/i...ene--Boeing-feilberegnet-pilotenes-reaksjoner
https://www.dagbladet.no/nyheter/en...77.1866989743.1569610992-177541127.1569610992 Thats settled then, kommer aldri til å fly med ET.
Her bekreftes nok dessverre stereotyper/fordommer om at sikkerhetskulturen i enkelte flyselskaper i visse deler av verden ikke er helt optimal ja...
Her har vi en annen en: https://www.aftenposten.no/verden/i...il-paa-boeing-flyet-bidro-til-lion-air-ulykke
Sikker trist for fyren å få sparken, men det hjelper jo lite på de som omkom. Det burde etterforskes og straffes om det faktisk har vært jukset av kommersielle grunner.
Wow.. denne nølingen har virkelig svekket alt som blir godkjent av FAA, og alt som kommer ut av Boeing. Jeg har aldri vært kresen eller bekrymret rundt hvilket fly jeg skal fly med, men nå ser det ut til at årets nyord i 2020 blir Boeingangst eller Boeingskrekk. Du hørte det her først
2020: «If its Boeing, I am not going.» Fikset ved å fjerne en av de «not» *Det er ikke ment med noe humor*
Det er utrolig hva et skikkelig "smøreteam" kan utrette i samspillet mellom utvikler / operatør og kontrollmyndighet.
Breaking: Boeing stopper produksjonen av 737 MAX i januar 2020. https://www.washingtonpost.com/busi...-production-january-faa-reviews-software-fix/ Edit: NRK har også skrevet om dette: https://www.nrk.no/urix/boeing-inns...kan-ramme-amerikansk-okonomi-hardt-1.14826689
Jeg begynner nesten å lure på om 737 MAX kommer til å fly igjen overhodet. Neste fly som Boeing kommer med er nok tryggere, det kommer til å være under så mange luper fordi man ikke vil ha en repetisjon av 737 MAX. Men jeg tror ikke jeg kommer til å fly det heller til å begynne med..