Problemer hos Boeing (737 MAX, 787)

Tråd i 'Nyheter' startet av furlong, 10. mars 2019.

Tags:
  1. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,152
    Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    Det burde aldri fly igjen. et fly som er så ustabilt at det trenger software for å holde det balansert....
     
  2. mariuso

    mariuso Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    33
    Å fikse en hardware-feil, med en software-bug, med mer software, høres ut for meg som galskap. Dette er det plaster på plaster, for løse en grunnleggende designfeil i flyet. Denne maskinen burde glemmes, ev. settes på staur i Seattle som en pinlig påminnelse for alle ansatte i Boeing for hvordan man ikke skal jobbe.

    Kommer nok aldri til å sette mine bein i en Max-maskin.
     
  3. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,428
    Likes mottatt:
    10,470
    Bonuspoeng:
    183
    Avixlo, Points4Fun, McBuljo and 2 others like this.
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,310
    Likes mottatt:
    33,886
    Bonuspoeng:
    293
    Da er det nok mange fly du ikke bør fly :)
     
    lMartin liker dette
  5. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,152
    Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    hvilke da?
     
  6. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,371
    Likes mottatt:
    3,499
    Bonuspoeng:
    113
  7. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    1,723
    Bonuspoeng:
    113
  8. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,371
    Likes mottatt:
    3,499
    Bonuspoeng:
    113
    Frister å si ja, muligens med bailout. Selskapet er rimelig tett knyttet det amerikanske forsvaret, det vil svi å miste en såpass stor leverandør. Samt, jeg tror amerikansk økonomi får seg en smell hvis selskapet går konkurs.
     
    Avixlo liker dette
  9. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,344
    Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293

    Ja desverre overlever Boeing dette. USA vil ikke tillate at landet står uten en dominerende aktør i bransjen tror jeg. Hvis det stemmer at Boeing viste om « problemene» med flyet burde den naturlige konsekvensen av 4-500 døde være at selskapet går konkurs. Eierene taper verdiene i selskapet og deler av ledelsen fengsles. Uten at jeg har noen som helst tro på at det kommer til å skje.
     
    Eddie47, DanH and Adrian E like this.
  10. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,371
    Likes mottatt:
    3,499
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror heller ikke markedet har godt av at Airbus står igjen alene, svært få vinner på et monopol. Boeings overlevelse blir et nødvendig onde, men det må skje enorme restruktureringer i selskapet.
     
  11. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    2,386
    Likes mottatt:
    16,364
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror også Boeing overlever, muligens med nye eiere som kjøper opp et konkursbo. Men jeg tror ikke lenger Max overlever. Jeg håper bare norwegian får sendt de i retur...
     
  12. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,260
    Likes mottatt:
    2,759
    Bonuspoeng:
    113
    Ford overlevde en designfeil som (estimert) kostet 500 mennesker livet. De visste om feilen, men kalkulerte at erstatatninger ville koste mindre...(!)
     
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,028
    Likes mottatt:
    875,509
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel litt åpnere informasjons flyt nå enn den gang.

    Jeg håper selvsagt at Boeing overlever som produsent av fly, men at det nødvendigvis ikke blir under dagens ledelse eller eiere. Disse har jo vist at de ikke er i stand til å forvalte sitt samfunnsbidrag.

    Håper at MAX flyene blir satt på bakken for godt og at Boeing utvikler et helt nytt fly til erstatning for MAX.
     
    Last edited: 25. des 2019
    EndreD, Avixlo, Lnbre and 2 others like this.
  14. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,329
    Likes mottatt:
    17,986
    Bonuspoeng:
    293
    Boeing har ikke noe samfunnsoppdrag å forvalte, de er et privat selskap som skal generer avkastning til eierne.

    https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/8w8kod/i-begynnelsen-var-ordet
     
    jonss liker dette
  15. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,250
    Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Skal vel ikkje krangle om definisjonene her, men dei skal iallefall forhalde seg etter gjeldande lover og regler. Deira social corporate responsibilty er vel i beste fall noko dei ikkje har tenkt på, eller har satt ein kroneverdi som no slår ganske hardt attende. Tipper det er nokon som har satt ein verdi på best case, og ikkje tenkt så mykje på worst case?

    Denne saka blir verre og verre, og det skremmer meg å sjå at ein flyprodusent kan operere på denne måten.
     
    Xflipper, Eddie47 and jgroneng like this.
  16. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,329
    Likes mottatt:
    17,986
    Bonuspoeng:
    293
    Akkurat det er vel de fleste enige om. Uansett om du har et samfunnsoppdrag eller et samfunnsansvar.

    Oppdrag er noe du får tildelt, et ansvar er noe du tar på deg.
     
    Last edited: 25. des 2019
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,310
    Likes mottatt:
    33,886
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kan ikke si spesifikt. Men som jeg har forstått det så har de aller fleste (om ikke alle?) moderne fly egenskaper som nærmest gjør dem umulig å håndtere uten software.
    Det er kanskje noen på forumet med mer innsikt som kan si noe om det?
     
  18. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,828
    Likes mottatt:
    21,955
    Bonuspoeng:
    293
    https://no.m.wikipedia.org/wiki/Northrop_B-2_Spirit

    In order to address the inherent flight instability of a flying wing aircraft, the B-2 uses a complex quadruplex computer-controlled fly-by-wire flight control system that can automatically manipulate flight surfaces and settings without direct pilot inputs in order to maintain aircraft stability.

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lockheed_F-117_Nighthawk

    Highly-stealthy aircraft like the F-117 Nighthawk are aerodynamically unstable in all three aircraft principal axes and require constant flight corrections from a fly-by-wire(FBW) flight system to maintain controlled flight.
     
    Last edited: 25. des 2019
  19. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,152
    Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    jeg tenkte egentlig på passasjerfly siden vi snakket om 737....
     
  20. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,152
    Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    alle skal vel kunne landes selv med strømbrudd såvidt jeg vet osv.. da kan man ikke ha software som avgjør airworthyness
     

Del denne siden