Det burde aldri fly igjen. et fly som er så ustabilt at det trenger software for å holde det balansert....
Å fikse en hardware-feil, med en software-bug, med mer software, høres ut for meg som galskap. Dette er det plaster på plaster, for løse en grunnleggende designfeil i flyet. Denne maskinen burde glemmes, ev. settes på staur i Seattle som en pinlig påminnelse for alle ansatte i Boeing for hvordan man ikke skal jobbe. Kommer nok aldri til å sette mine bein i en Max-maskin.
https://www.borsen.no/nyheter/boeing-sjefen-gar-pa-dagen/71964248 Da har Boeing sin toppsjef (CEO) fått sparken (noen medier sier han gikk frivillig). På høy tid spør du meg...
Frister å si ja, muligens med bailout. Selskapet er rimelig tett knyttet det amerikanske forsvaret, det vil svi å miste en såpass stor leverandør. Samt, jeg tror amerikansk økonomi får seg en smell hvis selskapet går konkurs.
Ja desverre overlever Boeing dette. USA vil ikke tillate at landet står uten en dominerende aktør i bransjen tror jeg. Hvis det stemmer at Boeing viste om « problemene» med flyet burde den naturlige konsekvensen av 4-500 døde være at selskapet går konkurs. Eierene taper verdiene i selskapet og deler av ledelsen fengsles. Uten at jeg har noen som helst tro på at det kommer til å skje.
Jeg tror heller ikke markedet har godt av at Airbus står igjen alene, svært få vinner på et monopol. Boeings overlevelse blir et nødvendig onde, men det må skje enorme restruktureringer i selskapet.
Jeg tror også Boeing overlever, muligens med nye eiere som kjøper opp et konkursbo. Men jeg tror ikke lenger Max overlever. Jeg håper bare norwegian får sendt de i retur...
Ford overlevde en designfeil som (estimert) kostet 500 mennesker livet. De visste om feilen, men kalkulerte at erstatatninger ville koste mindre...(!)
Det er vel litt åpnere informasjons flyt nå enn den gang. Jeg håper selvsagt at Boeing overlever som produsent av fly, men at det nødvendigvis ikke blir under dagens ledelse eller eiere. Disse har jo vist at de ikke er i stand til å forvalte sitt samfunnsbidrag. Håper at MAX flyene blir satt på bakken for godt og at Boeing utvikler et helt nytt fly til erstatning for MAX.
Boeing har ikke noe samfunnsoppdrag å forvalte, de er et privat selskap som skal generer avkastning til eierne. https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/8w8kod/i-begynnelsen-var-ordet
Skal vel ikkje krangle om definisjonene her, men dei skal iallefall forhalde seg etter gjeldande lover og regler. Deira social corporate responsibilty er vel i beste fall noko dei ikkje har tenkt på, eller har satt ein kroneverdi som no slår ganske hardt attende. Tipper det er nokon som har satt ein verdi på best case, og ikkje tenkt så mykje på worst case? Denne saka blir verre og verre, og det skremmer meg å sjå at ein flyprodusent kan operere på denne måten.
Akkurat det er vel de fleste enige om. Uansett om du har et samfunnsoppdrag eller et samfunnsansvar. Oppdrag er noe du får tildelt, et ansvar er noe du tar på deg.
Jeg kan ikke si spesifikt. Men som jeg har forstått det så har de aller fleste (om ikke alle?) moderne fly egenskaper som nærmest gjør dem umulig å håndtere uten software. Det er kanskje noen på forumet med mer innsikt som kan si noe om det?
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Northrop_B-2_Spirit In order to address the inherent flight instability of a flying wing aircraft, the B-2 uses a complex quadruplex computer-controlled fly-by-wire flight control system that can automatically manipulate flight surfaces and settings without direct pilot inputs in order to maintain aircraft stability. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lockheed_F-117_Nighthawk Highly-stealthy aircraft like the F-117 Nighthawk are aerodynamically unstable in all three aircraft principal axes and require constant flight corrections from a fly-by-wire(FBW) flight system to maintain controlled flight.
alle skal vel kunne landes selv med strømbrudd såvidt jeg vet osv.. da kan man ikke ha software som avgjør airworthyness