Ser gjerne at det er sånn . Som sagt er jeg ikke ekspert. Jeg har dessverre ikke kildehenvisning, lenge siden jeg leste det.
Det stemmer for militære fly slik som @indahla skriver over. F16 var et av de første som ble designet ustabilt for å dermed og være mer agilt. Bakdelen var da at det klarte seg dårlig uten softwarestyring. Passasjerfly er imidlertid designet med utgangspunkt i at de skal være stabile. Det finnes selvsagt mer stabile og ustabile design. 737 next gen har for eks. ulik karakteristikk alt etter om det er en 600, 700 eller 800, hvor 700 er den mest stabile og balanserte varianten.
https://www.dn.no/utenriks/boeing/737-max/luftfart/ny-feil-kan-vare-funnet-pa-max-flyene/2-1-732921 Da er det avdekket potensielle ytterligere problemer med 737 max-flyene: "Under gjennomgangen av endringer Boeing skal gjøre på flyene ble det oppdaget at bunter med ledninger i flyet var for nære hverandre, som i teorien kan øke faren for kortslutninger. Slike kortslutninger kan gjøre at pilotene mister kontroll over flyet. – Vi har identifisert et ledningsnettproblem og jobber sammen med FAA for å gjennomføre en analyse, sier talsperson Gordon Johndroe mandag. Boeing påpeker at det er for tidlig å si om de vil måtte gjøre designendringer, som for eksempel å flytte ledningsbuntene lenger fra hverandre. Ifølge selskapet kan andre sikkerhetstiltak, deriblant effektbrytere og isolasjon rundt ledningene, være tilstrekkelig for å hindre kortslutninger og nye ulykker."
Spikringen av kisten fortsetter https://e24.no/naeringsliv/i/50QX9K/boeing-ansatte-gjorde-narr-av-klovnene-som-designet-737-max Det er fra gulvet man hører sannheten.
Ny oppdatering hos DN. https://www.dn.no/utenriks/boeing-737-max/luftfart/-utviklet-av-klovner-ledet-av-aper/2-1-735534 Dette var er hårreisende intern meldings utveksling: «Ville du ha sendt familien din om bord på et fly som er basert på opplæring fra Max-simulatoren», spør en Boeing-ansatt. «Nei», er svaret fra en kollega. Dette er jo skandale og skremmende så det holder! Er det slik at ansatte tilfeldig "glemmer" å varsle om alvorlige avvik hos Boeing eller har de mulig fått munnkurv? En blir oppgitt hvor lite tillitsskapende Boeing`s 737 MAX har vært. Ripe i lakken, er det nok ikke lenger...
Alle som har jobbet i en større bedrift vet at dialogen kan være litt røff internt, at alle kunder er idioter osv, men samtidig så bør man også lytte til frustrasjonene til de som går uten slips. Det er de som ser hvor det kniper. Og det er vel det som har vært problemet hos Boeing, og som trusselen om disiplinærstraff også viser.
Jeg regner med at loggene også sier noe om hvem som har sagt hva, jeg ville ikke være i disses sko når etterforskningsorganet spør dem hvorfor...
Respekt for Ed Pierson, resten kan ta seg en bolle, for no "skitt mennesker" som har tatt snarveier og spekulert med menneske liv, og det kun for egen vinning og selvfølgelig de ære værende aksjonærene...
Enda mer faenskap fra Boeing: – Idioter – Nå trenger kanskje jækla Lion Air en sim for å fly Max, kanskje på grunn av deres egen dumhet. Jeg prøver å finne ut av hvordan jeg kan fikse dette nå. Idioter, skrev en Boeing-ansatt til en annen i juni 2017, ifølge nyhetsbyrået. En annen ansatt skal ha svart følgende på meldingen: – Hva f%&!!! Men søsterselskapet deres flyr den jo allerede! Ifølge Bloomberg virker det som om den ansatte viser til det malaysiske selskapet Malindo Air, som var det første flyselskapet som tok i bruk Max-flyene kommersielt.
https://www.cbc.ca/news/business/boeing-fifth-estate-costs-safety-1.5426571 Enda en bekymringsverdig artikkel
https://podcasts.apple.com/no/podcast/the-daily/id1200361736?l=nb&i=1000461452104 Denne er også grei å høre... C
Når man leser slike artikler om kulturen innad i Boeing, så kan man jo ikke annet enn å undre seg... Hvorfor bare 737 MAX, er det flere hemmeligheter?
Det har jeg også tenkt på, men ikke mange B747 som har gått i bakken, hvordan de bygde da og nå skulle en likt å vist... Boeing har nok tatt mange snarveier rundt MAX flyet og kun sett etter MAX overskudd
Det er flere Boeing-programmer som har problemer, selv om ingen enda har omkommet i ulykker. For å nevne noen: - KC-46 - Dette er tankfly-versjonen av Boeing 767, og har hatt store problemer, flere år forsinket, over budsjett, og i flere runder nå har det amerikanske forsvaret nektet å ta imot maskiner grunnet kvalitetsproblemer. - Boeing 787 - Her har det også vært store problemer. Det er verdt å nevne batteriproblemene fra noen år tilbake, og det er betydelig støy fra ansatte spesielt på produksjonslinjen i Charleston. Qatar blant annet nekter å ta imot 787-maskiner bygd i Charleston. - 777X - Her er det også problemer, etter at en 777X-prototype feilet i en trykktest (en stor del av skroget revnet). Det er også stor usikkerhet til hvordan denne maskinen skal sertifiseres, noe som gjør at programmet nå er flere år forsinket.
Jøje meg. Utrolig at Boeing ikke for lengst har gått over ende. Håper de ikke gjør det, om ikke annet fordi hvis de exit'er, så har i praksis Airbus monopol, og det vet man fra mange andre bransjer, at det er ikke særlig lurt.
Boeing er alt for store til at de går over ende, men det kan tenkes at de havner i en "Chapter 11" som vil si konkursbeskyttelse... Flere store selskaper i USA har jo vært der, ref. Ford, GM, etc.