Problemer hos Boeing (737 MAX, 787)

Tråd i 'Nyheter' startet av furlong, 10. mars 2019.

Tags:
  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,310
    Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Ser gjerne at det er sånn :). Som sagt er jeg ikke ekspert. Jeg har dessverre ikke kildehenvisning, lenge siden jeg leste det.
     
  2. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    2,010
    Likes mottatt:
    4,031
    Bonuspoeng:
    113
    Det stemmer for militære fly slik som @indahla skriver over. F16 var et av de første som ble designet ustabilt for å dermed og være mer agilt. Bakdelen var da at det klarte seg dårlig uten softwarestyring.

    Passasjerfly er imidlertid designet med utgangspunkt i at de skal være stabile. Det finnes selvsagt mer stabile og ustabile design. 737 next gen har for eks. ulik karakteristikk alt etter om det er en 600, 700 eller 800, hvor 700 er den mest stabile og balanserte varianten.
     
    RoadKing liker dette
  3. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,329
    Likes mottatt:
    17,987
    Bonuspoeng:
    293
    Litt informasjon å hente her.

     
    markus, wilhelm and Avixlo like this.
  4. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    544
    Bonuspoeng:
    93
    https://www.dn.no/utenriks/boeing/737-max/luftfart/ny-feil-kan-vare-funnet-pa-max-flyene/2-1-732921

    Da er det avdekket potensielle ytterligere problemer med 737 max-flyene:

    "Under gjennomgangen av endringer Boeing skal gjøre på flyene ble det oppdaget at bunter med ledninger i flyet var for nære hverandre, som i teorien kan øke faren for kortslutninger.

    Slike kortslutninger kan gjøre at pilotene mister kontroll over flyet.

    – Vi har identifisert et ledningsnettproblem og jobber sammen med FAA for å gjennomføre en analyse, sier talsperson Gordon Johndroe mandag.

    Boeing påpeker at det er for tidlig å si om de vil måtte gjøre designendringer, som for eksempel å flytte ledningsbuntene lenger fra hverandre. Ifølge selskapet kan andre sikkerhetstiltak, deriblant effektbrytere og isolasjon rundt ledningene, være tilstrekkelig for å hindre kortslutninger og nye ulykker."
     
  5. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,450
    Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    markus, Xflipper and NoLimit like this.
  6. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    2,386
    Likes mottatt:
    16,397
    Bonuspoeng:
    183
    Kan ikke tenke meg at dette flyet noensinne kommer tilbake i kommersiell trafikk.
     
  7. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,828
    Likes mottatt:
    21,955
    Bonuspoeng:
    293
    800+ fly ... Det har ikke Boeing råd til.
     
  8. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Ny oppdatering hos DN.

    https://www.dn.no/utenriks/boeing-737-max/luftfart/-utviklet-av-klovner-ledet-av-aper/2-1-735534

    Dette var er hårreisende intern meldings utveksling:

    «Ville du ha sendt familien din om bord på et fly som er basert på opplæring fra Max-simulatoren», spør en Boeing-ansatt.

    «Nei», er svaret fra en kollega.

    Dette er jo skandale og skremmende så det holder! Er det slik at ansatte tilfeldig "glemmer" å varsle om alvorlige avvik hos Boeing eller har de mulig fått munnkurv? En blir oppgitt hvor lite tillitsskapende Boeing`s 737 MAX har vært.

    Ripe i lakken, er det nok ikke lenger...
     
  9. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,450
    Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Alle som har jobbet i en større bedrift vet at dialogen kan være litt røff internt, at alle kunder er idioter osv, men samtidig så bør man også lytte til frustrasjonene til de som går uten slips. Det er de som ser hvor det kniper. Og det er vel det som har vært problemet hos Boeing, og som trusselen om disiplinærstraff også viser.

     
    Skarven liker dette
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,310
    Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg regner med at loggene også sier noe om hvem som har sagt hva, jeg ville ikke være i disses sko når etterforskningsorganet spør dem hvorfor...
     
  11. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Respekt for Ed Pierson, resten kan ta seg en bolle, for no "skitt mennesker" som har tatt snarveier og spekulert med menneske liv, og det kun for egen vinning og selvfølgelig de ære værende aksjonærene...
     
  12. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Enda mer faenskap fra Boeing:

    – Idioter
    – Nå trenger kanskje jækla Lion Air en sim for å fly Max, kanskje på grunn av deres egen dumhet. Jeg prøver å finne ut av hvordan jeg kan fikse dette nå. Idioter, skrev en Boeing-ansatt til en annen i juni 2017, ifølge nyhetsbyrået.

    En annen ansatt skal ha svart følgende på meldingen:

    – Hva f%&!!! Men søsterselskapet deres flyr den jo allerede!

    Ifølge Bloomberg virker det som om den ansatte viser til det malaysiske selskapet Malindo Air, som var det første flyselskapet som tok i bruk Max-flyene kommersielt.

    :eek::mad::confused:
     
  13. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
  14. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,613
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,310
    Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Når man leser slike artikler om kulturen innad i Boeing, så kan man jo ikke annet enn å undre seg... Hvorfor bare 737 MAX, er det flere hemmeligheter?
     
  16. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Det har jeg også tenkt på, men ikke mange B747 som har gått i bakken, hvordan de bygde da og nå skulle en likt å vist... Boeing har nok tatt mange snarveier rundt MAX flyet og kun sett etter MAX overskudd:(
     
    RoadKing liker dette
  17. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,428
    Likes mottatt:
    10,470
    Bonuspoeng:
    183
    Det er flere Boeing-programmer som har problemer, selv om ingen enda har omkommet i ulykker. For å nevne noen:

    - KC-46 - Dette er tankfly-versjonen av Boeing 767, og har hatt store problemer, flere år forsinket, over budsjett, og i flere runder nå har det amerikanske forsvaret nektet å ta imot maskiner grunnet kvalitetsproblemer.

    - Boeing 787 - Her har det også vært store problemer. Det er verdt å nevne batteriproblemene fra noen år tilbake, og det er betydelig støy fra ansatte spesielt på produksjonslinjen i Charleston. Qatar blant annet nekter å ta imot 787-maskiner bygd i Charleston.

    - 777X - Her er det også problemer, etter at en 777X-prototype feilet i en trykktest (en stor del av skroget revnet). Det er også stor usikkerhet til hvordan denne maskinen skal sertifiseres, noe som gjør at programmet nå er flere år forsinket.
     
    Kristian, RescueMe, Xflipper and 2 others like this.
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,310
    Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Jøje meg. Utrolig at Boeing ikke for lengst har gått over ende. Håper de ikke gjør det, om ikke annet fordi hvis de exit'er, så har i praksis Airbus monopol, og det vet man fra mange andre bransjer, at det er ikke særlig lurt.
     
  19. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,428
    Likes mottatt:
    10,470
    Bonuspoeng:
    183
    Boeing er alt for store til at de går over ende, men det kan tenkes at de havner i en "Chapter 11" som vil si konkursbeskyttelse...

    Flere store selskaper i USA har jo vært der, ref. Ford, GM, etc.
     
    Avixlo and Origo like this.
  20. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Enron...? Det var store og tunge, falt med et brak...
     
    Shyneno liker dette

Del denne siden