Sitter og småkjeder meg på jobb i styrtregnet i Oslo så booket meg en dagstur til Bergen i morgen lørdag. Tenkte å gå opp til Ulriken og muligens over til Fløyen. Vet ikke hvor lang tid jeg vil bruke, men antar jeg vil ha noen timer å slå i hjel på ettermiddagen og kvelden siden flyet tilbake til Oslo ikke går før kl. 22:35 Noen forslag til et uformelt sted hvor det går an å få seg en matbit samt bli sittende for å ta noen øl uten at personalet blir irriterte fordi man okkuperer et bord? Type mat er ikke så viktig, biff, asiatisk eller pubmat, alt går ned, viktigere at det er litt rolig og ikke et voerspiel sted med høy musikk.
Opp Ulriken og over vidden til Fløien og ned tar 5-7 timer litt etter forn og hastighet. Logehaven på Ole Bulls plass er et bra sted for øl/vin og pubmat.
Nei .. også under glasstak, varmelamper. Et bra sted for å se på folk og se på byen. Nyoppusset, nytt management og ny meny.
Okidoki i Skostredet: Byens desidert beste taco i skikkelig mexicansk stil. Blir mer baraktig utover kvelden. Det er også en del barer i samme område. Hoggorm; Byens beste pizza - samme eier som nettopp fikk Michelin-stjerne på Lysverket. Bra på vin, litt kjedelig utvalg av øl. Royal Burger & gin; Bra burger og enda bedre GTs. En rekke puber med godt utvalg av øl i umiddelbar nærhet (Biskopen, Baran og Lucky for å nevne noen). Pingvinen; Husmannskost og godt ølutvalg.
Og hvis du skal ha asiatisk så er Banzha solid: https://www.godt.no/anmeldelser/res...tanmeldelse-av-banzha-oppskriften-paa-suksess Litt mer usikker på om det er akseptert å bare sitte der og drikke etter endt måltid - restauranten har blitt svært populær etter flere gode anmeldelser.
Nei, ikke noe så spennende gitt... Hadde akkurat gått ombord på Flytoget, så var vel i underkant av 90 min til avgang da jeg fikk samme SMS som så mange andre har fått fra SAS denne sommeren: Tenkte egentlig å bare snu på OSL siden det ble litt mer vin enn planlagt kvelden før og jeg var i overkant trøtt. I det jeg ankom OSL kom en ny SMS: Ikke ideelt, men etter å ha tenkt litt på det så bestemte jeg meg bare for å droppe planen for fotturen og ellers bare ta dagen som den kom. Lit nedtur når jeg landet på Sola og alt av serveringsteder bortsett fra Narvesen var stengt, så da tok jeg sekken med turutstyr på ryggen og ruslet bort til Solastranden. Når jeg kom tilbake hadde i hvert fall den burgersjappa åpnet, så fikk meg mat og et par øl. Hadde sett på Flightradar at det ofte var Norra som fløy denne ruten, så positivt overrasket når jeg så det var den minste Dashen som skulle ta oss til Bergen, ikke så ofte jeg flyr Widerøe og propellfly. Ankom Bergen på rutetid 13:30 og kort oppsummert resten av dagen slik: Bybanen inn til Sentrum, buss tilbake til Haukeland og så Ulriksbanen opp. Ruslet vel 100 meter inn, men hadde ikke tatt på tursko eller klær på meg og det var kaldt, vind og mye sauemøkk så får utforske innover en annen gang. Planen var jo å gå Oppstemten opp, men nå ble det kun ned. Så var det buss tilbake og selv om jeg var i Bergen senest i fjor så tenkte jeg at jeg fikk rusle litt rundt så gikk fra Festplassen, litt rundt på Bryggen, ut til Håkonshallen hvor jeg snudde og så etter en god del mer gåing sto jeg ved Akvariet og kjente lysten på en øl var stor. Husket at Logehaven var nevnt her og det så jo ut som jeg ville gå forbi det å vei tilbake, så siktet meg inn på den, men så gikk jeg forbi Pingvinen rett i nærheten der og det så ut som et fint sted å slappe av med en øl. Ble etter hvert fire og jeg måtte tenke på å få noe mat i skrotten før jeg måtte dra ut til Flesland igjen, men selv om det sikkert hadde vært godt med fiskegrateng eller plukkfisk som de serverte der så hadde jeg lyst på noe litt mer krydret og da passet det fint at det lå en indisk restaurant rett oppi gaten som serverte meg en Chicken Vindaloo og noen Kingfisher. Bybanen tilbake igjen og var gjennom sikkerhetskontrollen på Flesland 21:15 for min avgang kl. 22:25 og det var en tabbe da absolutt alt var stengt der. En Mikkeller på flyet tilbake til Oslo og så ble det jaggu en siste IPA på Cafe Sara i Torggata før jeg følte at nok fikk være nok og kom meg hjem.