Qatar First - Minitur på champagne expressen

Tråd i 'Reisebrev' startet av Modegard, 17. nov 2022.

  1. Modegard

    Modegard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    373
    Likes mottatt:
    2,344
    Bonuspoeng:
    93
    Dette blir et reisebrev i retrospekt, da turen var så kompakt at fokuset lå på å nyte turen og fasilitetene:) Turen gikk fra Søndag til mandag tidligere denne uken.

    Jeg hadde 100k Alaska poeng som har ligget brakk gjennom Covid, og som nå hastet litt med å få brukt opp. Som småbarnsfar og en del reising i jobben, må en være kreativ på tidsbruken. Og etter å ha lest meg litt opp på diverse forumer for OneWorld, fant jeg ut at det måtte bli Qatar Airways First denne gangen. Jeg å ha prøvd både Emirates og Etihad First tidligere, så det passet fint med en sammenligningstur. Gjennom Alaska airlines bonusprogram kan en booke førsteklasse hos JL, QR, CX og QF. CX er nok det som gir mest valuta for poengene, men det er få muligheter etter Covid da de flyr stort sett uten first cabin.

    Etter mye søking både på Alaska og SAS sin søkemotor endte jeg med følgende rute.

    upload_2022-11-17_9-18-35.png

    OSL - CDG // DY Eco // B738

    CDG - DOH // QR First // A380
    DOH - KWI // QR First // B773 (Leaset 773 med first cabin fra Cathay pacific)

    KWI - IST // TK Biz // A321
    IST - CPH // TK Biz // A321
    CPH - OSL // SK Plus // A321

    Hele turen presset inn på under 30 timer:eek:
     
    Lillegutt, ordnetseg, kjeeli and 44 others like this.
  2. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Rått! God tur :)
     
    ArthurDent liker dette
  3. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Rått! Hvor mye kostet denne turen i poeng og kroner? :D
     
  4. Modegard

    Modegard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    373
    Likes mottatt:
    2,344
    Bonuspoeng:
    93
    Var egentlig veldig klar over at den største nedturen kom først på turen. Nemlig det å transitte gjennom CDG. Lander på 2D med Norwegian, og rusler gjennom passkontroll og inn i 2B. Hopper på bussen som ikke tar mindre enn 20 minutter for å komme inn på 2C. For de som ikke kjenner til opplegget på CDG, så er dette to terminalbygg som ligger typ 100 meter fra hverandre. Nå vet ikke jeg om det finnes planer for CDG, men her er det bare muligheter for å bli bedre.

    Dessverre er loungen til Qatar fortsatt stengt etter Covid, noe som egentlig er litt rart nå som Qatar har flere daglige avganger, også med A380. Det samme gjelder også CX sin lounge, samt at AA sin som har svært begrenset åpningstid tilpasset deres avganger. Eneste alternativ for Qatar sine business og First gjester er tredjeparts loungen Paul Maxence. Dette er en nedslitt lounge som står i stil til resten av flyplassen. Det ble faktisk bare et bilde fra loungen...

    IMG_0153.JPEG

    Etter et par timer var det på tide å rusle mot gate.. Har fått flydd 380 4 ganger tidligere i år, og det er fortsatt like magisk å gå ombord i overetasjen. First gjester ble som seg hør og bør eskortert ombord først. 5 av 8 seter var tatt.

    IMG_0155.JPEG
     
    mathiasfe, kjeeli, Kristian and 22 others like this.
  5. Modegard

    Modegard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    373
    Likes mottatt:
    2,344
    Bonuspoeng:
    93
    Vel ombord ble jeg mottatt av crew manager(?) og Purser. De håndhilste og titulerte meg med for og etternavn - en fin personlig touch. Jakker, bager annet rask ble kjapt stuet bort. Det er massivt med lagringsplass i forkant av setet.
    Pre-departure drink ble tilbudt, men ingen alkohol på bakken.. Litt skuffet der, men en ferskpresset appelsinjuice fikk duge. Også litt skuffet over at det ikke blir delt ut varme kluter - kun engangskluter som var pakket inn. Ifølge purser var dette et servicemoment som ikke er reintrodusert etter Covid.. Men jeg ble lovet så mye Krug jeg ønsket, så fort vi kom opp i marsjhøyde:cool:

    IMG_0156.JPEG
     
  6. Modegard

    Modegard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    373
    Likes mottatt:
    2,344
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg satt i 1A og setet er massivt og har god plass. Ser i etterkant jeg faktisk ikke har tatt et eneste bilde av setet, så har lånt et fra nettet.
    upload_2022-11-17_15-6-26.png
    Kilde: https://upgradedpoints.com/travel/airlines/qatar-airways-a380-first-class-review/
    Skjermen mot midtgangen kan heves og senkes. Noe som gjør opplevelsen ganske privat. Fotlenet (ottomanen) kan fungere som sete (har også setebeltet) og det går helt fint å dele middag hvis en reiser to sammen. Ingenting å utsette på setet egentlig - veldig comfy!
    IMG_0159.JPEG
    Skjermen er forholdsvis stor og har OK bildekvalitet..
     
    mathiasfe, kjeeli, Kristian and 25 others like this.
  7. Modegard

    Modegard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    373
    Likes mottatt:
    2,344
    Bonuspoeng:
    93
    Brukte tiden fra take-off og opp i marsjhøyde til å saumfare menyer. Her var det mye godt:) Vega-Sicilia Unico 2012 har en polpris på rolige 3675 kroner, og Pichon Longueville ligger vel på rett under 3000 nå.. Her skulle det smakes på alt:cool: Var også noen dessertviner, samt portvin men disse glemte jeg å ta bilde av..

    IMG_0162.JPEG

    IMG_0202.JPEG

    IMG_0204.JPEG

    IMG_0206.JPEG

    Også var det menyen:
    IMG_0207.JPEG
     
    NoLimit, Kristian, KRS and 40 others like this.
  8. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Stødig med en 2004 Krug ja :)
     
  9. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Helt ryddig absolutt og pen lagoppstilling. Selv sikler jeg også over Keller's Hubacker 2020 og Vega Sicilia 2012. Begge barnerov; dekanterer de om bord? :rolleyes::D
     
    tobeornot999 and jgroneng like this.
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Politisk ukorrekt, men man blir jo fristet…
     
  11. Modegard

    Modegard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    373
    Likes mottatt:
    2,344
    Bonuspoeng:
    93
    Så fort vi var oppe i marsjhøyde var vertskapet på plass med en duggende frisk Krug 2004 og varme nøtter. Nå smiler livet:)

    IMG_0172.JPEG
     
    ordnetseg, mathiasfe, kjeeli and 25 others like this.
  12. Modegard

    Modegard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    373
    Likes mottatt:
    2,344
    Bonuspoeng:
    93
    Det er selvfølgelig DIne-On-Demand ombord (Det har forøvrig QR også i business), men jeg droppet mat i loungen så jeg var forholdsvis klar for å starte serveringen. Oppsettet ble som følger:

    - Kaviar med laks - Krug 2004
    - Wagyu Beef Carpaccio - Keller Hulbacker Dalsheim GG 2020 (Glemte bilde)
    - Amouse bouche (Laks)
    - Kullgrillet Kofta med lam - Vega-Sicilia Unico 2012
    - VM Sjokolade fotball - Krug 2004


    IMG_0175.JPEG

    IMG_0179.JPEG

    IMG_0186.JPEG

    IMG_0188.JPEG

    IMG_0190.JPEG
     
    mathiasfe, kjeeli, Kristian and 33 others like this.
  13. Modegard

    Modegard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    373
    Likes mottatt:
    2,344
    Bonuspoeng:
    93
    Det ble opplyst om en flytid på 6t 15min, noe som selvfølgelig er aaaltfor kort. Så det gjaldt å nyte hvert minutt. Det var jevn flyt av bobler og annet fluidum, samt spørsmål om både is og annet snacks underveis. Men etter middag var det på tide å trekke bak i baren. Denne ligger bak business i andre etasje. Tok en GT og skravlet litt med bartenderen. Ganske stilig opplegg.

    IMG_0199.JPEG

    Viktig å nyte utsikten også.
    IMG_0184.JPEG

    Etter stort inntak av flytende nytelse, må regnskapet gjøres opp. Det er to identiske toaletter for førsteklasse, en på hver side foran ved trappen. Det er plass til et medium size vorsespiel - sitteplasse til 4 og ståplass til hvertfall 6:cool: Skuffer og skap er fulle med amenties og det rengjøres etter hvert besøk. For å "toppe heile driden" burde de ha presset inn en dusj (Som Etihad har), men ellers lite å utsette.

    IMG_0194.JPEG
     
    Last edited: 20. nov 2022
    mathiasfe, kjeeli, Kristian and 33 others like this.
  14. Modegard

    Modegard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    373
    Likes mottatt:
    2,344
    Bonuspoeng:
    93
    Tiden løper så altfor fort i de eleverte klasser, og vi nærmet oss Doha etter hvert. Det ble noen glass Pichon Longueville og en kaffe før landing.

    IMG_0208.JPEG

    IMG_0210.JPEG

    Alt i alt en fantastisk tur, med god service og mat. Nå var det Al-Safwa first class lounge som sto for tur.
     
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Vega Sicilia faktisk :) og årstallskrug. Godt å se at flere satser på godt i glasset.
     
    Modegard liker dette
  16. Modegard

    Modegard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    373
    Likes mottatt:
    2,344
    Bonuspoeng:
    93
    Ingen pick-up ved gate, noe som var litt skuffende egentlig. Men var ikke lange veien bort til Al-Safwa heldigvis. Det er egentlig litt vanskelig å beskrive hvor stor den er, men dårlig plass blir ikke et problem her med det første.. Det er en ala carte restaurant, en stor bar, sushi/foodbar, spa, egen taxfree blant annet. I tillegg er det et hav av mennsker som jobber her, som virket å ha rimelig god call på reiseruten min. Jeg hadde cirka 1,5 time til rådighet og startet med litt mat i restauranten.

    IMG_0232.JPEG

    IMG_0226.JPEG

    IMG_0233.JPEG

    Menyen i restauranten kan enten leses via egen mobil, eller et nettbrett du får utdelt. Glemte å ta bilde, men utvalget var bra. Ble noen spicy prawns og en bedre indrefilet. Helt innertier med en rødcola som tilbehør.
    IMG_0215.JPEG

    IMG_0217.JPEG

    IMG_0219.JPEG
     
  17. Modegard

    Modegard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    373
    Likes mottatt:
    2,344
    Bonuspoeng:
    93
    Ble en dusj i spaavdelingen før avreise - fikk ikke sjekket mulighet for behandling men fasilitetene er til stedet. Badet var spotless rengjort, med godt utvalgt av amenties.

    IMG_0221.JPEG

    IMG_0223.JPEG

    Rakk en kjapp tur i sushibaren før avreise og det ble et lite brett med Tuna rolls.

    IMG_0235.JPEG

    Det nærmet seg boarding og dette skjer direkte fra loungen via egnet skyss. En fra personalet tok kontakt og kunne høflig informere om at transporten var klar. Det ble en kjapp sjekk av boardingkort og en kort heistur ned på tarmac. Det er kult med Porsche i Frankfurt, men det var jammen litt kult med buss i Doha også. First-class-Bus!

    IMG_0240.JPEG
     
  18. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Wow, skulle ønske Ruter kunne tilby sånne busser ;)
    Ser flott ut så lang, god tur videre :)
     
    Kristian, Modegard and nicholas like this.
  19. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    464
    Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    var på en business lounge i Qatar for noen år tilbake. den var også ekstremt størrelse og null problem med plass der, var helt sinnsykt
     
    snus_mumrikken liker dette
  20. Modegard

    Modegard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    373
    Likes mottatt:
    2,344
    Bonuspoeng:
    93
    Sorry for litt langt opphold - lang juleferie:)

    Ble en lang First class busstur, da neste fly stod helt i utkanten av remote parking. Dårlig med servering på bussen, men et glass duggfrisk champagne var klar ved ombordstigning. Er vel noen på forumet som drar kjensel på inventaret i denne 777-300.

    E3E2B2B4-2F4F-4F67-8466-128229E78476.jpeg

    3E506D56-C712-4360-AAD1-BE1D1EDD929B.jpeg

    22BFBA5A-4D00-4C00-81F9-3DC913112183.jpeg

    1AEA1A86-A11B-4856-8BA4-7E277B66CAB1.jpeg

    Qatar har leaset noen av disse flyene fra Cathay Pacific. Noe som selvfølgelig passet ypperlig for å få testet det ut. Setet er helt enormt og veldig komfortabelt. Men må nok si det begynner å bli litt slitt, og det manglet en del finesse fra QR A380 F. De serverte Charles Heidsieck vintage ombord (husker ikke årgang).

    Kort tur på bare 1 time 20 min, men bra servering.

    A2EFA69B-E4F0-4C80-8055-27757870F376.jpeg
     

Del denne siden