Jeg har nylig funnet en bonusreise fra New York til Oslo med et flybytte i København med SAS. Men byttetiden i København er svært lang, omtrent 10 timer. Hele reisen er med SAS. Grunnet den lange ventetiden, vurderer jeg å bestille for siste del av reisen (fra København til Oslo) separat med penger, også med SAS. Men jeg er litt usikker på hvilke utfordringer jeg kan støte på siden det blir to ulike bookinger. Og om jeg da heller bør bestille bonusreise fra New York til København, istedenfor fra New York til Oslo. Vil jeg være i stand til å sjekke inn bagasjen min i New York og hente den i Oslo uten å måtte hente den ut i København? Er det noe spesielt jeg må gjøre for å sikre dette? Jeg setter stor pris på alle råd og forslag. Takk på forhånd!
Denne ville nok jeg betraktet som en kjærkommen mulighet til å få med meg både New York og København på en og samme tur. Om man får litt søvn på turen over Atlanteren er man klar for en ny dag, og toget inn til sentrum tar noen få minutter. Der har man det pittoreske (og fullstendig absurde) Christiania å rusle rundt i, og en tur med sightseeing-båt er også obligatorisk. Lunchen bør inntas på Rio Bravo, og ville for min del bestå i en enorm porsjon stekt flesk med persillesaus. Dette var vel strengt tatt ikke hva du spurte om, men det er i hvert fall hva jeg ville tenkt i samme situasjon
Nå vet ikke jeg om hvem du reiser med eller om du må være tilbake på jobb osv. Men med en ren SAS EB booking og stop over i København kan du vel også være mer en 24 timer der. Altså legge inn et skikkelig stopp i en veldig fin by. Og heller ta en natt på hotell. Nyte byen og ha en fin flyvning hjem omtrent når det passer deg ( eller er ledige billetter. For min del vil jeg helst ha kortere, la oss si maks 5 timer eller lengre. + 16 timer som stopp over. Enten vil jeg videre. eller så vil jeg ha nok tid til å gjøre noe hyggelig eller sove på hotell. Anngående bagasje bør det gå greit både å få ut bagasjen enten i københavn eller sjekke den inn hele veien til Oslo selv om du er på to bookinger. Men ved forsinkelser der du mister neste fly er du jo ansvarlig selv.
Jeg har også lest at det skal være mulig med stopover i København (inntil 12 mnd, faktisk), men når jeg søker på SAS' hjemmesider finner jeg ikke noe informasjon om dette lenger. Noen som vet om dette fortsatt gjelder, og som har sett forpliktende info fra bolaget selv?