Refusjon fra SAS tar lang tid

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av indahla, 07. juli 2020.

  1. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Da fant Air Canada endelig ut at de skulle betale tilbake. Bør vel kontakte Amex, siden den allerede har gitt meg pengene ...
     
    holmen liker dette
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    Har også en sak hvor jeg både har fått penger fra Amex og fra selskapet. Tenkte jeg skulle se om de tar kontakt først. (Men setter pengene på en egen konto, så jeg ikke bruker de på noe annet tull)
     
  3. perj

    perj Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,
    En ting jeg har stusset på i flere dager er at selskaper som SAS og Norwegian fortsatt tar flyplassavgift for passasjerer. Bestilte en reise for noen dager siden der jeg brukte bonuspoeng, men måtte betale skatter og avgift. Lurer på om dette er riktig? Myndighetene har opphevet flypassasjeravgiften ut 2020 samt gitt de lavskatt.
     
  4. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Ringte Amex og de takket for at jeg ringte og sa i fra. De sa de får en henvendelse fra Air Canada på dette, og sa at systemet håndterer dette. Og jeg får en e-post der det står at beløpet er avregnet mot det som tidligere er tilbakebetalt.

    Ca 2000 poeng i såkalt poengavdrag, ja ja. Er vel rett og rimelig at man ikke får poeng for noe som ikke er kjøpt og betalt.
     
  5. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Regner med du har kontaktet selskapene, hva er dems forklaring?
     
  6. perj

    perj Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Tok kontakt med SAS på chat, der ble jeg møtt av en sur svenske som skrev at om jeg ønsket avgiftene tilbake kunne jeg avbestille hele reisen. Var vist ikke noe han ønsket og diskutere mere om :p Bestilte retur billetten av Norwegian, der de også tok betalt for flypassasjeravgift. Har ikke tatt kontakt med de enda. Er ikke snakk snakk om store beløpet (546kr totalt i avgifter), men stort nok for en student. Tenker rett skal være rett. Lurer på om de har rett til å ta disse avgiftene av forbrukerene når de selv har fritak...
     
  7. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan jo henvise hit:
    https://www.skatteetaten.no/bedrift...er-i-perioden-januar-til-og-med-oktober-2020/
     
  8. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,662
    Bonuspoeng:
    183
    Er det bare jeg som synes det er gnient å ta kontakt med et selskap som er på konkursens rand for å få tilbakebetalt 76.50 per pers per strekning? Hvis de fortsatt krever inn dette etter at fritaket ble forlenget er det såklart noe annet, men jeg antar at det ikke er tilfellet.
     
    tobeornot999 liker dette
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror Air Canada har fått press fra myndighetene om å betale tilbake! Pressmiddelet var så enkelt som penger ... «dere får ikke mer coronastøtte før dere har gjort opp for dere!»

    Air Canada har hatt en formening om Coronaen ikke er deres skyld og dermed en form for force majeure .....
     
    jgroneng liker dette
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,593
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo ikke er helt urimelig synspunkt, vi må vel være enige i det?
     
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Spørsmål:
    Jeg skulle flydd til Oslo på torsdag, og må avbestille den.
    Billettene er refunderbare (-600kr pr flygning).
    Ombooking er mulig uten gebyr, alle datoer som kan være aktuelle medfører høyere pris.
    I forrige uke kunne jeg fått en voucher .... men i dag er den muligheten borte.
    På hjemmesiden står det at jeg kan få voucher dersom det er mer enn tre dager til reisen skal starte.

    Ville jo helst hatt alle pengene tilbake, men en voucher hadde vært et alternativ.
    Noen forslag?

    EDIT: En venninne i Danmark fikset en voucher ....
     
    Last edited: 30. nov 2020
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,593
    Bonuspoeng:
    293
    Du er skamløs...:rolleyes:
     
    Kristian and Eddie47 like this.
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    ... man må ha venninner
     
    dahlmath and RoadKing like this.
  14. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har billetter til Manchester neste uke. Disse ble bestilt før korona stengte Norge og før reiserestriksjoner.

    Det er jo uaktuelt å reise nå. SAS flyr, så jeg må nok avbestille selv. Må jeg kreve tilbake skatter og avgifter der, og så sende krav til forsikringsselskapet for resten?
     
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Der kom jaggu pengene for en reise jeg avbestilte i april, kun 235 dager behandlingstid. Som plaster på såret fikk jeg dog tilbake opprinnelige skatter, ekstra skatter da jeg gjorde om enveis til t/r, endringsgebyret og en drøy 50-lapp ekstra. Det var voldsomt til valutagevinst på noen hundrelapper?
     
    EndreD, McBuljo, Maggie and 3 others like this.
  16. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,163
    Likes mottatt:
    7,928
    Bonuspoeng:
    183
    Og der kom avgiftene også på konto...
     
  17. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Skulle fly BGO-LPA i feb på bonuspoeng men SAS har nå kansellert reisen. Snart en uke siden og ingen poeng kommet tilbake på konto. Får kun opp muligheten "søk refusjon". Vil de ikke tilbakeføre poengene her?
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,593
    Bonuspoeng:
    293
    Har fått poengene umiddelbart når det har skjedd meg. Jeg ville ringt og etterlyst dem.
     
  19. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for svar. Var det jeg trodde. Begynner med en epost til Diamantmailen og satser på de kan fikse.
     
    RoadKing liker dette
  20. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,960
    Likes mottatt:
    5,767
    Bonuspoeng:
    183
    Det at flyvningene er innstilt betyr ikke nødvendigvis at bookingen er kansellert. Poengene burde dukke opp på konto etter kort tid om du avbestiller via "Søk refusjon"-linken, med forbehold om at de ikke har gått ut på dato.
     

Del denne siden