Poenget var at det var denne e-posten jeg videresendte til Amex for å bekrefte at jeg hadde krav på en refusjon fra SAS. Amex refunderte beløpet til meg på grunnlag av den e-posten.
Sa nei til voucher når de kansellerte avgang i juni. I dag fikk jeg tilbud om ny voucher pluss 350 per reisende. Voucheren er ikke refunderbar, men likevel et OK tilbud for meg siden jeg regner med å få brukt beløpet ganske raskt. Voucheren kom i epost umiddelbart etterpå. Så da er et av mine mange lån til SAS i hvert fall frivillig.
Samme skjedde her. Men da er dette altså ikke en "covidvoucher" som må utbetales i cash etter et år, som var et av virkemidlene som EU har gitt flyselskap for å unngå å tømme kassen helt i år? I mitt tilfelle vil jeg få igjen ca 20% mer enn det jeg har betalt i utgangspunktet, så det er i og for seg en grei deal.
Jeg fikk også denne mailen, tipper den har gått til alle med utestående. Sånn ellers fikk jeg utbetalt to refusjoner fra Lufthansa i dag, avbestilt hhv 13 mai og 11 juni. Jeg har mottatt refusjoner fra en rekke selskaper på fly og overnatting. Jeg venter fremdeles på penger fra SAS som ble sendt inn for refusjon 30 mars, på medio april reise. Blant mine refusjoner er SAS nest dårligst i klassen, kun slått av TAP som plent nektet refusjon og dermed gikk rett til dispute transaction hos Amex. Det ligger an til at jeg også sender inn SAS på dette, jeg synes ikke 4 måneder ufrivillig utlån med vikarierende argumentasjon mot kunde er godt nok.
Snakket med SAS’ kundeservice på telefon i dag angående en annen sak. Spurte kjapt hvordan det lå an med min refusjon, og kvinnen i røret kunne opplyse om at refusjonsavdelingen var «godt i gang» med krav fra april.
Det virker ikke som om voucher kan brukes på betaling for skatter og avgifter på bonusreiser. På et vis er jo det forståelig, samtidig lå det jo en del skatter og avgifter i beløpet som ble refundert via voucheren. Dette forklarer vel også kanskje at jeg ikke har blitt tilbudt voucher for skatter og avgifter på bonusbilletter SAS har kansellert på grunn av korona.
Jeg fikk samme mail, men hos meg var det en innenlandsreise for 950kr som jeg måtte kansellere selv. Så skulle egentlig kun fått tilbake skatter og avgifter og får nå en voucher på 950+350kr, det er ikke så dårlig deal.
Her ramla det inn fire e-postar frå SAS med tilbod om verdikupongar. Det er snakk om refusjon av fire billettar til rolege 11 750 kroner. SAS tilbyr 350 kr som 'plaster på såret' for kvar billett, altså 1 400 kroner. Det gir meg 13 150 kr å kjøpe billettar for seinare. Altså, eg skal jo ut å fly, så desse verdikupongane, eller voucherane som det visstnok heiter på nynorsk, er kanskje ei grei løysing. Spørsmålet er berre når pokker det blir triveleg å fly igjen (loungetilgang, servering framom papp-plata osv.)...
Hvordan stiller det seg om man bruker voucher til å kjøpe en ny fleksibel billett, og senere ønsker å avbestille denne. Refunderes beløpet til en ny voucher da, eller vil man da få refundert beløpet i henhold til nye billettbetingelser?
Det stemmer i alle fall ikke for meg. Jeg har ikke fått refusjon for kanselleinger som ble gjort 16. og 24. mars! Og jeg har purret flere ganger.
Må si meg enig her. Har fortsatt ikke fått noe for min kansellerte business bilett fra 10 Mars...Nærmer seg fort 5 måneder nå. Heller ikke fått noen tilbud om vouchers eller liknende.
Legg merke til at det ikke er når kanselleringen ble gjort som bestemmer rekkefølgen på refusjoner hos SAS, men når reisen skulle blitt foretatt. Når det er en reise avbestilt i Mars, som skulle vært foretatt i April, så er det i denne sammenhengen en ´April-reise´, som de fremdeles holder på med. Gjelder det en reise som skulle vært foretatt i Mars så trodde jeg SAS var ferdig med disse nå...
Får ikke dette til å stemme . Jeg hadde en planlagt reise 2. Mai, som ble kansellert 16. Mars. Denne fikk jeg refundert 18. Mai
Det er sånn jeg har fått det forklart på gullmailen, med referanse til min egen avbestilling foretatt i Mars på en April-reise. De skulle være ferdig med Mars-reiser i Juni, og holder på med April-reiser nå i Juli (selv om også September har blitt nevnt på April-reiser i andre sammenhenger). Sikker ikke uten unntak da...
Tror ikke de er ferdig med mars enda. Jeg venter fortsatt på refusjon fra en reise avbestilt 14. mars som skulle foregå 21. - 25. mars... Har sendt epost om denne til diamantmailen 3 ganger allerede (i forrige uke, for en måned siden, og for 2 måneder siden), med samme svar hver gang: at de har sendt en påminnelse til ansvarlig avdeling og at de regner med at det ordner seg snart. Hele opplegget virker bare ekstremt håpløst...
Jeg fikk ekstra utlegg for hotell ifm en kansellering EU261, som jeg tok refusjon på poeng istedet for cash for å være litt grei med Sas. Standardkompensasjon ble blankt avslått med henvisning til covid 19 men jeg fikk godskrevet poeng. Alt var gjort på under 24 timer. Det er absolutt ingen tvil hos meg om at det er likviditeten som er problemet. Edit: Voucher hadde jeg aldri tatt nå. Prisene for en plussbillett til LAX til neste år lå på over 15k tur/retur. Før covid kunne du få dem ned i 8k.
Ikke helt sikker på om man kan stole på alt som kommer fra kundeservice. Hadde booket turer i april. mai og juli og har ikke fått igjen for de. Den som ble sist avbestilte var en tur i november og den har jeg fått igjen for.
SAS-billetter bestilt hos Berg Hansen, hvor reise skulle gjennomføres 27. mars, flyvninger kansellert noen dager før avreise. Ringte 22. mars og ba om full refusjon. Ble lei av å vente 7. juli, derfor ringte jeg til AMEX for å bestride debiteringene. Pengene tilbake på kortet idag, fornøyd
Jeg fikk endelig refundert den felles MR-turen vi skulle hatt til London 9. mai. Fullpris Plus Pro som jeg avbestilte i februar, men jeg fikk bare refundert halvparten? Noen andre som har fått refundert denne turen, og i så fall - hvor mye?