Refusjon fra SAS tar lang tid

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av indahla, 07. juli 2020.

  1. Ddan

    Ddan Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg brukte først deres spesialskjema for koronaavlysninger og valgte voucher. Deretter ble jeg bedt av en på kundeservice om å logge inn og søke om det på nytt, pga. det hadde skjedd en feil i deres system. Og plutselig fikk jeg bare de pengene tilbake.

    Er det noe sted det går an å klage på sånne saker?
     
  2. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk tilbake 1733/3033 kroner på reise avbestilt 14 april. Sendte krav om 1300kr til sas mc via tryg. Får vi se om jeg får de tilbake.

    Venter fortsatt på 3000 kr for reise avbestilt 21 mars...Så tydeligvis ikke noe system på hvordan man refunderer krav her..
     
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Avbestilte en poengtur 13. august, skatter og avgifter ble betalt tilbake samme dag :eek:
     
  4. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,356
    Likes mottatt:
    1,272
    Bonuspoeng:
    113
    Var flygningen allerede kansellert av SAS da du la inn søknad?
    Det er avgjørende at det var SAS som kansellerte og at du ikke gjorde det selv.
    Om du kansellerte reisen på eget intiativ får du kun refundert skatter og avgifter.
    Det gjelder selv om flygningen ble kansellert av SAS på et senere tidspunkt.

    Om du mener dette beror på en misforståelse kan det sikkert være lurt å ringe kundeservice i første omgang.

    Om du ikke når frem kan du klage til flyklagenemda:
    https://reiselivsforum.no/web/slik_klager_du/fly/
     
  5. Ddan

    Ddan Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    28
    Kansellerte selv, men de ga jo mulighet for å kansellere og få en voucher! Så da gjorde jeg det. Men anyways, har lagt inn en klage nå. Tak for hjelpen:)
     
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,079
    Likes mottatt:
    68,764
    Bonuspoeng:
    293
    SAS har ikke penger:
    I april hadde SAS egenkapital på minus 65 millioner kroner. Til sammenligning lå denne på 5,4 milliarder i oktober 2019.
     
  7. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    750
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Torsdag purret jeg på en bonustur jeg avbestilte rett før påske som jeg ikke har fått hverken penger eller poeng tilbake for. Sendte melding på facebook messenger, fikk svar fredag og i dag kom kvittering på e-post på at det var refundert. Poengene er inne, men ikke fått pengene enda, så tør ikke håpe for mye...
     
  8. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,381
    Likes mottatt:
    20,999
    Bonuspoeng:
    183
    SAS kansellerte en flygning 18/6, fylte ut skjema for refusjon samme dag og i dag, over 2mnd senere kom pengene.
    For en tur som de kansellerte 15/6 er ikke pengene på plass.
    Og en bonustur som jeg kansellerte 15/5 har jeg ikke sett pengene til heller.
    En annen bonustur som jeg selv kansellerte i forrige uke, der var pengene på plass dagen etter... De andre to bonusturer jeg avbestilte samme dag: niks.

    Jaja, 10k har jeg nå fått, får vente tålmodig på ca 20k til. Men det ordner seg sikkert. Har ikke sendt purringer, kun webskjema.
    Synes de burde lage ting litt mer forutsigbart i grunn.
     
  9. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    642
    Likes mottatt:
    2,933
    Bonuspoeng:
    93
    Det ender vel med at kort og forsikringsselskapene må ta støyten, tirsdagens dn. Regningen kommer vel til syvende og sist til forbrukeren i form av høyere premie og økte gebyrer for bruk av kort. Burde ganske enkelt ikke vært lov å utøvet business på denne måten er mitt syn på denne saken :D

    4FAA20B7-EAD0-4E98-8D2B-EA15CD1449A5.png
     
    Last edited: 24. aug 2020
  10. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    608
    Likes mottatt:
    1,290
    Bonuspoeng:
    93
    https://www.dn.no/luftfart/sas/norw...ege-refusjoner-jeg-ma-beklage-dypt/2-1-863437

    Sjefen uttaler seg om de treige refusjonene:

    SAS sa denne uken at det har håndtert mer enn én million refusjonssaker hos kundene.

    – Det tilsvarer cirka 2,5 milliarder kroner som er tilbakebetalt.

    – Hvor mye har SAS utestående?

    – Fortsatt gjenstår et tusentall saker, og jeg kan ikke være mer spesifikk. En stor del av backlogen krever gjennomgang, og at noen ser på hver enkelt sak. Mange har ikke bare bestilt med oss, men også med våre samarbeidspartnere, og det må koordineres med andre selskaper. Mange har kjøpt billetter og betalt delvis med kontanter og med bonuspoeng, og det skal håndteres. Jobben er mer kompleks enn det kan virke, sett utenfra. Men vi gjør alt vi kan for å betale tilbake så fort som mulig.
     
    Eddie47 and Kristian like this.
  11. Torris

    Torris Aktivt Medlem

    Innlegg:
    320
    Likes mottatt:
    2,503
    Bonuspoeng:
    93
    Da har det skjedd.

    Etter fem måneder med venting så valgte SAS å betale tilbake billettene.
    Enten så var det bare "min tur", eller så har den siste tidens styr endelig fått de til å få fortgang i tilbakebetalingene igjen.
     
    Eddie47 liker dette
  12. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk svar fra tryg allerede. De tilbakebetaler 1300-500 i egenandel..Pengene er vist på vei til kontoen.
     
  13. Flyvende_mare

    Flyvende_mare Drømmer om F

    Innlegg:
    398
    Likes mottatt:
    3,107
    Bonuspoeng:
    93
    Dæven døtte! Har nå ventet på å få refundert 3 turer fra SAS henholdsvis fra mars, april og mai. Prøvd både tlf og diamantmailen uten nytte. Samme svar om evig lang kø og manuell behandling. I går skrev jeg til dem på messenger i frustrasjon. Der var det en grepa kar som "eskalerte" mine saker og dagen etter var alle tre reisene fullt ut refundert. :eek:

    Dette er snakk om billetter som i utgangspunktet ikke var refunderbare og som var betalt i cash. Kan anbefale andre som er utålmodige å teste messenger, da det virker som et mulig lite smutthull utenom standard genererte svar :D
     
  14. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Egenandel..?
     
  15. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Noen andre som har vært borti dette? Edit: Står forsåvidt i vilkårene deres..

    Er reiseforsikringen til sas mc.

    Skjermbilde.JPG
     
  16. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,529
    Bonuspoeng:
    183

    Jeg hadde en sak i Februar da jeg måtte avbestille en reise mellom HKG og DAD, dette var i starten før hele verden ble rammet, men Tryg dekket avbestilling for reiser som involverte Kina og Hong Kong.

    Fikk da hele beløpet jeg hadde betalt refundert, uten og bli trukket noen egenandel.

    Men da jeg senere sendte krav for en avbestillt innenlands reise i USA for Mai så ble jeg trukket 500 i egenandel.


    Har desverre ikke kopi av vilkårene slik de så ut i Februar, men har lurt på om dette er noe de har lagt inn etter at kravene begynte hagle inn
     
    Last edited: 25. aug 2020
  17. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    507
    Bonuspoeng:
    93
    På vilkårene jeg lastet ned for SAS MC Premium kortet i Januar og det gjaldt fra 01.12.2019 var det allerede 500kr egenandel. Fant også vilkår fra tidligere i 2019 med Codan Forsikring for samme kort som også hadde 500kr egenandel.
     
    Lars J liker dette
  18. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
  19. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    507
    Bonuspoeng:
    93
    Er det en privat reiseforsikring eller koblet til ett kredittkort?
    Jeg har egen IF/Europeiske reiseforsikring og der er det heller ingen egenandel. Jeg brukte den på kansellerte reiser, istedenfor kredittkortforsikringen.
     
  20. Grooo

    Grooo Aktivt Medlem

    Innlegg:
    253
    Likes mottatt:
    796
    Bonuspoeng:
    93
    Min sak rundet tre mnd for ett par dager siden. Sendte dem melding på Facebook i går, sa at tre mnd vel var grensa for hvor lenge man skulle trenge finne seg i å vente i henhold til regelverket. Fikk svar om at vedkommende så at min sak lå i kø og kom til å bli behandlet når det var min tur. En time etter kom mail om at pengene skulle bli utbetalt og i dag var de tilbake på kortet.

    Jeg snek vel i køen nå, men.. jaja sånn ble det.
     

Del denne siden