Reise alene..

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av Nanping, 08. sept 2017.

  1. Nanping

    Nanping Medlem

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    79
    Bonuspoeng:
    28
    Hei!

    Antar en del av dere har erfaring i å reise på tur alene, og i den forbindelse lurer jeg på om dere kan dele noen tanker om dette.

    Litt om hvorfor jeg lurer på dette
    Jeg har opparbeidet meg CT og skulle reise F til Tokyo med min samboer, men så gikk vi fra hverandre. Byttet ut samboer med en kompis, men nå har han måtte trekke seg.
    Har sendt ut noen følere for å se om jeg kan finne noen andre venner å reise med, men er redd jeg ender opp med å reise alene.

    Kjenner jeg har litt "angst" for å reise alene på en ukes tur til Tokyo, og om jeg da vil være i stand til å nyte turen som jeg ville hvis jeg reiste sammen med andre.
    så alle råd om hvordan jeg evt kan få en trivelig tur om jeg reiser alene settes stor pris på!
     
  2. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    545
    Likes mottatt:
    1,594
    Bonuspoeng:
    93
    Folk er forskjellige. Jeg er av den litt introverte typen som trives i eget selskap og elsker å kunne reise uten å ta hensyn til meg selv. Andre trenger å sosialisere seg. Så det kommer jo an på ditt behov. Om du har behov for det siste, vile jeg booket meg inn på en internasjonal hotellkjede som f.eks Hilton eller Sheraton og bedt hotellet om å ordne utflukter. Da kommer du i kontakt med andre turister fra kanskje samme hotell som også kan bli noen å henge med flere dager. I Beijing opplever vi det nå. Hotellet har arrangert guidet busstur til muren. Har blitt kjent med flere andre fra samme hotell og vi har holdt kontakten og gått litt sammen i dagene etter.
     
    watchaddicted, Anita and Nanping like this.
  3. TigerTravel

    TigerTravel Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    Først, det var synd å høre om samboeren, og at kompisen måtte trekke seg. En mulighet er jo legge ut routingen din, kanskje noen fra forumet er på samme flight eller i det minste på samme destinasjon som deg og har lyst og mulighet til å treffes. Da tenker jeg det kan være greit at du opplyser om alder eller i det minste om du er i 20, 30, 40 etc årene.

    Jeg for min del koser meg godt på tur både med en gjeng og alene. Reiser jeg alene blir det IFE, Netflix offline, eller andre medbrakte medium med filmer, bøker, lydbøker osv. Jeg liker også å lese så en flytur alene er ypperlig mulighet til det.

    Jeg opplever IF gjengen her inne som veldig behjelpelig, så hvis du spør om innspill til sightseeing, ting å gjøre og steder å se vil du sikkert få masse ideer nesten uansett hvor du skal i verden.
     
  4. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Interessant - så enormt glad som jeg har vært i alle jeg har vært sammen med har jeg alltid nesten foretrukket å reise alene. Det er noe med den friheten jeg føler at jeg får til å gjøre akkurat hva jeg vil til enhver tid som jeg setter veldig pris på.

    Jeg har sittet og skrevet og visket ut en del ting her, fordi jeg har følt at de blir veldig subjektive, men dette er i grunnen et spørsmål som er vanskelig å svare på uten at det blir subjektivt. Jeg har ikke vært i Asia alene, men har fartet en del rundt i Europa og USA. Forhåpentligvis er tipsene universelle nok.

    Først og fremst vil jeg peke til at det ligger enormt mange erfaringer fra Tokyo rundt omkring på dette forumet. Om du skulle lure på hva du skal finne på, så er det sikkert mange tips å hente der. :) Et tips jeg mener å ha sett mye her på forumet om Tokyo er "reis til litt andre steder også, mens du først er i området."

    Min personlige anbefaling nummer én, som kanskje blir litt vel nerdete, men la gå, er å ta en titt på Geocaching. Noen driver mer ekstremt enn andre, men nesten uansett hvor man drar er Geocaching en flott måte å finne frem til de mest interessante, og ofte ikke helt åpenbare stedene, når man er et sted man ikke har vært før. Avhengig av cachen er det også ofte en god mengde skikkelig interessant og utfyllende informasjon som er skrevet av lokale. Det er ikke om å gjøre å finne flest mulig, det er ikke nødvendigvis om å gjøre å finne beholderne i det hele tatt, men ta en titt på cachene på stedene du skal, ta sikte på de med mest favorittpoeng, og dra til stedene. Det virker kanskje litt merkelig til å begynne med, men det er skikkelig gøy, og man kommer alltid over ting som man ellers ikke ville sett.

    Litt avhengig av hvilken type du er og hva du skal gjøre vil jeg også anbefale podcasts og/eller lydbøker. Lyden av omgivelsene er jo alltid en del av et sted, men om det blir litt "stille" kan det være greit å ha noe på øret. Finn deg kanskje noen bøker om eller isenesatt i Tokyo, eller noen podcaster om noe du har interesse for. Det er av og til greit å ha på som "bakgrunnsstøy", spesielt hvis man er påvei til eller fra stedet man faktisk skulle.

    Igjen, avhengig av hvilken type du er, vær bevisst på å komme deg ut om kveldene. Jeg har erfaring selv med at det noen ganger kan bli litt for fristende å kjøpe litt godteri å slappe av på hotellrommet etter en lang dag, men de gangene jeg har kommet meg ut i stedet for har jeg (nesten) aldri angret. Bruk Google for det det er verdt og finn steder - om du liker festing, finn en nattklubb (jeg har hørt veldig bra ting om Tokyo i så henseende), om du liker musikk, finn et sted med live musikk, etc. Om du vil ha litt ro, gå rundt i hovedgatene å se deg rundt! Du er på et nytt sted med nye inntrykk, ta inn så mye som mulig.

    Ta bilder: uansett hvor god eller dårlig du er til å fotografere, og om du så kun har mobiltelefonen til kamera, se deg rundt og finn ting som er interessante, uvanlige, eller som rett og slett bare ser fint ut. Ta bilder av det! Du trenger ikke vise bildene til noen i ettertid, men man har en tendens til å se ting på en litt annen måte når man tenker på hvordan man skal ta et best mulig bilde av det. Spesielt i New York fikk jeg en helt annen opplevelse av både bygningene og folkene da jeg begynte å bruke dem som fotomotiver. Jeg kan se for meg at det kanskje blir tilfellet i Tokyo også.

    Og sist, men ikke minst, les så mye du kan om stedene du kan tenke deg å besøke. Lag en liste, og vit på forhånd hva du vil gjøre. Ikke følg listen slavisk, eller i det hele tatt, når du først er i Tokyo kan du gjøre hva du vil - men det er greit å ha en slik liste i bakhånd.

    Jeg skal forøvrig til Tokyo for første gang, alene, om noen måneder, så lag gjerne et reisebrev på dette forumet med erfaringene dine. Tanken om at du skal skrive et reisebrev kan i seg selv kanskje være nok til at du får deg til å oppleve ting du kanskje ikke ellers hadde giddet. :)
     
    Last edited: 08. sept 2017
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Bare dra. Ha en åpen, fleksibel holdning, lave forventninger og få planer. Ha et daglig prosjekt og destinasjon. Bli god på people watching. Gjør basic research, men følg impulser og forslag. Begrens tid på sosiale medier og chat, ta heller en periodisk oppdatering.

    Ikke tenk på kule Instagram motiver og Facebook historier, vær egoistisk og kos deg alene. Du reiser primært for deg selv, ikke for å fortelle/oppdatere andre heime i Stavanger.

    Spis og drikk god mat. Gå lange spaserturer. Prøv å snakk litt med de lokale, bruk Google Translate app. På kvelden, før du legger deg, gjør en evaluering av hvordan dagen gikk.

    Uavhengig av alder vil jeg si at Hostelworld er bra for reiseopplevelsen noen ganger. Du kan booke et privatrom, men bruke fellesområdene, snakke med andre reisende og bruke all local-inside-info som stedet og de ansatte besitter. Det er en unik, verdifull mulighet.

    Evnen til å trives på tur alene trenes opp. Du lærer mestring, selvstendighet, kreativitet og utvikler sosial intelligens – en mer avansert variant enn den du har fra før.

    Én dag vil du spasere ned hovedgata i en fremmed by og tenke; ahhh… frihet, så digg det er å bare være meg på tur.

    (jeg har ca. 100 internasjonale flyvninger årlig alene.)

    hostelworld.com/blog/want-to-travel-alone
    garfors.com

    Les også:
    insideflyer.no/forums/reiser-alene-til-usa-går-dette-bra-da
     
    Last edited: 08. sept 2017
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Svært godt tips.
    Det finnes også slike geocaching events rundtom, enten møtet blandet lokale eller blant forskjellige reisende. Disse mer eller mindre tilfeldige hatt få mennesker, men da er det lett å komme i kontakt med folk.
    Har vært på et par slike tilfeldige, en gang på Svalbard og enn gang i Bergen. Møte flere hyggelige folk begge steder.
    Ellers tenker jeg at geocaching gir en trøtt reise mer mening. Og du finner garantert et sted du ikke ville ha funnet uten denne hjelpen. :)
     
  7. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Vil si at om du drar alene så føles det mindre ensomt om du kjører en livereport, med masse bilder og dine egne opplevelser/refleksjoner. Har ikke problem med å reise selv, men det er selvfølgelig gøy å dele turen med noen. Kanskje du har en fetter/far/bror/kollega du kan ta med på tur.
     
  8. Nanping

    Nanping Medlem

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    79
    Bonuspoeng:
    28
    Takker for gode råd og svar.
    Selve reisingen går fint, er vant til å reise alene i jobb, det er heller det sosiale på dagene jeg er i Japan, men er bare å komme seg ut av komfortsonen og benytte seg av forslagene i tråden. Har også en tendens til å slappe av på hotellrommet som Icarus påpeker.
     
  9. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93

    ER det ett land i veden du ikke skal være redd for å reise alene, så er det Japan!
    Se filmen Lost in Translation før du drar, så blir alt så fint så...:D
     
  10. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,801
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du har en ledig plass på CT til Tokyo i F skal du ikke se bort i fra at du klarer å få med deg en :cool:
     
    watchaddicted and Chrisbgg like this.
  11. Trembler

    Trembler Nytt Medlem

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    8
    Ta en kveld i Piss Alley eller Golden Gai, klarer du å ende opp alene da er det godt gjort :)
     
    Sjefen1234, watchaddicted and Nanping like this.
  12. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Først, trist med samboeren. Det er aldri hyggelig.
    Men å reise alene skal du bare gjøre. Vi er mange her inne som har vært på turer helt alene rundt i verden. Det som er fint med å reise alene er at man kan gjøre akkurat hva man vil samtidig som det egentlig er ganske lett å komme i prat med folk da man er mindre "truende" alene.
    Kjør på, Finn utflukter og andre aktiviteter det er mye folk på. Pub crawl er også en ypperlig måte å møte folk.
    God tur!!
     
    Eddie47, SAJblue and Brunello like this.
  13. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Et lite, men utsøkt selskap, sa mannen. Han drakk (reiste) alene.
     
    Edvard, Henrik, Eddie47 and 4 others like this.
  14. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Mange gode råd, her. Det er nok en del av oss som reiser alene. Jeg pleier si at det tross alt er bedre å reise alene, enn ikke å reise i det hele tatt. Og som Edvard sier; det er en prosess.

    For min del så begynte denne reisevirksomheten(prosessen) alene for alvor for en fem års tid siden, da jeg ble skilt etter mange års ekteskap. Ungene var blitt store, vi hadde alltid reist så ofte vi kunne, men gjerne typiske familieferier med bil til Italia eller Frankrike. Min Ex var alltid glad for å være med på tur, og det ble mange kjæresteturer til spennende storbyer, også (men tydeligvis ikke mange nok.. :/ ). Men så ble det plutselig slik at skulle jeg på tur, måtte jeg dra alene. Var ikke helt uerfaren, det var blitt noen turer i jobbsammenheng, men nå skulle jeg altså oppleve. Det hjalp godt å være fotointeressert, skal jeg innrømme, da kan man på mange måter være i en boble.

    Jeg driver egen virksomhet og har stor frihet (men ikke alltid like god råd). Det var - og er - aldri opplagt at en tur alene blir bra, men sjansene nå, er bedre enn da jeg startet med det. Det skyldes erfaringen og de enkle knepene. Å kjenne mestring blir man aldri for gammel eller blasert for, antar jeg. Å beherske kollektivtransporten i store byer verden over, er gøy - og bra for budsjettet. Mat gir ikke alltid den største opplevelsen på Michelin-restauranten, om man ikke er spesielt interessert, så gatemat er et konsept som kan gi mye glede og opplevelser for pengene. Og et veldig bra knep er å finne en bra utfluktsleverandør og ta en tur eller to, med denne. Min siste tur gikk til Barcelona, en langhelg for noen uker siden. Jeg tok da en kombinert tur til Torres-gården og Monte Serrat-klosteret. Veldig turist, men jeg likte det godt, og hadde stort utbytte av turen. Traff hyggelige folk, og selv om jeg er ganske innadvendt og liker å bruke tiden alene til å filosofere, se på omgivelsene og kjenne hvordan tankene endrer seg, og kreativiteten ofte mobiliserer, så er det ofte greit å veksle noen ord med andre reisende.

    Planlegg. Lag et program, finn ting du ønsker å se, og gled deg!

    Som andre også skriver; en god idé er å bruke smarttelefonen til å manøvrere seg rundt, og finne spisesteder og severdigheter; IKKE bruk den til å henge fast på FB eller Instagram, glem sosiale medier og vennene, åpne opp sansene og vær deg selv. Nå er ikke alle slik at de er på nett hele tiden, men jeg har i hvertfall lett for å spore av, om må være bevisst på det. Mye enklere å trives på tur alene, om man er 100% til stede med alle sanser.

    Men innimellom kommer nedturene og ensomhetsfølelsen, naturligvis avhengig av hva slags lynne man har. Det er ikke kult å være deppa, når man er alene i Bangkok og flyet hjem ikke går før om en uke. Det er greit å ha noen knep for å hale seg ut av de svarte hullene, også, etterhvert har jeg blitt god på det. Min erfaring er gjerne at det ofte dreier seg om å få seg hvile, mat og drikke (vann, i slike situasjoner er det lurt å ta en pause fra alkohol, om det har blitt litt mye - noe det ofte kan bli, på tur alene). Ha med en god bok, finne seg en krok på en terrasse, eller en hyggelig Kafé og ta det med ro og lade opp. Tenke litt på hvor godt man tross alt har det, og alle mulighetene som ligger åpne for en. Og for de fleste som reiser alene, er det jo nettopp fordi man har dette privilegiet som mange andre ikke kan tillate seg, på grunn av jobb, familie eller økonomi. Greit å huske det, også.

    Lykke til med reisevirkomheten. Livet byr på opp -og nedturer, og samlivsbrudd kan være krevende å komme over. Jeg mener turene alene er en nødvendighet, for å få perspektiv og savne litt, de der hjemme (barn og barnebarn, for oss som er så heldige å ha noen slike).

    Så man kan kjenne på hvor godt det er å komme hjem igjen. Det er nesten det beste :)
     
    Last edited: 09. sept 2017
    Shanker, Henrik, Eddie47 and 17 others like this.
  15. Sjefen1234

    Sjefen1234 Medlem

    Innlegg:
    179
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    43
    Støtter denne:)
     
    Nanping and Trembler like this.
  16. Nanping

    Nanping Medlem

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    79
    Bonuspoeng:
    28
    Takker for alle gode innspill og råd.

    For å gi dere en oppdatering; fikk med meg en kompis, men da var det klin umulig å finne F for 2stk.
    Endte opp med å bestille tur selv i dag, i F. Så da blir det tur alene, dette skal bli topp, og gleder meg til å måtte gå langt utforbi egen komfortsone.
     
  17. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Riktig god tur! Et reisebrev fra turen hadde helt sikkert vært veldig populært her på forumet :)
     
    Nanping liker dette
  18. Nanping

    Nanping Medlem

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    79
    Bonuspoeng:
    28
    Takk! Jeg skal prøve meg på reisebrev tenkte jeg, men kvaliteten på det som ligger ute her fra før av er jo skyhøyt.

    Men er vel bare en ting til utenfor komfortsonen, så er bare å kjøre på ;)
     
    Edvard, NHenrik, Stuttfeiten and 5 others like this.

Del denne siden