Reise med barn

Tråd i 'Reisemål' startet av Jeanette, 20. juni 2022.

  1. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,489
    Likes mottatt:
    8,942
    Bonuspoeng:
    183
    En klok venn av meg sa en gang at dersom man kun prioriterer ungene, ender man opp med å ikke kjenne igjen ektefellen når ungene flytter ut. Da flytter som regel en av de også ut…
     
  2. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,637
    Likes mottatt:
    24,985
    Bonuspoeng:
    183
    Om nokon her skal innom SIN med ungar; vær obs på at dørene på toga mellom terminalane lukkar seg utan forvarsel. Pass godt på ungane ved av- og påstiging.
     
    markus and Jeanette like this.
  3. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,906
    Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Litt som ruter i Oslo. På en del av bussene så er det bingo
     
    Sunnfjordingen liker dette
  4. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,342
    Likes mottatt:
    5,278
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som har fått med seg Ergobaby metro + som håndbaggasje?
     
  5. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,336
    Likes mottatt:
    6,519
    Bonuspoeng:
    183
    Vi har reist litt det siste halvåret med en Bugaboo Butterfly som har omtrent samme mål som Metro+. Såpass likt at vi har gått til anskaffelse av en Ergobaby Metro+ transportbag (kjekt å ha, da en del selskap insisterer på at vognen må pakkes inn).

    Så langt har det ikke vært noe problem å få den med ombord, men litt knot på maskiner med liten plass i hattehyllen. På Austrian E195 måtte vognen plasseres på gulvet/under setet, og på Lufthansa 747-8i upper deck måtte crew finne plass i et skap.
     
    Jeanette liker dette
  6. Einar

    Einar Medlem

    Innlegg:
    108
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    43
    Vi har reist en del med en Ergobaby Metro. Aldri hatt problemer eller spørsmål knyttet til den, men bare hatt den med på 737 og større fly. Vi har også pleid å slå den sammen i god tid før boarding begynner, sånn at vi ikke står og holder på med trilla samtidig som vi skal komme oss på flyet.
     
    Jeanette liker dette
  7. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    477
    Likes mottatt:
    1,002
    Bonuspoeng:
    93
    Om noen leter etter gode "flyvogner" kan jeg anbefale Silvercross Jet. Sammenslåtte mål 55x30x20 cm.

    Generelt opplever jeg at det ofte blir spørsmål rundt vognen, både i innsjekk og ved gate. Norge, VCE, IST, SIN, SGN, PVG er de stedene i farten jeg kommer på hvor det har blitt spørsmål, selv om de stort sett stoler på deg når du sier at det går greit. Et par av stedene ble det tatt bilder som måtte sendes videre til supervisors som måtte godkjenne. Da er det alltid greit å ha det svart på hvitt at den er innenfor målene.

    De gangene jeg må vise hvor liten vognen faktisk blir virker det på reaksjonen som om de aldri har sett en reisevogn før. Samme gjelder i sikkerhetskontrollen der det flere ganger kommer kommentarer fra vekterne om hvor liten vognen ble.
     
    Spielhaug liker dette
  8. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,342
    Likes mottatt:
    5,278
    Bonuspoeng:
    183
    Vi har alltid bare levert fra oss vognen ved ombordstigning, men nå skal vi gjennom immigration i USA som jo som kjent kan ta laaaang tid, så vil gjerne ha med oss vognen som håndbagasje. Vi har jo normalt fått baggasjelapp på vognen ved innsjekk. Bør vi få det nå også i tilfelle de nekter oss ved gate, eller skal vi bare behandle den som "vanlig" håndbagasje og ikke tagge den?

    Skal fly A320 neo og 747-8
     
  9. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,336
    Likes mottatt:
    6,519
    Bonuspoeng:
    183
    Best å droppe tag om målet er å få med vognen inn i kabinen, da litt ivrig gatepersonell gjerne kan finne på å insistere på at kolli med tag skal i lasterommet. Skulle det absolutt ikke gå kan de skrive ut ny i gate.
     
  10. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,342
    Likes mottatt:
    5,278
    Bonuspoeng:
    183
    Perfekt! Takk for svar. Vognen er jo veldig mye mindre enn mange såkalte kabinkofferter.
     
  11. nesjon

    nesjon Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    13
    Vi har nylig reist jorda rundt i tre måneder med baby og hatt med oss Bugaboo Butterfly som reisevogn, kan dele våre erfaringer om det er til nytte for noen. Vi er veldig glade for at vi kjøpte egen reisevogn til turen og ikke tok med hovedvogna i Prampack som var den opprinnelige planen. Vi fløy totalt 18 flygninger med SK, NH, NZ, VT, NM, AF og UA, både i business og økonomi. Butterfly er 54 x 45 x 23 cm, så den er ikke innenfor alle målene hos de ulike selskapene, men svært solid og ser relativt kompakt ut når sammenslått.

    Vi måtte kun ha vogna i lasterommet til ATR-flyene med VT og NM i Fransk Polynesia, dette visste vi på forhånd og leverte ved gate og fikk tilbake på flytrappa. Ellers fikk vi den med oss om bord uten større problemer på samtlige flygninger. Vi fant ut at trikset var å ha vogna sammenfolda henslengt over skulderen ved boarding, da så den like liten ut som vanlige håndbagasjekofferter. De gangene babyen satt i vogna ved gate, så ble gatepersonalet mistenksomme og vi måtte beviste hvor liten vogna ble. Det hjalp flere ganger å si "it is the same size as a Yoyo", ettersom det virker å være kjent som "referansevogna" blant flyplasspersonell med tanke på å få plass inne i flyene.

    Den verste opplevelsen var faktisk i CPH før vi skulle fly SK til HND, da var det en drage fra SAS som var veldig frekk og kritisk til vogna vår selv om vi skulle fly A350-900 i business. Alle andre selskaper gikk det helt fint med, og til og med SK sin CityJet CRJ-900 på siste flygning hjem godtok vogna, riktignok under setet foran. Vogna kan absolutt anbefales til reising!
     
    anders82, Kalsnes, Cumulus and 3 others like this.
  12. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,342
    Likes mottatt:
    5,278
    Bonuspoeng:
    183
    Null stress på a320 neo. Var god plass i hylla. Sa bare ved inn sjekk at vi skulle ha vogna som håndbagasje og at den ble veldig liten. Ved gate var den sammenslått og jeg bar den bare inn som en vanlig kabinkoffert. Ingen reagerte - på annet enn at jeg gikk i t-skjorte

    Edit: Gikk helt fint på LH 747-8, LX 777-300 ER og SK A320. Eneste stedet de ville se vogna sammenlagt var innsjekk hos LX på MIA.
     
    Last edited: 25. des 2023
  13. Bonusolsen

    Bonusolsen Medlem

    Innlegg:
    182
    Likes mottatt:
    693
    Bonuspoeng:
    93
    Vi bruker også Butterfly på reiser og elsker den. Jeg har fått noen spørsmål om det er håndbagasje, men aldri noen kontroll eller "draker" som nevnt av andre.

    Den er verdt sin vekt i gull ved transfer.

    Jeg er dog litt bitter på vår vogn, for den er den eneste som har opplevd å fly Emirates First class :p. Purseren syns det var like greit å plassere hele vogna inn på førsteklasse, fremfor å la oss bruke tre sekunder på å slå den sammen. Etter å ha flydd i 50 timer, hørte jeg bare bruddstykker av det han sa, men jeg fanget opp "First class". Skuffelsen var stor når jeg skjønte det var vogna han snakket om.
     
    Jeanette and Brukernavnet like this.
  14. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Babyzen yoyo har vi reist masse med, passer fint for både store og små! Smetter rett inn i bagasjehyllen og de fleste flyselskap kjenner den igjen.
     
  15. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,342
    Likes mottatt:
    5,278
    Bonuspoeng:
    183
    Edit: Null stress på 747 - 8 også med LH. Ved innsjekk spurte hun om den var en yoyo, og jeg svarte da at den var "same size". Veldig godt plass til den i bagasjehyllen i 1.etasje.
     
    Spielhaug liker dette
  16. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    754
    Likes mottatt:
    348
    Bonuspoeng:
    63
    5c9dc0c058c0406094bf3108dd799463-lufthansa-boeing-747-8-business-class-jfk-fra-seat-920.jpg

    Erfaringer med Lufthansa 747-8 i biz og barn? Hvilken rad er det å anbefale på upper deck? Vi er 2 voksne 2 barn 1 baby, så hele rad

    Screenshot 2023-12-25 at 14.38.49.png

    seat map bilde er bare representativ
     
  17. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,342
    Likes mottatt:
    5,278
    Bonuspoeng:
    183
    Er vel strengt tatt ikke så store forskjeller her. Jeg liker å sitte på første eller siste rad for å forstyrre færrest mulig medpassasjerer.
     
  18. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    754
    Likes mottatt:
    348
    Bonuspoeng:
    63
    takk, jeg tok den siste :)

    nå er det en annen utfordring. vi har CUN-IST med TK 787-9, og før booking viset awardfares mer enn halvparten av setene ledige. Vi skulle gjerne ha 2+2 midtsete etter hverandre. I billetten fikk vi 3A E og 5A E.
    Screenshot 2024-01-05 at 09.35.09.png
    Som det sees på bildet, viser AwardFares fortsatt flere ledige i midten, men hvis jeg prøver å bestille hos TK med penger så viser det bare noen få vindusseter ledige.. og jeg regner med at det er det som stemmer. (Jeg får ikke registrere reisen i appen, og har sendt mail i går til TK i Oslo for å be om å endre setene)

    Turkish-Airlines-787-9-Business-Class-Review-12.jpg

    Vi er to voksne, en 6 åring, en 2åring og en 1 åring på fanget (ganske aktiv og går). Det sier seg selv at dette kan ikke gå bra. Det går fint med 6åring ved vinduet, men helt umulig å ikke være sammen med 2åring, det blir hylskriking og da ville kanskje noen plutselig bli villig til å bytte sete ;D Men jeg vil gjerne at dette skal gå så rolig som mulig, også for å ikke gjøre de andres opplevelsen dårligere.

    Har dere noen erfaring med at de tilrettelegger for familie i slike situasjoner, enten før eller ombord?
     
    Last edited: 05. jan 2024
  19. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,336
    Likes mottatt:
    6,519
    Bonuspoeng:
    183
  20. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    754
    Likes mottatt:
    348
    Bonuspoeng:
    63
    oops, nå så jeg at jeg skrev "jeg får registrere i TK appen", men manglet ordet "ikke" :D jeg bruker TK PNR men kommer bare feilmelding "We are sorry to inform you that we ar unable to process your transaction at the moment. Please try again later." Har vært sånn i flere dager


    plutselig fant jeg ut at via Thai sin nettside så gikk det også å endre setene! Og da klarte jeg det. Men det står at ingen middle seats er ok for infant. Sikkert pga sikkerhet at de må sitte ved vinduet.
    Screenshot 2024-01-05 at 10.41.27.png

    Seatmap til AwardFares og Thai er litt rotete.

    Screenshot 2024-01-05 at 10.48.16.png


    Men da tok jeg 6D 6G, så 7E og 7K. 7F er ledig enn så lenge. Jeg regner med at noen som sitter på 7F alene vil helst bytte til 7K (kanskje 6K enda bedre?). Men litt usikker på om det godkjenner det om bord? SAS Innlands er litt streng, men litt person avhengig. Så da vet jeg ikke hvordan dette blir. Si gjerne i fra hvis dere har erfaring.
     
    Last edited: 05. jan 2024
    trygveat liker dette

Del denne siden