God dagen Jula er best i Bangkok. Og i den anledning fikk jeg karret til meg billetter for to store og to små fra OSL til BKK. Dog med litt reisevei nedover. Første leg til CPH går 16.10 i dag. Og vi er PT vel installert på gullstua og forbereder oss til en lang og god reise. Det er selvsagt bak, hele veien. Med sas, LH, China Air og til slutt Thai med sjarmøretappen inn til Bangkok. Men. Det må fremheves at sas byr på julematbuffet i dag i gullstua i dag, både ribbe og medisterkaker. Til og med svor. Med riskrem til dessert. Det var til og med skinkebiter i pastasalaten, så dette er virkelig en god dag i gullstua. Det blir sannsynligvis tid til å dra innom gullstua i Køben også. Så det blir spennende å se hva de byr på. Vi lander i FRA rundt kl 20.00 i kveld. Og har da 23 timer til neste fly til PEK. Det hører med til historien at jeg har overbevist fruen om denne turen fordi jeg solgte inn en dag på julemarked i Frankfurt. Det skal selvsagt regne hele dagen i morra, så det blir perfekt.
Riktig god tur til hele familien. Dere finner sikkert gleder i Tyskland selv om det dryppe vått i Gluweinssglasset
Der viste seg at flyet til var overbooket. Så våre venner i sas gaten booket oss om til LH direkte til FRA. Gledeligvis betyr det mer tid i gullstua. Enda mer ribbe. Men får dessverre ikke utforsket hva de byr på i Køben loungen. Ny avreise 18.30
Så var vi endelig ombord i et fly. Dette er svært lovende. ETA FRA 20.50 Vi får se om det blir noe servering på dette flyet. I så fall skal jeg prøve å dokumentere det slik @kjeeli ville gjort.
Serveringen på LH viste seg å være en flaske vann og en sjokolade. Vi er nå ankommet det sagnomsuste Hotel Atrium rett ved Bahnhof i Frankfurt. Jeg hadde booka det jeg tror er hotellets eneste suite. Men det hadde de klart å rote til. Så det ble to dobbeltrom til reisefølget i stedet. Alt tyder på at det her blir en rolig natt før vi får en hel dag i morra til å utforske det lokale julemarkedet. Neste fly går kl 19.10. Det blir jaffal Glühwein og Pretzel på far.
Hotel Atrium tror jeg vi kan slå.fast har gjester pga sin beliggenhet. Ønsker man å sove på noe besre enn knallhard seng bør man velge noe annet. Dog er det bare 5 min fra Atrium til nærmeste julemarked. Og i motsetning til det blodkommersielle rælet på Karl Johan er det et kulturelt element i julemarkedene i Frankfurt. Det være seg mat, drikke, publikum eller utsmykning. Dette forvokste englespillet er jaffal et eksempel på at de legger litt i dekoren her. Vi fikk tid til å vandre rundt i fire timer på ulike julemarkeden. Det er jo et på alle torg og alle samlingsplass er. Så de er lette å finne. Og på hvert eneste står det tyskere og drikker og koser seg. Og særlig med Glühwein. Man betaler 4 euro i pant for koppen. Og så kan man velge om man vil veksle den inn eller beholde som souvenir. Fruen ville selvsagt ha alle som souvenir. Og som en bonus har hvert torg sin egen design. Men man kan selvsagt vandre mellom torgene med kopp i hånd. Det er i bunn og grunn et kjempesystem. Mat bua det også på. Og jeg er fristet til å si kjøtt i alle former. Et grillspyd her er et kjøttspyd, ikke masse grønnsaker og løk med noen kjøttbiter i mellom. F. eks dette. Det frister veldig å dra tilbake hit uten barn på denne årstiden.
Først og fremst skal det jo flys på denne turen. Med dette selskapet som er et nytt bekjentskap for alle i familien min. Foreløpig er flyet bare en drøy time forsinket, men vi er PT installert på Senator loungen ved B43. Her har de både egen bar og selvforsyning. I motsetning til andre ganger jeg har vært her synes jeg det er lite folk her. Kanskje førjulstiden ikke er høysesong for statusreisende? Jeg antar dette er siste gang jeg er her på lang lang tid. Mon tro hva KLM tilbyr på Schiphol? Jeg har bevilget meg en dusj i spa avdelingen, men i vanvare tok jeg ikke med mobilen for å dokumentere. Men det er altså en flisbelagt dusj. Helt nydelig var det. Særlig siden hotel Atrium ikke bydde på varmtvann i kranene. Det er liksom standard på hotell trodde jeg. Dagens bonus er uansett at den vennlige damen i innsjekk på Air China slo til med oppgradering. Så nå flyr vi premium økonomi til PEK. Dog er jeg usikker på hvor betydelig forskjellen kan være. Det er uansett lengre foran enn de som er bak.
Vi har endelig boardet. I følge damen på nærmeste lounge, som viste seg å være business loungen, er dette flyet alltid forsinket. Vi kan uansett slå fast at premium byr på god plass til beina. Mens setene ut mot midtgangen faktisk er smalere enn normalt pga innfelt bord i armlenet Neste innlegg blir fra Beijing. Som i følge planen er 9 timers flight.
Reisefølget har ankommet Beijing. Og det innebærer litt av hvert. Men først noen ord om China Air flyvningen. Flyet var overraskende rent og fresht. Maten god. Og en fin tur. Til middag valgte jeg kylling, som var ok. Fruen gikk for pork. Som var bedre. Vi landa rundt tre timer forsinket. Og nå begynte det morsomme. Der var mange som mista sine connections pga forsinkelsen. Vi hadde heldigvis 5 timer til neste fly, så vi var safe. Men det var jo et visst press for å komme av flyet. Og flere i fullt firsprang så fort de kom seg inn i flyplassbygget. Vi skulle jo bare vandre gjennom til transfer og finne flyet vårt. Det viser seg at skiltingen til transfer her bare er en slags veiledning. For den førte til en blindvei. Etter å ha spurt oss litt frem skjønte vi at vi måtte gå motsatt vei av skiltene, intuitivt og enkelt. Etter hvert kom vi til en tranferdesk. Og der nekta de å ta i mot boardingkort på mobil. Kun papir. Dette kunne man selvsagt kun få litt lengre bak i løypa. Og i mellomtiden hadde alle som hadde mista sine connections denne morgenen blitt samla opp og sendt til samme sted. La oss si det stod 200 stykker i køen, to til å bemanne køen og begge med noe mangelfulle enkelskkunnskaper. Etter noe nøling gikk jeg forbi køen og fremførte mitt ærend. Og etter en god diskusjon klarte jeg faktisk å få gjennomslag for at boardingkort til meg og mine var viktigere enn de som allerede hadde mista flyet. Så fulgte en god halvtime med noe jeg ikke har opplevd før. Jeg endte med å få fire håndskrevne boardingkort. Så fikk vi stige gjennom transfergaten. Samme sted som tidligere nekta oss å skanne boardingkort på mobilen hadde null problem med å godta et håndskrevet boardingkort. Ikke overraskende var og er håndskrevne boardingkort noe de følgende kontrollinstanser hadde utfordringer med. Særlig inn på loungen krevde det en god innsats vilje og målrettet enkel engelsk for å vinne frem. Jeg har inntrykk av at de fleste skjønner fint lite engelsk, og at man bare må prøve å finne et engelsk kodeord de skjønner for å nå frem. Og som alle andre fly på denne turen er neste fly forsinka. Foreløpig drøye tre timer. Uansett. Nå er man på loungen. Og om det ikke hadde vært så kaldt her (og på hele flyplassen) at hele reisefølget fryser kunne dette vært helt.ok. Fruen har slått fast at neste ferie blir uten sånne mellomlandinger fordi far skal bruke poeng. BTW Denne infotavlen er beskrivende for skiltingen og infoen her For ikke å glemme at alt av normale kommunikasjonsmåter er sperret her. Som Gmail, messenger, whatsapp, instagram, tiktok, Snapchat, sms, osv
Neste gang jeg skal fly noe som helst sted skal jeg vise fram denne tråden og insistere på håndtegnet boardingcard. Helst tegnet rett på skjermen på telefonen min.
For å oppsummere avslutningen av turen til Bangkok. Jeg mista gløden på siste flight, så har ikke vært veldig påkoblet verden siden. Men vi endte med å ankomme BKK 4 timer forsinket. Uten bagasjen til de voksne, den lå igjen i Kina. Da vi endelig kom frem til Shangri-la kl 04.00 hadde vi vært på reise i 57 timer. Så happy wife - happy life var bare å glemme her. Der kan vel også nevnes at jetlagen på samtlige reisende har vært ille hele tiden her nede. Noe vi tror henger sammen med reiseruta. Så om noen lurer vil jeg anbefale å reise noe mer direkte enn vi gjorde Jeg skal se om jeg ikke kan klare å lage en anmeldelse av Shangri-la I løpet av helga. Hotellet hs sine oppsider, men også sine utfordringer.
Har en booking der om et par mnd, så setter stor pris på noen ord, særlig hvis jeg bør avbestille. Og forsåvidt også hvis jeg bør glede meg.
Jøss, sprekt å ta med familien på en slik rundreise, det hadde ikke jeg turt tror jeg! Blir ekstra kjipt med forsinkelser og bagasjetap. Håper ting tar seg opp og ser frem til å høre om Shangri-La. Bodde der for over 15 år siden og det var da begynt å bli en "gammel dame" så spent på hvordan det står seg i dag. Krungthep Wing var som et eget hotell den gang, et hakk over resten av Shangri-La.
hehe Vel, men lærer jo best av sine egne feil. Men jeg tror nok mye ville vært redda inn om bare bagasjen også hadde blitt med hele veien. Men skal vi i gang med noe tilsvarende i fremtiden så blir det foran.