Heisann Tenker jeg skal begi meg ut på mitt første Reisebrev En av grunnene er tidsfordriv når man skal sitte i Isolat i 14 dager i Kina på et hotellrom, men også kan dette være interessant får andre som skal nedover til Kina i disse tider. Personlig så har jeg funnet veldig lite informasjon hvordan man blir tatt imot og hvordan det er å ankomme Kina i disse Covid-19 tider. Avreise Kristiansand 20.50 med Norwegian, Veldig få personer ombord.. Dette kan ikke være lukrativt får Norwegian Siste blikk av flotte Sørlandet en eller annen plass mellom Kjevik - Oslo Oslo Veldig lite folk utfor Gardemoen Morgen dagen er det Avreise tidlig på morgenen til Amsterdam med KLM, Deretter fra Amsterdam til Guangzhou som ligger ikke langt ifra Hongkong. Guangzhou er en av de største forretnings byen i Kina, Egentlig på lik linje med Shanghai og Hongkong. Skal ha mine 14 dager på Karantene hotel i Guangzhou, så sette snuten mot Shanghai som final destinasjon Skal oppdatere med bilder underveis Håper dette kan være interessant får dere
Alle som kommer til Kina må testes og det kan ta opp til eller mer enn 8 timer å få svar på prøvene. Du må vente på flyplassen. Fikk et jobboppdrag i kina i august, men jeg avventer...
Du får ha masse god tur! Gleder oss til mer informasjon om reisen!! Kanskje kan du fortelle litt om hvordan du fikk visum til Kina?
Reisebrev, et fenomen som har vært fraværende alt for lenge, dette tar vi imot med åpne armer GOD TUR!
Jeg søkte først engang i Mars, men etter et par dager med passet mitt på ambassaden så fikk jeg vite at ambassaden var stengt på ubestemt tid. Så søkte vi med Nr.2 passet og fikk kunden våres som er statlig eid til å sende oss en Letter of Invite. Vi da kontaktet ambassaden i Oslo, men fikk bare tilbakemelding at ambassaden var stengt på ubestemt tid. Så kontaktet kunden ambassaden og vi fikk endelig kommet i kontakt med ambassaden etter det. Da fikk vi vite at en Covid-19 test måtte gjennomføres, og innen 72 timer etter negativt resultat så måtte vi komme til ambassaden på et møte med de. De var veldig hjelpsomme og fikk passet mitt tilbake etter rundt 1 time med nytt visum godkjent i 3 måneder med 1 entry på maks 60 dager. Vært en lang prosess med å få dette til. Så var det å finne ett fly ned og det var heller ikke bare bare
Supert med reisebrev! Tror flere med meg er sulteforet på reising og reisebrev. Keep it coming! Ut av nysgjerrighet, det må være en viktig kunde hvis det er verdt 14 dager i isolat ved ankomst?
Tidlig opp, flyet gikk 06.30 Relativt lite folk på Gardemoen, Regner ikke med alt for mange fly går så tidlig men nokså mange ombord på flyet Til min overraskelse så var det full serving ombord, heldigvis men null alkohol Ankommer Amster Måtte sjekke inn på nytt og var veldig lang kø i sikkerhetskontrollen. Maskeforbud på hele flyplassen Først kom gjennom kontrollen så var det stille å rolig Opp i loungen får å få seg noe drikke og litt mat før neste fly Her var det ikke krav om maske Fortsettelse følger når jeg ankommer Kina
Flott med reisebrev, og særlig fra en slik reise i disse tider.... God tur videre og lykke til i karantene!
Da har man ankommet Kina og hotellet man skal være innelåst på i 14 dager. Ankom gaten i sjokk hvor mange som var her! Folk har skoddet seg godt før denne turen med måde masker og dresser. Overraskende ingen Vestlige å se! Kom meg til innsjekkingen, men ble tatt til side og de måtte sjekke passet mitt. Flere telefoner og mye prat så slapp jeg inn. De var veldig skeptisk til at jeg hadde visum. så ut som et A380?, har dog ikke så mye peiling på fly, bare flyr mye... Møtes av 2 kvinnlige ( tror jeg ) crew medlemmer som måler temperaturen i panna. Alle i crewet er pakket inn med full PPE. Dette må være utrolig ubehagelig ! Ser dårlig ut med servering. Var dårlig med mat i denne posen dessverre, mest kjeks og godteri. var et rødt eple jeg satte stor pris på. Spurte underveis om å få noe cola, men det var ikke mulig. Iløpe av denne 11 timer lange flyturen var de rundt å sjekket temperaturen 2 ganger. munnbind på hele tiden At det var vanskelig å sove på fly før så var det enda vanskeligere med å prøve å sove med munnbind..
Ankommer Guangzhou. Måtte sitte rundt 1 time å vente på før vi fikk lov å gå av flyet, Ifølge min nye kinesiske venn på side stolen så var det noen som hadde litt høy temp som måtte ut først å bli tatt imot av leger Treffer på 2 tyskere som tydeligvis var på flyet, Det var en fin overraskelse. Disse skulle også i karantene og deretter på et Atomkraftverk lengre oppi landet. Begge 2 aldri vært i Kina før. Heldigvis får min del så har jeg vært noen ganger før så viste litt hva jeg begikk meg ut på. Vi fikk ett klistermerke på oss alle man. Vi ble deretter plassert i noen stoler. Her måtte vi vente på tur før vi skulle inn i denne køen. Dette fryktet vi var en ny Covid-19 test men var bare pass kontroll Vi fikk beskjed i Amster å lage en Health deklarasjon på en nettside, det gikk temmelig greit, men denne måtte vises fram her nede også, men ente opp med at vi måtte lage denne på nytt da denne såklart koden ikke var gyldig. problemer med mitt norske nummer og gmail lagde masse problemer. Heldigvis var den en kineser som kunne engelsk som hjalp oss veldig. Passkontrollen tok kjempe lang tid med oss vestlige, De snakket svært dårlig og han som kunne engelsk istad hadde forsvunne så mye gikk over google translate. Etter vært så kom vi oss videre derfra Det jeg hadde gruet meg mest til var rett rundt svingen, en ny Covid-19 test og blodprøve. Tok en test hjemme i Norge, men den var bare barnemat forholdt denne. Q-tips oppi i begge nesten ( Ikke samtidig ) De lot den stå der i 10 sekunder og vridde rundt å gravde før de tok den ut igjen. Helt helt jævlig Etter dette var det ny passkontroll, tok også evigheter med engang jeg hadde et vestlig pass Etter vi fikk hentet bagasjen så var det en lang kø, Der var det igjen passkontroll. Vi ble tatt ut ca 15 stk omgangen og hevet inn i en buss. Der var det ny kontroll av passet og 2 apper på WeChat jeg måtte laste ned. Disse var så klart på kinesisk, og slik som mail og mitt norske telefonnummer lagde mye trøbbel på denne appen. Den godtok ikke sånne korte nummeret og Gmail som er google ( Blokkert ) og de 2 politi betjente inni bussen begynte å bli veldig frustrert når jeg ikke fikk det til og sa masse ting til meg på kinesiske. Fikk ettervert hjelp av en kineser som satt i bussen som snakket engelsk og han hjalp meg deretter med denne appen. Han forklarte meg også at stort sett alle som reise til kina nå i disse dager var unge studenter, ikke vestlige.. Kom fram til hotellet, Koffertene ble desinfisert med noe sterke saker, Deretter inn i resepsjonen. Her kunne jeg velge litt i prisklasser av det som var ledig, Tok det dyreste selvfølgelig
Jøje meg, for en tur. Det skulle jaggu meg ha vært rimelig viktig før jeg hadde lagt ut på noe tilsvarende, men det antar jeg også det er for deg. Lykke til med karantenen og takk for at du deler!